Norėdami suskaičiuoti automobilių gamintojus, kurie veikia daugiau nei šimtą metų, galite pritrūkti net ir abiejų rankų pirštų, bet ilgiausiai gyvuojanti kompanija jau peržengė į trečią šimtmetį ir šiemet švenčia net 210 metų jubiliejų. Tai – prancūzų „Peugeot“, kuris savo veiklą pradėjo 1810 metais kaip šeimos verslas, gaminantis kavos malūnėlius.
Gali skambėti keistai, bet išties ši kompanija savo veiklą pradėjo gamindama kavos malūnėlius bei įvairius metalinius elementus: spyruokles, pjūklus ir net skėčių bei akinių rėmus. Pirmąsias metalo dirbtuves broliai Jean-Pierre ir Jean-Pierre II įkūrė tėvo grūdų malūno patalpose. Po poros dešimtmečių kompanija pradėjo gaminti dviračius ir pipirų malūnėlius – tiek vienų, tiek kitų gamyba dar gyvuoja iki šiol.
1882 metais įmonėje atsirado pirmosios automobilių gamybos užuomazgos, po septynerių Paryžiuje vykusioje Pasaulio mugėje pusbroliai Armandas ir Eugene‘as Peugeot pristatė pirmąją ne žmogaus jėga varomą transporto priemonę – triratį su garo varikliu, o jau kitais metais pasaulį išvydo pirmasis „Peugeot“ automobilis, turintis vidaus degimo variklį. A. Peugeot už pasiekimus ir indėlį į automobilių pasaulį 1999 metais „Automotive Hall of Fame“ muziejaus Amerikoje buvo įrašytas į labiausiai automobilizmui nusipelniusių žmonių sąrašą.
Šios prancūzų kompanijos istorija yra itin spalvinga ir įdomi, o toliau – vieni įdomiausių faktų apie „Peugeot“, kurie žinomi toli gražu ne kiekvienam.
Ypatingi dviračiai karo metu
Pirmojo pasaulinio karo metu „Peugeot“ buvo priversta nebegaminti automobilių ir persikvalifikuoti į karinės technikos gamybą. Viena didžiausių gamintojų kariuomenei tiekė dviračius, tankus, įvairius skydus.
Dviračius, beje, verta atskirai paminėti: „Peugeot“ gamino apie 15 kilogramų sveriančius sulankstomus dviračius, kurie turėjo net odinę rankeną, kad būtų patogūs nešti, o galinė sėdynė buvo sumontuota virš galinės ašies, kad važiuodamas karys jaustųsi stabiliau ir taikliau šaudytų.
Elektromobilis prieš 80 metų
„Peugeot“ 1941 metais pristatė pirmąjį savo elektra varomą automobilį – „Peugeot VLV“. Šio modelio pristatymas nustebino visuomenę, mat tai – pirmasis prancūziškas elektromobilis, o paskata jį gaminti buvo degalų trūkumas dėl prasidėjusio karo. Elektromobilį varė keturios 12 voltų baterijos, o nuvažiuojamas atstumas siekė net 80 kilometrų. Tiesa, maksimalus greitis buvo vos 36 km/val. Dėl karo teko nutraukti VLV gamybą ir pasaulį išvydo vos 377 vienetai.
Pirmoji vagystė pasaulyje
Pirmasis pavogtas automobilis istorijoje buvo „Peugeot“. Iš bankininko ir automobilių entuziasto barono Etienne’o de Zuyleno 1896 metais Paryžiuje automobilį pavogė jo paties mechanikas. Žinoma, vagis buvo sučiuptas, o mašina grąžinta savininkui. Verta paminėti, kad baronas buvo pirmojo Prancūzijos automobilių klubo bendraįkūrėjas ir aktyviai prisidėjo prie automobilių lenktynių atsiradimo bei organizavimo.
Pirmoji pergalė
„Peugeot“ taip pat tapo pirmųjų istorijoje automobilių lenktynių nugalėtoja. Lenktynės Paryžius–Ruenas vyko 1894 metų liepos 22 dieną. Norintys dalyvauti jose turėjo įveikti 50 kilometrų kvalifikacinę atranką. Net penki „Peugeot“ automobiliai ją įveikė, startavo 126 km distancijos lenktynėse ir sėkmingai finišavo.
Pirmasis finišo liniją kirto garu varomas automobilis, bet jis neatitiko lenktynių taisyklių, nes automobiliui buvo reikalingas kūrikas. Didįjį prizą laimėjo Albertas Lemaitre‘as, distanciją įveikęs su tris arklio galias išvystančiu „Peugeot“. Beje, lenktynėse užsiregistravo ir dešimties frankų startinį mokestį sumokėjo net 102 dalyviai, bet dauguma nepasirodė net kvalifikacinėje atrankoje. Ją įveikęs lenktynėse startavo 21 dalyvis.
Pirmas prancūzas čempionas JAV
1913 metais prancūzas Julesas Goux, ankstesniame sezone su „Peugeot L-76“ laimėjęs Le Mano lenktynes, nuvyko į Jungtines Amerikos Valstijas ir parsivežė „Indianapolis 500” nugalėtojo titulą. Vidutinis lenktynių greitis buvo net 122 km/val.
Bugatti ir Peugeot
Nenustebkite, kad šie du žodžiai parašyti be kabučių – čia minimos pavardės. Vos po trejų metų nuo kompanijos įkūrimo, 1912 metais, Ettoire Bugatti suprojektavo „Peugeot Bébé“ automobilį, varomą 850 kubinių centimetrų tūrio keturių cilindrų varikliu. Pažiūrėjus į šį automobilį nesunkiai galima surasti „Bugatti“ kompanijos automobiliams būdingą braižą.
Motorolerių gamyba
Nors dvirates transporto priemones „Peugeot“ mokėjo gaminti, 1953 metais pasaulį išvydo pirma su varikliu – pirmasis motoroleris S55. „Peugeot“ iki šiol juos gamina, per ilgus metus sugebėjo į šią rinką atnešti daug naujovių: 1982 metais pagamino pirmąjį motorolerį su plastiko apdailomis, 1995 metais pristatė pirmąjį elektrinį „Scoot‘Elec“. Modelis „Elystar“ pirmasis turėjo ABS stabdžių antiblokavimo sistemą.
„Peugeot“ automobilių sporte
„Peugeot“ turi labai solidžių pasiekimų įvairiose automobilių sporto disciplinose. Šio gamintojo automobiliai net penkis kartus tapo pasaulio ralio čempionato nugalėtojais, tris kartus laimėjo 24 valandų Le Mano lenktynes.
Ant Dakaro ralio nugalėtojų pakylos „Peugeot“ automobiliai važiavo net septynis kartus: 1987–1990 ir 2016–2018 metais. Taip pat su specialiai šiai disciplinai ruoštu sportiniu automobiliu „Peugeot 208 Pikes Peak“ devynis kartus pasaulio ralio čempionas Sebastienas Loebas 2013 metais užfiksavo visų laikų greičiausią „Pikes Peak“ trasos įveikimo laiką, kuris buvo pagerintas tik po penkerių metų specialiu elektromobiliu. Beje, S. Loebas, trasą įveikęs per 8 min. 13 sek., ankstesnį rekordą pagerino net pusantros minutės.
Futbolo klubas darbuotojams
Vienas iš Peugeot šeimos atstovų – Jean-Pierre – 1928 metais įkūrė futbolo klubą „Sochaux“. Jo tikslas buvo suteikti įmonės darbuotojams užsiėmimą laisvu metu. Klubas taikėsi į žemiausią futbolo lygą Franche-Comte regione Prancūzijoje, o po trijų savaičių sužaidė pirmąjį mačą, kurį laimėjo rezultatu 12:1.
Tada Peugeot į futbolą pažvelgė profesionaliai ir net pradėjo mokėti savo žaidėjams. Šis jo advokatavimas sportui padėjo Prancūzijos futbolo pamatus, o stiprindamas savo komandą, ją sujungė su kitu klubu, kuris 1930 m. persivadino į „Sochaux-Montbéliard“ ir taip vadinasi iki šiol.
Klubui sekėsi puikiai, ilgainiui jis pakilo iki antrosios ir pirmosios lygų.
Europos metų automobilis
„Peugeot“ gali didžiuotis net šešiais Europos metų automobilio titulais, iš kurių pirmąjį dar 1969 metais pelnė legendinis 504 modelis. Po beveik poros dešimtmečių, 1988 metais, į Europos olimpą užkopė 405 modelis, kurį kartais dar galima sutikti ir Lietuvos keliuose. Paskui pergalės tik dažnėjo: 2002 metais titulą gavo 307, 2014 – 308, 2017 – miesto visureigis 3008, o jubiliejinius 210 kompanijos veiklos metus prancūzai pasitiko su Europos metų automobiliu tapusiu naujuoju 208 (vertinimo komisiją sudariusiems žurnalistams didžiausią įspūdį paliko pasirinkimo laisvė – į tą patį automobilį gali būti montuojamas benzininis, dyzelinis arba elektrinis varikliai).
„Peugeot“ daugiau nei vieną kartą gavo Lietuvos metų automobilio apdovanojimą: 2002 metais – 307, o 2019 – 508. Europos metų automobilis „Peugeot 208“ Lietuvoje buvo apdovanotas metų inovacijos titulu už „i-Cockpit“ 3D prietaisų skydelio technologiją.