Didieji automobilių gamintojai neslepia, kad Rusijos karas Ukrainoje privertė sustabdytas jų gamyklas kone visoje Europoje. Kaip rašo „The New York Times“, „Volkswagen“ ir BMW jau susiduria su gamybos trikdžiais keliose gamyklose, kadangi būtent Ukrainoje gaminami vieni svarbiausių automobilio elektroninių komponentų.
Poveikis gali būti didesnis, nei tikėtasi
Ukrainoje gaminamų automobilių dalių trūkumas stabdo surinkimo linijas Europoje, o tai yra ženklas, kad Rusijos invazijos nulemtas poveikis Europos ekonomikai gali būti didesnis, nei tikėtasi.
Didžiausia Europos automobilių gamintoja „Volkswagen“ antradienį pareiškė, kad dėl detalių trūkumo ji privers sulėtinti gamybą pagrindinėje gamykloje Volfsburge ir keliose kitose Vokietijos gamyklose. Savo ruožtu BMW teigė apribosianti gamybą gamyklose Vokietijoje, Austrijoje ir Didžiojoje Britanijoje.
Negana to, BMW, motyvuodama Rusijos „agresija“ ir jos sukeltomis „kančiomis bei nuostoliais“, taip pat ketina sustabdyti gamybą Rusijoje ir nebeeksportuos ten automobilių. Vokiečių gamintojas jau kurį laiką Kaliningrade bendradarbiauja su Rusijos automobilių gamintoju „Avtotor“.
Visgi dabar jis prisijungia prie nuolat besiplečiančio sąrašo įmonių, nusprendusių paklusti ES įvestoms sankcijoms. BMW pėdomis jau yra pasekę ir daugiau automobilių gamintojų, tarp kurių yra „Audi“, „Volkswagen“, „Skoda“, „Porsche“, „General Motors“, „Bentley“, „Rolls-Royce“, „Jaguar“, „Land Rover“, „Volvo“ ir kt.
Smūgis Vokietijai ir visai Europai
Automobilių gamyklų stabdymas kartu yra itin prasta žinia Vokietijai. Būtent automobiliai ir kitos transporto priemonės sudaro didžiausią šios šalies eksporto dalį. Be to, Vokietijos automobilių gamintojai palaiko tiekėjų tinklą visoje Europoje.
Galiausiai, užsitęsus gamyklų stabdymui, neigiamas efektas gali paliesti ir visą Europos ekonomiką, kuriai jau dabar tenka spręsti dilemą, kaip sumažinti priklausomybę nuo rusiškų dujų ir naftos.
Šiuo atveju Ukraina, nors ir nėra žinoma kaip automobilių pramonės centras, yra svarbi transporto priemonių eksploatacijai būtinų laidų sistemų tiekėja.
Vienas tokių Ukrainoje veikiančių tiekėjų yra „Leoni“. Tai yra Vokietijos laidų sistemų ir kitų elektroninių komponentų gamintoja, visame pasaulyje turinti 100 000 darbuotojų. „Leoni“ gamyklas turi į pietus nuo Lvivo, netoli sienos su Lenkija, ir Kolomijoje, vakarų Ukrainoje į šiaurę nuo Rumunijos.
Abiejose gamyklose gamybą nutraukė prasidėję kariniai veiksmai. Atsižvelgiant į tai, kad automobilių pramonė iki šiol ir taip kentėjo dėl puslaidininkių trūkumo, Rusijos invazija į Ukrainą gali sukelti dar didesnį chaosą.
Kiti gamintojai stebi situaciją
„Volkswagen“ koncernas jau anksčiau paskelbė, kad šią savaitę sustabdys gamybą Drezdene ir Cvikau – didžiausioje bendrovės elektromobilių gamykloje – dėl Ukrainoje gaminamų svarbių komponentų trūkumo.
Gamintojo atstovai taip pat pranešė, kad nuo kitos savaitės bus priversti sulėtinti gamybą ir pagrindinėje gamykloje Volfsburge. Hanoverio gamykla, gaminanti komercinė paskirties transporto priemones, taip pat turės apriboti gamybą.
Savo ruožtu BMW teigė, kad gamyba nukentės gamyklose Miunchene, Dingolfinge, taip pat variklių gamykloje Šteire (Austrijoje), ir „Mini“ automobilių gamykloje Oksforde (Anglijoje).
Kitas Vokietijos automobilių gamintojas „Mercedes-Benz“ kol kas nepranešė apie galimus gamyklų stabdymus, tačiau pranešime nurodė, kad atidžiai stebi įvykius. „Dar per anksti vertinti visą šio eskalavimo mastą ir jo poveikį mūsų verslui“, – pranešė „Mercedes-Benz“ atstovai.