Nė vienas vairuotojas turbūt neįsivaizduoja automobilio, neturinčio odometro – prietaiso, kuris rodo ridą. Tačiau nesvarbu, ar jis elektroninis, ar mechaninis, automobilių prekeiviai randa įvairiausių būdų, kaip pergudrauti techniką ir pirkėjus.
Perkančiam automobilį turguje pirkėjui svarbūs odometro rodmenys. Kuo mažesnė rida, tuo geresnė mašinos būklė ir, aišku, didesnė kaina. Nusipirkti gerą automobilį – tas pats, kaip išlošti loterijoje. Dažnai pirkėjas į pagalbą pasikviečia apie automobilius išmanantį pažįstamą žmogų. Išstudijuojama, ar nesukrypusi važiuoklė, ar transporto priemonė neperdažyta.
Pagal daugybę požymių stebima, ar variklis neturi defektų. Ieškoma automobilio trūkumų, nes juos pardavėjas gali slėpti – uždažyti ar nutrinti.
Odometro rodmenys taip pat labai svarbūs. Tačiau, ar jie teisingi – sunku patikrinti. Dažniausiai turguje tiesiog pažiūrima, ar automobilio techninė būklė gali būti tokia esant vienokiems ar kitokiems odometro rodmenims. Ne paslaptis, kad dauguma turguje parduodamų automobilių odometrai būna atsukti.
Tai kai kuriems automobilių meistrams neša papildomas pajamas. Yra internetinių forumų, kuriuose netgi dalijamasi patarimais, kaip patogiau ir greičiau atsukti ar prisukti odometrą. Jo duomenų pakoregavimas, priklausomai nuo automobilio markės, amžiaus ir to, kiek kilometrų reikia atsukti, gali kainuoti net iki 200 litų.
Senų automobilių odometro persukimas yra tiesiog mechaninis veiksmas. Kiekvienas, atidaręs skydelį, pats gali pasukti tokį spidometrą paprasčiausiu atsuktuvu.
Elektroninis – sudėtingesnis
Nauji automobiliai yra „prikimšti“ elektronikos. Jų odometrai skaitmeniniai. Kiekvienas panorėjusysis negali pakeisti jų duomenų. Kai kurie naujų automobilių gamintojai nuvažiuotus kilometrus registruoja ABS sistemoje, automobilio paleidimo raktuose, kompiuteryje.
Jei odometro rodmenys keičiami ko nors nežinant, galima pasidaryti didelės bėdos. Kartais automobilis gali nebevažiuoti.
Skaitmeninių odometrų rodmenys keičiami tiesiog juos perprogramuojant. Tam reikalingos geros elektronikos žinios, specialūs kodai. Jie tinka ne visiems automobiliams. Tai darbas, reikalaujantis kruopštumo ir išmanymo. Neteisingai programuojant galima sugadinti transporto priemonę, o kartais seni odometro duomenys atsikuria praėjus tam tikram laikui.
Ratų įtaka
Iš pirmo žvilgsnio atrodo viskas aišku. Automobiliuose montuojami jo judėjimo greičiui nustatyti specialūs matuokliai – spidometrai. Tačiau spidometras, kaip ir bet kuris techninis įrenginys, nėra tobulas ir jo rodmenys gali būti klaidingi.
Be to, pats greičio nustatymo metodas nėra tobulas. Spidometro rodmenų tikslumas priklauso nuo daugelio atsitiktinių ir sisteminių faktorių: prietaiso tikslumo klasės, informacinio signalo kinematinių grandinių parametrų (nuo daviklių iki prietaiso) tolerancijų, transmisijos mazgų ir sujungimų, padangų rūšies, jų nusidėvėjimo ir būklės, pvz., oro slėgio padangose.
Automobiliuose įrengiami ne tikslesni kaip 5-os tikslumo klasės spidometrai, kurie fiksuoja greitį maždaug 5 proc. paklaida. Dėl kinematinės grandinės ir transmisijos mazgų dar prisideda apie 1 proc. paklaida.
Daug įtakos nustatant automobilio greitį turi varomųjų ratų padangų matmenys. Skirtingi padangų matmenys sukelia skirtingas automobilio greičio fiksavimo klaidas. Pavyzdžiui, vietoj 185/70 matmenų montuojant 195/60 arba 205/50 matmenų padangas, kai ratlankių skersmuo 14 colių, gauname atitinkamai 4 proc. arba 8,7 proc. mažesnį padangos išorinio apskritimo ilgį.
Taigi spidometro rodmenys bus 4 proc. arba 8,7 proc. didesni, nei tada, kai naudojamos 185/70 padangos, esant tam pačiam automobilio greičiui. Naudojant kitą padangų matmenų kombinaciją, spidometro rodmenys gali būti mažesni, nei turėtų būti.
Apgaudinėjo klientus
JAV žiniasklaidoje buvo rašoma, kad antras pagal dydį Japonijos automobilių gamintojas – „Honda“ kompanija – apgaudinėjo pirkėjus. „Honda“ automobilių odometrai buvo sureguliuoti taip, kad rodė 5 procentais daugiau nuvažiuoto kelio nei iš tikrųjų. Už tai kompanijos vadovybė turėjo grąžinti pinigus ar kitaip kompensuoti šią apgavystę vartotojams.
Paaiškėjo, kad 5 procentais didesnį negu nuvažiuotas kelią rodė visi Amerikoje parduodami „Honda“ ir „Acura“ modeliai. Dėl to žmonėms buvo 5 procentais pailginta garantinė rida, o tiems, kurie automobilius nuomojo, buvo leista nuvažiuoti 5 procentais ilgesnį kelią. Be to, tiems vartotojams, kurių automobilių „Honda“ ir „Acura“ garantija jau baigėsi, turėjo būti išmokėta vidutiniškai 256 dolerių kompensacija. Manoma, kad jas gavo apie 6 milijonus žmonių.
Pirmoji byla kompanijai „Honda“ buvo iškelta dar 2004 metų balandį. Tada viena Teksaso gyventoja pastebėjo: kai pas senelę važiuoja 2002 m. pagaminta „Honda Odyssey“, atstumas iki jos namų 502 km, o kitais automobiliais jis siekia tik 482,8 km.