Dauguma žmonių visame pasaulyje domisi šiuo klausimu, ypač lietuviai, gyvenantys savo šalyje. Jei pažvelgsime į čempionato rengimo statistiką, galima pastebėti, kad „Formulė 1“ išplito beveik į visus svarbiausius regionus – įtraukiant Šiaurės Ameriką, Artimuosius Rytus ir Tolimuosius Rytus. Tačiau klausimas, kodėl automobilių sporto varžybos nevyksta nė vienoje Baltijos ar Balkanų šalyje, vis dar lieka atviras. Viena vertus, visuomenės nuomone, tai gali būti susiję su ekonominiais veiksniais, kita vertus – su organizaciniais iššūkiais. Nepaisant šios situacijos, lietuviai ir toliau lažinasi GGBet platformoje, stebi tiesiogines transliacijas, skaito ekspertų komentarus, palieka atsiliepimus ir savo nuomones apie lenktynių organizavimą ir pan.
Tai vienas iš nedaugelio Europos regionų, kuriame niekada nebuvo surengtos šios lenktynės. Visgi Latvija, Lietuva ir Estija turi stabilias ekonomikas ir gerą infrastruktūrą, todėl turi potencialo rengti „Formulės-1“ varžybas. Nepaisant nedidelio teritorijos dydžio, šios šalys pasižymi turizmo plėtra bei galimybėmis organizuoti įvairius autosporto renginius – ralį, ralio kroso ar žiedines lenktynes.
Mini tyrimas: ar Lietuva dalyvaus „Formulėje-1“?
Šiuo metu žinoma, kad Lietuva nedalyvauja 2025 metų „Formulės-1“ čempionate. Taip pat šalis nėra pateikusi oficialių pareiškimų, kad kas nors dalyvaus arba bus formuojama komanda.
Kalbant apie realią situaciją, šiuo metu nėra jokių oficialių derybų ar susitarimų šiuo klausimu. Net „Formula One Management“ nėra užsiminusi apie tokią galimybę arba apie tai, kad būtų pasirašytos kokios nors sutartys ateityje.
Tačiau Lietuvoje yra specialios FIA 3 kategorijos autodromai. Tai atveria dideles galimybes Lietuvai ateityje dalyvauti šioje sporto šakoje. Tačiau reikia atsižvelgti į tai, kad nors ir yra FIA 3 kategorijos autodromai, jie dar neatitinka F1 klasės reikalavimų. Iš esmės Lietuvoje nėra Grade 1 kategorijos autodromų, be to, infrastruktūra yra silpna. Jeigu būtų imtasi šių autodromų įrangos atnaujinimo, galbūt Lietuva galėtų ateityje dalyvauti ir priimti „Formulę-1“.
Taigi, atsižvelgiant į ekspertų ir šios sporto šakos sirgalių bei fanų nuomones, galima daryti išvadą, kad Lietuvoje kol kas nėra įrengtų Grade 1 kategorijos trasų, o apie atitinkamos infrastruktūros statybą šiuo metu vyksta tik kalbos.
Taip pat egzistuoja didelė komercinė ir turizmo motyvacija, nes jei būtų tinkamos investicijos iš Lietuvos rėmėjų ar Lietuvos valdžios, šalis galėtų pradėti priimti svečius.
Be to, 2025 metų kalendorius yra griežtai apribotas 24 etapais, todėl naujos trasos galėtų atsirasti tik tuo atveju, jei kažkieno sutartis ateityje nebus pratęsta.
Kaip nustatomos ir pasirenkamos „Formulės 1“ lenktynių vietos?
Viskas prasideda nuo to, kad trasų savininkai arba miestų valdžios institucijos įvairiose šalyse, atsakingos už gatvių lenktynių organizavimą, turi parengti ir pateikti paraišką „Formula One Management“. Kartu su pasiūlymu pateikiama sąmata dėl „Formulės 1“ Didžiojo prizo organizavimo, taip pat įvairūs pasiūlymai iš rėmėjų, investuotojų bei visų, kurie yra pasirengę finansuoti čempionato organizavimą viename ar kitame regione (privačių asmenų ir verslininkų, didelių įmonių, korporacijų, prekių ženklų, kompanijų bei nacionalinių vyriausybių ir pan.).
Pasirinkus lenktynių vietas, „Formulės 1“ vadovybė turi pasirašyti sutartis su organizacija keliems sezonams iš anksto. Vėliau sudaromas sporto varžybų kalendorius, atsižvelgiant į visus religinius (pavyzdžiui, per Ramadano laikotarpį Artimuosiuose Rytuose automobilių lenktynės perkeliamos į kitą datą) ir kitus svarbius šventinius laikotarpius.
Taip pat, kalbant apie lietuvius, jie taip pat galės mėgautis tiesioginėmis transliacijomis TV3/GO3 kanalais, kurie transliuos vaizdus realiuoju laiku.
Iš naujausių čempionato naujienų svarbu pabrėžti Ispanijos lenktynes, kurios baigėsi 2025 m. birželio 1 d. Ispanijos „Grand Prix“ nugalėtoju tapo talentingas australas Oscaras Piastas, patyręs garsiosios „McLaren“ komandos lenktynininkas. Būtent jam pavyko startuoti iš pirmosios pozicijos ir užtikrintai finišuoti pirmam. Tačiau, kaip rodo rezultatai, tai toli gražu ne pirmoji jo pergalė šiame sezone – tai jau penktoji.
Iškart po jo finišavo jo komandos draugas iš tos pačios „McLaren“ komandos – Lando Norrisas. Dėl šių sėkmingų pasirodymų abu vairuotojai užtikrino komandai tikrą „dvigubą podiumą“. O vos už jų finišavo ne mažiau talentingas lenktynininkas iš daugelio pamėgtos „Ferrari“ komandos – Charlesas Leclercas.
Šios lenktynės „Barcelona–Catalunya“ trasoje tapo tikra sensacija šio sporto gerbėjams. Ypač visų dėmesį patraukė incidentas, į kurį įsivėlė Maxas Verstappenas ir George’as Russellas. Deja, daugumai fanų, Maxo Verstappeno manevras baigėsi 10 sekundžių bauda, dėl kurios jis nukrito net į 10-ąją vietą šiose varžybose.
Kokias išvadas galima padaryti apie Lietuvos dalyvavimą „Formulės-1“ čempionate?
Reakcijos, nuomonės ir komentarai iš fanų bei sirgalių pusės išlieka nepakitę. Daugelis žmonių ne kartą kelia klausimą, kodėl Baltijos šalims (įskaitant Lietuvą) nesuteikiama galimybė surengti čempionatą savo teritorijoje. Natūralu, kad lietuviai labai norėtų matyti savo šalį „Formulės-1“ kalendoriuje. Ir tai yra neabejotinas faktas. Tačiau, kaip pabrėžia entuziastai savo komentaruose, „viskas remiasi į pinigus, todėl organizavimas lieka neaiškus“.
Tuo pačiu metu viename iš labai populiarių pasaulinių forumų, pavadinimu „Reddit“, taip pat ne kartą buvo keliami klausimai: kokias galimybes turi Lietuva? Ar apskritai turi galimybių? Ar sugebėtų tinkamai surengti čempionatą savo šalyje? Tačiau, sprendžiant iš sirgalių ir entuziastų komentarų, kol kas viskas tebėra „sustojimo režime“. Dažniausiai sakoma būtent taip: „Formulės-1 lenktynės — tai labai brangus malonumas, todėl joms reikia būti finansiškai pasiruošus. Lietuva vargu ar galėtų investuoti į etapą be rimtos politikų, valdžios, diplomatų, kitų svarbių žmonių, įskaitant milijardierius verslininkus ir privačius investuotojus, paramos…“
Svarbu pabrėžti, kad čempionato etapo rengimas visuomet finansuojamas iš valstybės lėšų. Natūralu, kad rėmėjais gali tapti ir privatūs asmenys. Tačiau verta paimti pavyzdį iš kitos šalies, pavyzdžiui, Australijos. Viktorijos valstijos vyriausybė kasmet moka apie 30 mln. JAV dolerių už teisę rengti „Grand Prix“. Jei Lietuva sugebėtų surinkti tokią sumą savo šalyje šiam sporto renginiui organizuoti, tuomet jos galimybės tapti realiu dalyviu tikriausiai gerokai padidėtų.
Jei analizuoti Lietuvos naujienų svetaines, neįmanoma rasti nė vienos naujienos, net užuominos, kad Lietuva priimtų „Formulės-1“ čempionatą. Sporto ministerijos atstovai taip pat nė karto nekomentavo šio klausimo. Iš esmės, viešų pareiškimų rasti neįmanoma, net pasinaudojus populiariausia ir pasaulyje patogia „Google“ paieška.
Vienintelė tema, kuri realiai aptariama internetinėje erdvėje, yra turnyrų transliacijų kainos. Kaip sako žiniasklaidos atstovai: „Lietuva negali sau leisti įsigyti transliacijų teisių dėl mažos auditorijos ir dėl to, kad reklama neatsipirks finansinių išlaidų“.