Lietuvoje galioja viena griežčiausių vairuotojų sveikatos patikrų ES, tačiau ar tai garantuoja, kad prie vairo nesėda dėl ligos vairuoti negalintys asmenys?
ATSAKO Į 20 KLAUSIMŲ
Po eismo įvykio Kaune, Veiverių gatvėje, kurio metu susidūrė motociklas ir lengvasis automobilis, kauniečiai pradėjo aptarinėti ne tik motociklininkų elgesį gatvėse, tačiau ir tai, iki kiek metų galima vairuoti transporto priemonę. Su motociklu susidūrusio “Ford Mondeo” vairuotojui – 84 metai. Sveikatos apsaugos ministro patvirtintame Vairuotojų sveikatos tikrinimo reikalavimų ir tvarkos apraše apibrėžiama, kad asmenims iki 55 metų sveikata tikrinama kas dešimt metų, nuo 56 iki 69-erių – kartą per penkerius metus, 70–79 metų asmenims sveikatą pasitikrinti reikia kas dvejus metus, o sulaukusiems 80 ir vis dar vairuojantiems – kasmet.
Prieš patikrinimą kiekvieno vairuotojo ar kandidato gauti vairuotojo pažymėjimą prašoma užpildyti Vairuotojo garbės deklaraciją. Joje vairuotojo klausiama apie tai, ar jis pats nepastebėjo regėjimo pokyčių, ar nesiskundžia širdies veikla ir pan. Iš viso 20 klausimų. Patys medikai pripažįsta, kad, nepaisant to, jog prašoma viską užpildyti sąžiningai, daug vairuotojų linkę kai kuriuos duomenis nuslėpti. Be to, neretas vairuotojas žino, kurios medicinos įstaigos sveikatos sutrikimus vertina ne itin griežtai, o dėl daugumos ligų ir galimybės vairuoti gydytojai gali nuspręsti patys.
ES šiuo metu galioja direktyva, kuri šaliai narei leidžia rinktis, kokį vairuotojų sveikatos patikrinimą rinktis, – pateikti sveikatos pažymą ar pildyti Vairuotojo garbės deklaraciją. Lietuvoje reikia pateikti abu šiuos dokumentus. Daugumoje Europos Bendrijos šalių galioja praktika, kai vairuotojas užpildo deklaraciją, o sveikatos specialistai pateikia tik išvadas dėl asmens regėjimo. Prieš keletą metų Vidaus reikalų ministerija siūlė atsisakyti kas dešimtmetį vykdomos vairuotojų sveikatos patikros, tačiau tam itin pasipriešino Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) valdininkai. Neigiamą savo nuomonę jie grindė tuo, kad gatvės prispildys ligotų asmenų, keliančių pavojų sau ir aplinkiniams.
SU TIKRINIMAIS PERSISTENGTA
“Regitros” generalinio direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Šumino teigimu, tokia vairuotojų sveikatos patikros forma laikoma atgyvena visuose civilizuotose šalyse.
“Vakarų Europos šalys, JAV jau seniai suprato, kad žmogaus socialumas itin priklauso nuo jo mobilumo. Kuo daugiau žmogus turi galimybių judėti, tuo jis socialesnis”, – tvirtina pašnekovas. Jo nuomone, Lietuvoje laikomasi visai priešingos tvarkos – stengiamasi sudaryti kuo daugiau kliūčių žmogui ilgesnį laiką išlikti mobiliam.
Ginčytini jam atrodo ir SAM specialistų teiginiai, esą atsisakius sveikatos patikros gatvėse atsiras žmonių, kurie dėl sveikatos būklės neturėtų vairuoti transporto priemonės.
“Dabar galioja tvarka, kai šeimos gydytojai ar kitos srities specialistai, pastebėję asmens sveikatos pakitimų, trukdančių jam saugiai vairuoti, duomenis apie tai siunčia policijai arba “Regitrai”. Kyla natūralus klausimas, tai kam dar reikia papildomų sveikatos patirkinimų, jeigu asmens šeimos gydytojas mato jo sveikatos istoriją ir žino, kad jokių trukdžių vairuoti nėra?” – klausė specialistas.
“Regitros” atstovas tvirtino, kad pasitaiko ne vienas atvejis, kai vairuotojų sveikatos pažymėjimai galimai galėjo būti išduoti nepaisant teisės aktų reikalavimų. Nereti atvejai, kai “Regitros” atstovai gauna pranešimų apie asmenis, kuriems dėl sveikatos būklės nebuvo išduotos pažymos, o pastarieji jas stebėtinai greitai pateikia, tačiau dokumentai atkeliauja jau iš kitos medicinos įstaigos.
Yra atvejų, kai žmonės, negavę medicininių pažymų teisėtu keliu, randa ir neskaidirių būdų pažymas gauti. “Kai žmogus pristato mums reikiamą sveikatos pažymą, mes negalime atsisakyti jam suteikti naują ar atnaujinti seną vairuotojo pažymėjimą”, – situaciją komentavo S.Šuminas.
STEBINA POŽIŪRIS
Vairuotojų egzaminavimu besirūpinančios įstaigos atstovai teigia neretai besistebintys ne tik pačių vairuotojų požiūriu, kurių norą vairuoti galima suprasti, tačiau ir medikais, nes sveikatos pažymos išrašymas nėra vien tik formalus dalykas – sunkūs ligoniai gali sukelti pavojų ne tik savo, bet ir kitų žmonių gyvybei.
Pasak SAM specialistų, įstaigų priežiūra, kurios teikia tokius sveikatos patikrinimus, rūpinasi Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT), o įstaigos turi turėti reikiamus dokumentus. Specialistai, paklausti apie įstaigas, kurios sveikatos patikrinimus atlieka ne pagal Sveikatos tikrinimo aprašą, teigė, kad tokių įstaigų patikrinimai organizuojami pačios tarnybos nuožiūra ir apie netinkamą jų veiklą pranešus patiems pacientams.
Tarnybos atstovai teigė, kad neplaninių sveikatos priežiūros paslaugų kontrolių metu nustatyti pažeidimai parodė, kad pasitaiko atvejų, kai įstaigos ar asmenys išduoda sveikatos pažymėjimus vairuotojams ne tik neturėdami tam įgaliojimų, bet ir tuomet, kai asmens sveikatos būklė neatitinka reikalavimų. Medikai nevisiškai ištiria paciento būklę, neatlieka visų būtinų tyrimų ir nepaskiria reikiamų konsultacijų.
“Net ir turima sveikatos pažyma negarantuoja, kad asmens, vairuojančio transporto priemonę, būklė per visus dešimt metų nepasikeis. Taigi, siekiant apsaugoti Lietuvos kelius nuo asmenų, kurie negali vairuoti, nes to neleidžia sveikata, reikia keisti pačią sveikatos patikros sistemą”, – tvirtina S.Šuminas.