Įsigijus naują automobilį, pirmiausia reikėtų susimąstyti ne apie jo teikiamus privalumus, o apie jo apsaugą. Todėl dažnas iš mūsų svarsto, kaip geriau ir profesionaliau jį apsaugoti nuo tykančių pavojų. Šiame straipsnyje rasite daug naudingos informacijos, kuri galbūt padės apsispręsti, kokią apsaugos sistemą montuoti, ko reikėtų saugotis ir į ką atkreipti dėmesį.
Kvaila būtų tikėtis, kad tobulėjant automobiliams ir jų apsaugos sistemoms, vagys vieną dieną jų nebevogs. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia – pakankamai dažnai dingsta nauji prabangūs visureigiai ir limuzinai, kurių gamyklinės apsaugos sistemos beveik tobulos. Tačiau tobulėja ir vagys. Visuomenėje nusistovėjęs stereotipas, kad vagys yra kvaili, lengvo uždarbio beieškantys žmonės – šiuo atveju yra neteisingas. Dažnai jie patys važinėja brangiais automobiliais ir atrodo kaip solidūs verslininkai. Todėl reikėtų jų nenuvertinti, nes savo automobilio vietoje galite pamatyti sniege likusias vėžes.
Kalbant apie signalizacijas, nereikėtų aklai pasitikėti gamyklinėmis apsaugos sistemomis. Kokios jos bebūtų tobulos ir sudėtingos, tačiau turi vieną trūkumą. Gamykloje jos įmontuojamos visada toje pačioje vietoje. Geram elektronikos specialistui pakanka vieną tokios markės ir modelio automobilį išardyti, kad sugalvotų būdą, kaip juos vogti. Tokie “auksarankiai” greitai sugalvoja įvairių prietaisėlių gamyklinei apsaugos sistemai ir imobilizatoriui “nulaužti”.
Turint tokį daiktą, užtenka ir atsuktuvo automobiliui užvesti. Todėl ypač vagiamų modelių, tokių kaip VW, BMW, Mercedes-benz ar Audi savininkams nevertėtų aklai pasitikėti gamyklinėmis apsaugos sistemomis. Šiems automobiliams vogti sukurti prietaisai nedulka lentynose, o yra aktyviai naudojami. Norint užkirsti kelią vagystėms yra vienas labai efektyvus būdas. Reikia perkelti tam tikrus automobilio elektronikos elementus į kitas vietas, paslėpti jungtis skirtas automobilio elektronikos diagnostikai, nes prie jų prisijungus atitinkamą prietaisą, nebūtina kažką ardyti ar karpyti laidus. Vagys gali nuvažiuoti jūsų automobiliu kaip su savu. Paslėpus šiuos elementus galima bent jau tikėtis, kad jūsų automobilio taip lengvai nepavyks užvesti.
Kitas apsaugos būdas – papildoma apsaugos sistema. Nuo gamyklinės apsaugos sistemos ji skiriasi tuo, kad neturi pastovios montavimo vietos, taipogi jos blokavimo grandinės gali būti skirtingos. Tai privers sugaišti daugiau laiko, o tai dažnai atbaido vagis ir jie pasirenka lengviau prieinamą grobį. Prie apsaugos sistemos galima prijungti daug įvairių papildomų daviklių, kurie leis dar patikimiau apsaugoti automobilį.
Tai pirmiausia smūgio daviklis. Jis įspėja apie daužiamą stiklą ar kitokį bandymą pažeisti automobilį. Kitas daviklis – ultragarsinis tūrio, kuris informuoja apie judesį automobilio salone. Posvyrio daviklis įspėja apie atomobilio stovėjimo padėties pasikeitimą. Šis daviklis labai veiksmingas prieš automobilių ratų vagis, nes tolygiai keliant automobilį “domkratu” nei smūgio, nei tūrio davikliai neveiks.
Dažnai pasitaikanti problema yra ta, kad mažai kas kreipia dėmesį į „kaukiančią” signalizaciją daugiabučių namų kiemuose. Kaskart išgirdus kaukiančią sireną nesinori šokti prie lango. Šią problemą lengvai išsprendžia dvipusio ryšio peidžerinė apsaugos sistema. Nuo paprastos ji skiriasi tuo, kad apie suveikusią signalizaciją jūs gaunate pranešimą tiesiai į pultelį. Negana to, pultelyje matyti, kas konkrečiai atsitiko, t.y. ar suveikė smūgio daviklis, ar buvo atidarytos durys, ar jūsų automobilį bando užvesti.
Sistema veikia iki 1,5 km atstumu, todėl net esant parduotuvėje ar dideliame prekybos centre galima gauti pavojaus signalą. Peidžerinę apsaugos sistemą atstoja ir GSM blokas, kuris prijungtas prie atitinkamos apsaugos sistemos, gali siųsti pavojaus žinutes tiesiai į jūsų mobilųjį telefoną. Tam yra reikalinga veikianti SIM kortelė. Skirtingai negu peidžerinė apsaugos sistema, GSM blokas apie pavojų jus informuos visur kur veikia mobilusis ryšys.
Dar vienas šio įrenginio privalumas yra tai, kad dingus automobiliui, pagal mobiliojo ryšio bokštų gaunamo signalo stiprumą galima nustatyti jo buvimo vietą. Žinoma, jeigu automobilis nėra paslėptas ten, kur nėra mobiliojo ryšio. Dar sunkiau paslėpti automobilį su palydovine GPS apsaugos sistema. Daugelis palydovinių sistemų turi papildomą GSM kanalą. Todėl neužtenka paslėpti automobilį po stogu, kur jo nematys palydovas, reikia įsitikinti, kad toje vietoje nėra mobiliojo ryšio. GPS sistema automobilio vietą gali nustatyti kelių metrų tikslumu. Tačiau naudojantis šia sistema reikia papildomai mokėti abonentinį mokestį, kas ir atbaido daugelį susidomėjusių. Be to, ji yra gerokai brangesnė už peidžerinę ar GSM apsaugos sistemą.
Kalbant apie paprastas apsaugos sistemas, kurios reikalingos kiekvienam automobiliui, galima būtų jas suskirstyti į dvi pagrindines grupes: adaptyvines ir pultelines. Pultelinės signalizacijos daugeliui puikiai pažįstamos, kadangi jau senai yra montuojamos. Jų pagrindinė paskirtis yra valdyti centrinį užraktą ir kartu įjungti arba išjungti apsaugos sistemą. Pati apsaugos sistema saugo duris, bagažinę ir variklio dangtį. Taip pat neleidžia užvesti automobilio prieš tai jos neišjungus.
Priklausomai nuo papildomai sumontuotų daviklių, ji gali perspėti ir apie kitus pavojus. Tokią apsaugos sistemą mes siūlome montuoti daugeliui automobilių, kurie neturi gamyklinio nuotolinio valdymo pultelio. Jeigu jūsų automobilyje yra nuotolinio valdymo pultas, kuriuo jūs galite atrakinti ir užrakinti automobilį, patartina montuoti adaptyvinę apsaugos sistemą. Skirtingai negu pultelinė, adaptyvinė apsaugos sistema neturi atskiro valdymo pultelio, o veikia nuo gamyklinio. Tai yra žymiai patogiau, nes nereikia papildomų pultelių. Sistema veikia nuo gamyklinio centrinio užrakto valdymo arba nuo gamyklinės signalizacijos bloko (priklausomai nuo automobilio) ir atlieka visas tas pačias funkcijas kaip ir pultelinė signalizacija.
Kai kuriems naujasniems automobiliams, dėl jų elektronikos savitumo, neįmanoma kokybiškai įmontuoti pultelinės signalizacijos. Todėl adaptyvinės apsaugos sistemos sparčiai populiarėja. Tinkamai sumontavus tokią sistemą ji patikimai saugo automobilį net tada, kai gamyklinę apsaugos sistemą kas nors sugeba neutralizuoti.