Šį penktadienį minime modernios Lietuvos Šimtmetį. Nerimstant valstybės jubiliejaus minėjimo renginiams, akcijoms ir iniciatyvoms, į Europos kelius išrieda Lietuvos Laisvės vilkikas („Freedom Truck“). Lietuvių logistikos bendrovės sukurtas Laisvės vilkikas europiečiams „veš“ žinią ne tik apie Lietuvą, bet ir apie vis plačiau užsienyje pripažįstamus lietuviškus produktus.
Įkvėpė G. Beresnevičiaus tekstai
Stilizuotais tautiniais motyvais apipavidalintas „Freedom Truck” arba Laisvės vilkikas skirtas reprezentuoti Lietuvą Europos šalyse ir į tarptautines maisto ir gėrimų parodas gabenti lietuviškus maisto produktus. Vilkikas apipavidalintas šiuolaikine grafika, pasitelkiant kryždirbystės principus, kurie, stilizuojant Gediminaičių stulpus, Rūpintojėlį ir kitus puikiai atpažįstamus tautinius simbolius, buvo modernizuoti ir perkelti ant šiuolaikinių medžiagų. Vilkiko savininkai – lietuviško kapitalo logistikos įmonė „Via Genero“.
„Mums per mažai Lietuvos. Mes ramiai jaučiamės tik tada, kai plečiame įtakas. Vytis ramus tik balne, raitelio vieta ant žirgo“[1]. Tokiais a.a. Gintaro Beresnevičiaus žodžiais bendrovės atstovai pristato Laisvės vilkiko idėją. Anot kompanijos vadovo Evaldo Didzinsko, mintis susikurti unikalią transporto priemonę gimė ne kaip inertiškas noras prisidėti prie patriotinių Šimtmečio minėjimo iniciatyvų, bet kaip siekis parodyti Europai, kad didžiuojamės savo šalimi.
„Šimtmečio šventės organizatoriai kelia klausimą, ką valstybei ir visuomenei pavyko nuveikti per Šimtmetį? Mes galime kelti analogišką klausimą, o ką pavyko nuveikti Lietuvos logistikos sektoriui? Orientacija į Rytus, būtinybė persiorientuoti į Vakarus, pelnyti tarptautinį pripažinimą ir sėkmingai veikti rinkos konkurencijos sąlygomis – tai yra dėsningumai, kuriuos „išgyveno“ ir mūsų valstybė, ir logistikos sektorius. Šiandien galime didžiuotis, kad Lietuva sėkmingai integravosi į europines struktūras ir organizacijas, o Lietuvos vežėjus kaip patikimus partnerius renkasi vis daugiau užsienio klientų“, – teigia E. Didzinskas.
Automobilių puošimo manija?
Transporto priemonių savininkai jau kurį laiką noriai puošia savo transporto priemones valstybiniais simboliais. Nors pasiruošimą Šimtmečiui lydėjo Lukiškių aikštės batalijomis apipinti nesutarimai dėl Vyčio kaip pagrindinio tautinio simbolio reikšmės, lietuviai automobilius mielai puošia šiuo simboliu, o vasarą Vyčiu pasipuošė ir „Lietuvos Geležinkelių“ traukiniai. Vyčiu papuoštas automobilis, vairuojamas Benedikto Vanago, vėl dalyvavo ir Dakaro ralyje.
Tačiau Laisvės vilkiko savininkų teigimu, valstybinių švenčių proga nepakanka išsikelti vėliavą ar užsiklijuoti Vytį. „Lietuvybės puoselėjimas yra ne tuščias kalbėjimas, o gebėjimas aktualizuoti tai, kas lietuviška, tautiška, tradiciška, ir pritaikyti tai šiems laikams. Tai galioja ne tik ginčijantis, kuris simbolis yra tautiškesnis, bet ir ieškant Lietuvos kaip mažos valstybės vietos bendrame Europos kontekste. Kokybiškos pervežimo paslaugos, atveriančios lietuviškiems produktams tarptautines rinkas, šioje vietoje vaidina kertinį vaidmenį“, – teigia E. Didzinskas.
Lietuviškais motyvais puoštam vilkikui jau sudarytas grafikas, vežant lietuviškus maisto produktus į tokias tarptautines parodas kaip PLMA’S, SIAL, IFE, Anuga.
[1] Gintaras Beresnevičius, „Imperijos darymas: Lietuviškos ideologijos metmenys. Europos Sąjunga ir Lietuvos geopolitika XXI a. pirmoje pusėje”, 2003 m.