Pavarų dėžės yra naudojamos įvairiose pramoniniuose įrengimuose ir transporto priemonėse tam, kad pakeisti sukimosi greitį ir sukimo momentą.
Automobilyje pavarų dėžė atlieka šias funkcijas:
- priklausomai nuo apkrovos keičia sukimo momentą ir sūkius;
- variklio sūkius transformuoja į įvairius važiavimo greičius;
- keičia varančiųjų ratų sukimosi kryptį;
- atjungia variklį nuo varančiųjų ratų esant tuščiajai eigai (automobiliui stovint vietoje ir veikiant varikliui).
Automobiliuose naudojamos dviejų tipų pavarų dėžės: Mechaninės ir Hidromechaninės.
Jos skirstomos į:
- Pakopės;
- Bepakopės;
- Kombinuotos.
Pagal valdymo pobūdį skirstomos į:
- Rankinio valdymo;
- Automatinės;
- Pusiauautomatinės.
Automatinė pavarų dėžė susideda iš:
1. Hidrotransformatoriaus;
2. Mechaninės pavarų dėžės;
3. Darbino skysčio siurblio;
4. Aušinimo sistemos;
5. Valdymo sistemos
Automatinės pavarų dėžės valdymas:
- Davikliai;
- Valdymo blokas;
- Skirstytuvo modulis;
- Pavarų perjungimo selektorius.
Davikliai esantys automatinėje pavarų dėžėje:
- Apsisukimų daviklis pavarų dėžės įėjime;
- Apsisukimų daviklis pavarų dėžės išėjime;
- Darbinio skysčio temperatūros daviklis;
- Selektoriaus padėties daviklis;
- Akseleratoriaus padėties daviklis.
Bepakopę pavarų dėžę sudaro:
- Mechanizmas atskiriantis pavarų dėžė nuo variklio;
- Bepakopė pavara;
- Mechanizmas leidžiantis judėti atbulinę eiga;
- Valdymo sistema.
Skirstymo dėžės, reduktoriai ir kitos specialiosios pav. Dėžės.
Norint sumažinti krovininių automobilių degalų sąnaudas naudojamos pavarų dėžės su papildomais reduktoriais, kurie didina pavarų skaičių.
Papildomi reduktoriai montuojami už pavarų dėžės: Tam tikslui dažnai naudojami planetiniai reduktoriai.
Pirminis reduktorius: Aštuonios papildomos pavaros turi didelį perdavimo skaičiaus žingsnį. Pirminis reduktorius, leidžia gauti mažesnį perdavimo skaičiaus žingsnį.
Perjungimo procesas: Spec. Paskirties 16 greičių pavarų dėžėje pavarų perjungimas dažnai vykdomas panaudojant elektropneumatinę perjungimo sistemą.
Skirstymo dėžė: Skirstymo dėžė pavarų dėžės sukimo momentą perduoda į varančiuosius tiltus.
Pavarų dėžių elementai.
Krumpliaračiai – perduoda jėgas ir judesį. Automobiliams dažniausiai naudojami cilindriniai krumpliaračiai. Pagal krumplių tipą jie skirstomi į: tiesius ir įstrižus. Naudojami įvairūs cilindriniai krumpliaračiai. Pagal krumplių padėtį būna:išorinio sukibimo, vidinio sukibimo. Vidinio sukibimo krumpliaračiai būna tik planetinėse pavarų dėžėse.
Riedėjimo guoliai: Automobilių agregatuose velenai ir krumpliaračiai sukasi guoliuose. Pagal riedėjimo elementų formą jie skirstomi į: rutulinius, cilindrinius ritininius, kūginius ritininius, sferinius ritininius, adatinius. Jie dar skirstomi į radialinius ir ašinius. Pagal guolių tvirtinimą agregate gali būti skiriami kietai ir laisvai įtvirtinti guoliai.
Veleno sandarikliai: Pavarų velenai yra sandarinami radialiniais sandarikliais. Sandariliai yra standartizuoti elementai susidedantys iš karkaso, sandariklio bei sandarinimo briaunų su spyruoklėmis.S andarikliai gaminami iš silikoninio, fluoro ar kaučiuko.
Automatinių transmisijų konstrukcijos ir jų variantai.
Automatinę transmisiją sudaro hidraulinis transformatorius ir planetinė pavarų dėžė, kurie gali būti sujungti tarpusavyje įvairiais būdais. Ypatingas automatinės transmisijos elementas yra diržinė arba slydimo belaiptė pavara.
Hidrodinaminis transformatorius – veikia kaip sankaba ir sukimo momento transformatorius. Varikliui veikiant tusčiąją eiga, transmisijai galios srautas neperduodamas. Transformatorius sudarytas iš trijų pagrindinių dalių: siurbliaračio, turbinračio, kreipračio.
Planetinė pavarų dėžė: Automatinėse transmisijose dažniausiai naudojamos planetinės pavarų dėžės. Pagrindiniai jų privalumai: pavaros perjungiamos nenutrūkstant galios srautui, kompaktiška konstrukcija, galios srautas paskirstomas per didesnį krumpliaračių skaičių.
Belaiptės transmisijos: Belaiptėje transmisijoje norimas greitis gaunamas belaipsniškai keičiant perdavimo skaičių. Toks reguliavimas leidžia dirbti optimaliame sukių diapazone.
Automatinės pavarų dėžės su elektroniniu valdymu. Kam reikalingos automatinės pavarų dėžės:
- Palengvina automobilio valdymą;
- Automobilis tampa mažiau priklausomas nuo vairuotojo individualių sąvybių;
- Vairuotojas gali skirti daugiau dėmesio eismo saugumui.
Automatinės pavarų dėžės dar skirstomos: Pusiau automatinės ir visiškai automatinės.
Visiškai automatiškai gali buti valdomos laiptinės ir belaiptės pavarų dėžės. Laiptinių pavarų dėžių valdymas (tokiu pat būdu valdomos ir belaiptės pavarų dėžės) gali būti: Mechaninis-hidraulinis ir elektroninis-hidraulinis.