Automobilį išsirinkti nėra paprasta: kėbulo tipų ir įvairių modifikacijų galima suskaičiuoti keliolika, pačių modelių – šimtus, o jų kainų žirklės skiriasi dešimtimis kartų. Tačiau pirkėjams į pagalbą ateina įvairiose šalyse rengiami nacionaliniai, žemynų arba tarptautiniai tam tikrų regionų metų automobilio rinkimai.
Ne išimtis ir Lietuva – čia geriausias automobilis renkamas jau daugiau nei dvidešimt metų. Tokio tipo konkursai neretai susilaukia kritikos, neva yra subjektyvūs, tačiau jų rezultatai įprastai atspindi rinkos aktualijas, prognozuoja artėjančių metų tendencijas bei yra puikūs sufleriai pirkėjams.
Krosoveriai dominuoja ne visur
Puikus pavyzdys, kad konkursų rezultatai atspindi rinkos aktualijas, yra „Lietuvos metų automobilio“ (LMA) rinkimai. Pavyzdžiui, 3 iš 4 pastarųjų konkursų triumfavo kompaktinės klasės krosoveriai – automobiliai, kurie šiuo metu graibstomi privačių pirkėjų tarsi karštos bandelės ir tik didelių įmonių autoparkų valdytojai dėl palankesnės kainos vis dar renkasi tradicinius hečbekus ar sedanus.
Analogiška tendencija ir Europos rinkimuose (European Car of the Year, ECOTY). Čia 2017–2018 metų automobiliais taip pat buvo pripažinti krosoveriai, o 2015–2016 m. šio kėbulo tipo modeliai užėmė antrąsias vietas.
Pasaulio metų automobilio (World Car of the Year, WCOTY) rinkimuose krosoveriai atrodo dar geriau: 2017–2018 m. šie modeliai užėmė visas geriausiųjų trejetuko vietas.
Ta pati tendencija atsispindi ir pardavime. Dėl smunkančio populiarumo gamintojai pamažu atsisako tradicinių sedanų bei universalų, o jų vietą užima krosoveriai. Šie taip pat evoliucionuoja – kompaktinės klasės modelių pardavimo dalį vis dažniau atsiriekia tokie mažyliai kaip „Suzuki Ignis“ ar „Honda HR-V“.
Įdomu, kad krosoverių mada ne visose šalyse tokia ryški. Pavyzdžiui, Japonijos automobilių rinkos analitikų ir žurnalistų rengiamuose rinkimuose (RJC Car of the Year, RJCCOTY) 2018-ųjų metų automobiliu pripažintas mažas hečbekas „Suzuki Swift“, o JAV šių metų automobiliu išrinktas sedanas „Honda Accord“.
Visureigių apdovanojimai evoliucionuoja
Daugelyje rinkimų, be pagrindinės nominacijos, yra ir papildomų, viena populiariausių – „Metų visureigis“. Tikrųjų rėminę konstrukciją turinčių visureigių šiandien belikę ne daugiau nei vienos rankos pirštų – šią savybę be išimties išlaiko tik pikapai. Nenuostabu, kad jie vis dažniau pripažįstami ir geriausiais visureigiais, pavyzdžiui, Lietuvoje tokį titulą 2006 ir 2017 m. gavo „Toyota Hilux“, 2012 m. – „Volkswagen Amarok“, o 2013 m. – „Isuzu D-Max“.
Kartais čia gerai pasirodo ir automobiliai, su kuriais į tikrą bekelę retas kuris drįstų važiuoti, pavyzdžiui, 2014 m. triumfavo BMW X5, 2015 m. – „Porsche Macan“, o 2016 m. – „Audi Q7“. Tad geriausiu visureigiu neretai tampa modelis, kuris kur kas geriau jaučiasi ant asfalto nei nuvažiavęs nuo jo.
Šių metų „Lietuvos metų automobilio“ konkurse nedalyvauja nė vienas pikapas, tačiau iš tos saujelės rinkoje parduodamų rėminę konstrukciją išsaugojusių tradicinių visureigių bus net du – tai erdvus septynvietis „SsangYong Rexton“ bei mažylis „Suzuki Jimny“. Greta jų tapti geriausiu visureigiu pretenduos ir į prabangių bei itin brangių automobilių kategoriją besitaikantys „Audi Q8“, BMW X5, „Volkswagen Touareg“ bei dar keliolika didesnio pravažumo modelių.
Apdovanojimai – sufleris pirkėjams
Įvairių sričių geriausiųjų rinkimai nėra rengiami šiaip sau. Tai – tam tikras gidas automobilių pirkėjui, padedantis išsirinkti geriausią kainos ir kokybės santykį bei į pasirinkimo sąrašą pridėti iš pirmo žvilgsnio neįsiminusius, tačiau konkursuose nugalėjusius modelius.
Besidairantiems į hečbekus, suflerių taip pat nemažai – WCOTY rinkimuose yra atskira kategorija, skirta miesto automobiliams – „Urban Car of the Year“. 2018-aisiais geriausiu buvo pripažintas „Volkswagen Polo“, nuo jo minimaliai atsiliko „Ford Fiesta“ bei „Suzuki Swift“, kuris netgi nušlavė visus konkurentus rinkimuose Japonijoje.
Domina sportiniai automobiliai? Rinkimais taip pat galite pasitikėti – jų komisijų nariai turi didelės sportinių automobilių vertinimo patirties ir geba pastebėti net menkiausius skirtumus. Tiesa, nacionalinių ir tarptautinių rinkimų rezultatai dažnai skiriasi. Priežastis elementari – ne visi vietiniai gamintojų atstovai sugeba gauti siaurai pirkėjų nišai skirtus sportinius automobilius ir skirti juos konkursui. Todėl Lietuvos rinkimuose sportiškiausiu automobiliu neretai pripažįstami galingi hečbekai, o pasauliniuose rinkimuose nugali tokie modeliai kaip BMW M5, „Porsche Cayman“ ar „Audi R8“.
Pastaraisiais metais išpopuliarėjo „žalių“ automobilių apdovanojimai – įvairiems modeliams skiriamos statulėlės už tam tikras inovacijas ekologijos srityje. Įprastai jas susišluoja elektromobilių gamintojai ir tai leidžia pirkėjams atsirinkti, kurie modeliai yra verti bandymo, o su kuriais laiko verčiau negaišti.