Dauguma važinėjančių elektriniu paspirtuku vairuotojų žino, kad jiems galioja Kelių eismo taisyklės, tačiau ne visada žino, kokios, ir ne visada dėvi apsaugos priemones. Tokius rezultatus atskleidė Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) užsakymu atlikta rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanijos „Spinter tyrimai“ apklausa, kurioje dalyvavo 507 respondentai iš visos Lietuvos.
Kelių eismo taisyklėse (KET) numatyta, jog elektrinio paspirtuko vairuotojas turi laikytis taisyklių, kurios taikomos dviračio vairuotojams.
Tačiau dviračio vairuotojais save laiko tik 63 proc. respondentų, kurie šia transporto priemone naudojasi norėdami pasiekti kelionės tikslą, pavyzdžiui, darbą arba studijas. Tuo tarpu pramogai elektriniu paspirtuku važiuojantys vairuotojai save laiko skirtingais transporto priemonių naudotojais: vieni jų tapatinasi su dviratininkais, kiti – su pėsčiaisiais, treti – su mopedų vairuotojais.
Apklausa taip pat atskleidė, kad 64 proc. elektrinių paspirtukų vairuotojų apsaugos priemonių nedėvi visai, 17 proc. dėvi ir šalmą, ir šviesą atspindinčią liemenę (17 proc.), o 19 proc. tik vieną kurią iš šių priemonių. Pagrindinė įvardijama priežastis – spontaniškas pasivažinėjimas paspirtuku. Ketvirtadalis (25 proc.) vairuotojų apsaugos priemonių nedėvi, nes nemato reikalo, 20 proc. – nes nepatogu, o likusieji – nes jiems tai negražu ar net gėda.
Elektrinis paspirtukas yra nauja transporto priemonė, ir kol kas nėra susiformavusios važiavimo ja kultūros. Tyrimo rezultatai parodė, jog net 17 proc. respondentų labai dažnai arba dažnai atsiduria potencialiai pavojingoje situacijoje, o kitų elektrinių paspirtukų vairuotojų vairavimo kultūrą vertina tik šešiais balais iš dešimties galimų. Trys pagrindinės paspirtukų vairuotojų klaidos: greitas važiavimas tarp pėsčiųjų, chaotiškas manevravimas bei važiavimas ne tam skirtose vietose.
Saugumo Saugaus eismo specialistai pataria kiekvienam paspirtuko vairuotojui laikytis šių vairavimo taisyklių:
- Dažniau dėvėti šalmą. Tai pagrindinė priemonė, avarinių situacijų metu gelbstinti gyvybę.
- Važiuoti tokiu greičiu, kad sugebėtumėte saugiai sustabdyti. Važiuojant paspirtuku, vairuotojo svorio centras yra ganėtinai aukštai, todėl staigiai stabdant sunkiau išlaikyti pusiausvyrą.
- Artėjant prie pėsčiųjų, gana iš toli juos reikėtų įspėtilengvu garso signalo spustelėjimu.
Kontaktas žiniasklaidai:
Eglė Kučinskaitė
Lietuvos transporto saugos administracijos
Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja
Tel. 8 694 66068
El. p. egle.kucinskaite@ltsa.lrv.lt