Japoniškų automobilių gamintojai laikosi tokios “garantinės formulės” – 3 metai arba 100 tūkstančių kilometrų rida. Kiti gamintojai suteikia 2, 5 ar net 7 metų garantiją be ridos apribojimų. Taigi kas iš tiesų slepiasi po žodžiu “garantija”.
Beveik visi gamintojai, nurodydami metus ar ridą, omenyje turi esminius techninius mazgus – variklį, pavarų dėžę ir t. t., o kėbului dažnai taikoma dar didesnė garantija, kartais net iki 30 metų. Kitoms detalėms garantija mažesnė. Pavyzdžiui, kai kurie gamintojai parduoto automobilio akumuliatoriui ar garso aparatūrai taiko 2 metų garantiją.
Tačiau svarbus dalykas, kurį turėtų žinoti potencialus naujo automobilio pirkėjas, yra sąrašas dalių ir skysčių, kuriems minėta garantija negalioja. Tai vadinamosios eksploatacinės detalės – stabdžių trinkelės, valytuvų šluotelės, lemputės, saugikliai, padangos ir pan.
“Patarimas žmonėms paprastas – prieš perkant domėtis, kam galioja garantija, o kam – ne. Net arbatinuką perkant reikėtų tą daryti, o čia juk kalbama apie ne vieną dešimtį tūkstantį litų kainuojantį pirkinį”, – sako Giedrius Janulaitis, bendrovės “Inchcape Motors” atstovybės “Klaipėdos Vista” “Hyundai” padalinio vadovas.
“3 metai arba 100 tūkstančių kilometrų rida – realūs skaičiai. Tačiau jei kalbama, pavyzdžiui, apie septynerius metus garantijos, pirkėjas sutartį turėtų nagrinėti ypač atidžiai, nes vėliau gali paaiškėti, kad ta garantija galioja tik vieno kurio nors mechanizmo detalei”, – pataria vadovas.
Garantinė knygelė – kaip pasas žmogui
Tokiai minčiai pritaria ir “Toyota” bei “Lexus” markių modelius parduodančios uostamiesčio bendrovės “Solorina” pardavimų vadybininkas Simonas Baltukas.
“Kuo didesnė žadama garantija, tuo daugiau įtarimų gali kilti, ir tuo žmogus turi būti atsargesnis. Juk amžinų daiktų nebūna. Klientas turėtų iš anksto išsiaiškinti, kas, suėjus reklamuojam terminui, jam kainuos, o kas – ne”, – teigia vadybininkas.
Lietuvoje kol kas tik naujiems “Kia” markėms automobiliams galioja didžiausia 7 metų garantija. Jais prekiaujančios Klaipėdos bendrovės “Vakarų autocentras” pardavimo vadybininkas Rimantas Liutkus neslepia, kad minėtas terminas galioja tik varikliui ir pavarų dėžei.
“Garantija taikoma visam varikliui ir visai pavarų dėžei, o ne jų dalims, – tikina jis. – Visiems kitiems mazgams, išskyrus, aišku, natūraliai besidėvinčias detales, gamintojas duoda 5 metų garantiją be ridos apribojimo”.
Pasak jo, svarbiausias dokumentas, naujo automobilio savininkas turėtų turėti – garantinės priežiūros knygelė.
“Jau prieš pirkdamas automobilį žmogus turėtų paprašyti ją parodyti, kad galėtų susipažinti su smulkmenomis. Ten išvardinta visos detalės ir techniniai mazgai, kuriems garantija galioja ir kuriam laikui. Galima sakyti, šiuo požiūriu ta knygelė yra net svarbesnė už pirkimo-pardavimo sutartį, kurioje dažnai tokios smulkmenos net nenurodomos”, – pataria R. Liutkus.
Kas ir kiek kainuos
Jo teigimu, potencialus pirkėjas iš anksto pardavėjo turėtų klausti ir apie garantinio aptarnavimo kainas, kad vėliau nekiltų nesusipratimų. Būtent garantinė priežiūra yra dar vienas itin svarbus aspektas perkant naują automobilį.
“Kiekvienas gamintojas konkrečiam modeliui nustato konkrečius apsilankymo autorizuotame servise terminus. Visi be išimties naujai nupirkti automobiliai kartą per metus arba nuvažiavę 15-20 tūkstančių kilometrų turi būti atvežti garantinei apžiūrai. Jei savininkas to nepadaro, garantija, kokia ji būtų – trejų ar septynerių metų – nebegalios”, – sako ir G. Janulaitis.
Garantinės apžiūros metu meistrai automobilį patikrina pagal daugiau nei šimtą gamintojo nurodytų punktų. Jei nebetinkama naudoti detalė, kuriai galioja garantija, ji keičiama nemokamai, tačiau už “eksploatacinių” dalių – jau minėtų lempučių, stabdžių trinkelių, valytuvų šluotelių ar pan. – keitimą reikia mokėti. Kainuos ir jos, ir pats darbas.
“Esame apskaičiavę, kad norint nuvažiuoti 100 tūkstančių kilometrų žmogui garantinis aptarnavimas atsieis apie tris tūkstančius litų”, – skaičiais kalba S. Baltukas.
Pasak R. Liutkaus, net jei automobilis visus metus ir stovėjo nenaudojamas, garantinė apžiūra turi būti atliekama: “Ir tepalai gali išbėgti, ir klaidos elektroninėse automobilio “smegenyse” atsirasti”.
Terminas – svarbu
Dar vienas pardavėjų patarimas – nepamiršti garantinės apžiūros termino. “Tikrai nėra taip, kad, sakykime, viršijus 15 tūkstančių kilometrų ribą vienu ar dviem šimtais kilometrų ar pavėlavus vienu dviem mėnesiais atsisakome garantinio aptarnavimo. Tačiau jei terminas praleidžiamas didesniam laikui, turime visą teisę atsisakyti garantijos tam automobiliui”, – teigia S. Baltrukas.
“Plius 2 tūkstančiai kilometrų arba daugiau nei du mėnesiai – tai ribos, kurias dar galime “toleruoti”, tačiau jei ir jos peržengiamos, garantija nebegalios”, – pritaria ir R. Liutkus.
“Jei klientas, matydamas, kad iki garantinės apžiūros liko keli šimtai kilometrų, tačiau žinodamas, kad jam automobiliu reikia vykti, pavyzdžiui, į Vokietiją, iš anksto praneša apie būsimą vėlavimą, tikrai nesiimsime jokių sankcijų. Tai – susitarimo klausimas”, – supratingas yra ir G. Janulaitis.
Skundai – tik dėl naudotų mašinų
“Garantiniai terminai – sutarties reikalas. Jei žmogus perka naują automobilį, jis turi įsigilinti į menkiausias sutarties sąlygas – ir kam suteikiama garantija, ir už ką reikės mokėti per garantines apžiūras.
Skundų dėl to, kad naujų automobilių pardavėjai dėl garantijų būtų apgavę klientus, nesame sulaukę. Dažniau žmonės skundžiasi jau naudotų automobilių pirkimo atvejais.
Yra buvęs tik vienas atvejis, kai garantiniam aptarnavimui į kitą miestą vežamas automobilis buvo apdaužytas. Savininkui apie tai nebuvo pranešta, ir servisas negavo žmogaus sutikimo remontuoti mašiną, tačiau ją suremontavo. Teismų maratonas tęsiasi iki šiol”, – sako Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Klaipėdos skyriaus vyr. valstybinis inspektorius Mamertas Krauleidis.