• Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys
Facebook
YouTube
Reklama
Susisiekime
Automedia.lt Automedia.lt
  • Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys

Autobusai be vairuotojų ir dirbtinis eismo intelektas: ar bus vystomos naujos technologijos?

Savavaldžiai automobiliai

Naujiesiems merams ir savivaldybių taryboms jau ruošiantis pirmiesiems posėdžiams, miestuose laukiama žadėto permainų vėjo. Tikimasi, kad daugelį rinkiminių programų puošę miestų vystymo tikslai leis išspręsti opiausias gyventojų problemas bei padės jų erdvėms evoliucionuoti kartu su besikeičiančiu gyvenimo ritmu. Visgi ekspertai ragina nepamiršti ir svarbiausio kiekvieno ateities miesto komponento – modernių technologijų.

„Absoliuti dauguma naujai išrinktų politikų žadėjo vystyti vienokius ar kitokius infrastruktūrinius projektus, tvarkyti šaligatvius bei vykdyti įvairias viešųjų paslaugų reformas, tačiau palyginus mažai dėmesio skyrė daiktų internetui (IoT), dirbtiniam intelektui (DI) ir savavaldžiam transportui. Už šių technologijų slepiasi greitesnis susisiekimas, mažesni kamščiai ir net švaresnė aplinka, todėl ateityje jos didele dalimi nulems miestiečių gyvenimo kokybę ir miesto konkurencingumą. Ir svarbiausia, jog tai nėra skyrius iš futurizmo žurnalo – sąlygas mūsų patogumui įdarbinti DI ir į gatves išleisti pirmuosius autobusus be vairuotojų turime jau dabar“, – teigia „Telia“ IoT padalinio vadovas Remigijus Brasius. 

Keleivius veš kompiuteris

Pasak pašnekovo, anksčiau tik fantastiniuose filmuose matyti ir ilgai tik griežtai apribotose uždarose trasose bandyti savavaldžiai autobusai jau seniai peržengė įdomaus eksperimento stadiją bei yra tik per žingsnį nuo pirmųjų keleivių įlaipinimo stotelėse. Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, jie iki 2025 m. išvažiuos į Ženevos, Oslo ir Kronacho gatves. Vis dėlto dar anksčiau jų laukiama Škotijoje.

Jau gegužės 15 d. Edinburge pradės kursuoti penki kompiuterių ir įvairių jutiklių valdomi autobusai, kurie 23 km ilgio maršrutu kiekvieną savaitę perveš maždaug 10 tūkstančių keleivių. Nors kol kas jų darbą prižiūrės reaguoti pasiruošęs vairuotojas ir keleiviams padedantis autobuso kapitonas, šis pirmasis pasaulyje taip toli pažengęs projektas greičiausiai paspartins panašius procesus ir kitose šalyse.

„Savavaldžių autobusų kūrėjai įsitikinę, kad šios vairuotojo neturinčios viešojo transporto priemonės keleiviams leis mėgautis greitesnėmis, patikimesnėmis bei daug saugesnėmis kelionėmis, kadangi jos padarys galą žmogiškoms klaidoms. Tokiu būdu didinti viešojo transporto patrauklumą įmanoma jau su šiandieninėmis technologijomis, todėl savivaldybėms tereikia imtis iniciatyvos juos pritraukti į mūsų gatves. Tai padaryti galima palengvinus biurokratines kliūtis ir sukūrus palankią teisinę bazę tokio tipo autobusų bandymams bei eksploatacijai“, – pasakoja R. Brasius. 

Technologijų eksperto teigimu, Lietuva savavaldžio transporto vystymui palanki ir dėl gerai išplėtotos 5G infrastruktūros. Itin didele sparta ir maža delsa pasižymintis „Telia“ 5G tinklas, kuris bus reikalingas įvairių autonominių autobusų valdymo sprendimų priėmimui, jau vasarą padengs 99 proc. šalies teritorijos, todėl „išlaipinti“ vairuotojus iš autobusų bus galima net mažesniuose šalies miesteliuose.

„Vaistai“ nuo kamščių ir parkavimo vietų trūkumo

Rinkiminės kampanijos metu didžioji dalis kandidatų į didžiųjų miestų merus pasisakė už kovą su eismo spūstimis, pasitelkiant inžinerinius sprendimus ar esamo gatvių tinklo pertvarką. Kita vertus, prie to prisidėti galima ne tik tai ar žmones iš automobilių persodinant į greitai savavaldžiu tapsiantį viešąjį transportą, bet ir panaudojant DI ar IoT sprendimus.

Pavyzdžiui, didelės apimties miesto eismo kamerų vaizdo medžiagą išanalizavus didžiųjų duomenų algoritmais būtų galima nustatyti dėsningumus, kokiu metu ir kokiose gatvėse vyksta spūstys, o kurios ištuštėja. Tokia informacija padėtų iš esmės pertvarkyti šviesoforų veikimo algoritmus, pailginant žalio šviesoforo signalo degimo laiką labiausiai apkrautose gatvėse. Be to, DI algoritmai visa tai galėtų atlikti realiu laiku, reaguodami nuolat besikeičiančią eismo situaciją – įvykus avarijai vienoje gatvėje, aplinkinėse sankryžose eismas automatiškai būtų sureguliuojamas taip, kad aplinkinėse sankryžose susidarytų kaip įmanoma mažesnės spūstys.

„Prie pastarųjų mažinimo galėtų prisidėti ir išmani parkavimo sistema. Neseniai Lietuvoje pradėjusi veikti LPWA šeimos NB-IoT duomenų perdavimo technologiją leidžia stovėjimo vietų užimtumo jutiklius montuoti net požeminėse aikštelėse ar po grindiniu. Jie realiu laiku leistų matyti užimtas vietas bei programėlėje rezervuoti laisvas. Taip nebereikėtų gaišti laiko ir apkrauti gatvių visą amžinybę sukant ratus ir ieškant, kur pasistatyti automobilį“, – naujųjų ryšio technologijų galimybes vardina „Telia“ atstovas.

Šiukšliadėžių skaitmenizacija

Dar viena problema, su kuria susiduria miestai – didėjantis šiukšlių kiekis. Nepaisant to, kad ją bandoma spręsti rūšiavimu ir perdirbimu, atliekų srautai miestuose tik auga. Tai ypač pastebima miegamuosiuose rajonuose nuolat matant perpildytus konteinerius.

„Oslas ir kiti Europos miestai su šiuo iššūkiu kovoja privačiose ir viešose šiukšliadėžėse įmontuodami nedidelius ultragarsinius jutiklius. Naudodami energetiškai efektyvią NB-IoT ar kitą LPWA šeimos ryšio technologiją, jie be išorinio elektros šaltinio gali keletą metų nuolat perduoti informaciją apie konteinerių pripildymo lygį ir tokiu būdu padėti DI algoritmui parinkti optimaliausią šiukšlių išvežimo grafiką. Taip išvengiama šiukšliadėžių perpildymo ir taupomi jų ištuštinimo kaštai. Atliekų kiekio informacija taip pat pasiekiama ir miesto gyventojams, kas prisideda prie jų sąmoningumo didinimo ir mažesnio vartojimo skatinimo“, – dar vieną praktišką technologijų panaudojimo pavyzdį pateikia R. Brasius. 

„Telia“ IoT padalinio vadovo teigimu norint įdiegti visas šias inovacijas dar reikia laiko, visgi nemažai daiktų interneto sprendimų jau yra aktyviai naudojama. Tiek verslai, tiek valstybinės organizacijos yra įsidiegusios transporto stebėjimo sistemas, kurios nustato itin tikslų maršrutą, formuoja kelionių ataskaitas, vertina transporto priemonės eksploatavimą bei primena apie reikalingą techninį aptarnavimą. Be to jau galima naudoti ir automatizuotas kuro ataskaitas, kurios yra tiesiogiai susietos su degalinių mokėjimų sistema ir taip ne tik sutaupo nemažai laiko įmonės buhalterijai, bet ir padeda dirbti tvariau. 

Total
0
Shares
0
0
0
0
0
Kiti įrašai
Automobilių entuziastai
Skaityti

Kazino žaidimai automobilių entuziastams

Probro
Skaityti

„PRO BRO Group“ vieša obligacijų emisija pritraukė 5,5 mln. eurų

Plikledis
Skaityti

Plikledis keliuose gali pasirodyti jau spalį: ką turi žinoti vairuotojai

Automobilio pirkimas
Skaityti

Ką privalo užtikrinti naudoto automobilio pardavėjas ir ką iš tiesų reiškia trumpalaikė „komercinė garantija“?

Kauno vakarinis aplinkelis
Skaityti

„Via Lietuva“ pristatė galimybių studiją, kaip keisis Kauno vakarinis aplinkkelis

Unipark
Skaityti

Sukčiai vėl atakuoja vairuotojus: UNIPARK įspėja apie įtartinas SMS žinutes

Kelio dangų bandymai
Skaityti

Lietuvoje pradedami klimatui neutralių kelio dangų bandymai

Druskininkų autobusų stoties statybos
Skaityti

Statomoje Druskininkų autobusų stotyje palikta žinia ateities kartoms

Naujo automobilio pirkimas
Skaityti

Įvardijo Lietuvos gyventojams svarbiausius kriterijus renkantis naują automobilį

Psichologija
Skaityti

Siekis atsilošti: pralaimėjimų vaikymasis po blogos dienos psichologijos požiūriu

Ilgos kelionės
Skaityti

Ilgos kelionės už vairo: kaip jas suderinti su pramogomis?

Motociklo paruošimas žiemai
Skaityti

Ekspertas pataria, kaip tinkamai paruošti motociklą žiemai ir išsaugoti jo vertę

Kelionės į Švediją
Skaityti

Rudens nuobodulį lietuviai vaiko mini kelionėmis į Švediją: kodėl tai ypač populiaru tarp šeimų su vaikais

Aurelija Kazlauskienė
Skaityti

Tyrimas: kas penktas šalies vairuotojas pripažįsta – vaikams trūksta saugaus eismo žinių

Moller Auto
Skaityti

„Moller Auto“ klientų lojalumo programa pelnė prestižinį Europos apdovanojimą

Saugaus eismo egzaminas
Skaityti

„Via Lietuva“ kviečia išbandyti jėgas visuotiniame saugaus eismo egzamine

Radzinausko tiltas
Skaityti

Nuo šiandien tęsiami darbai ant Č. Radzinausko tilto

Naujų automobilių kainos
Skaityti

Naujų automobilių kainų šuolis keičia įpročius: vis daugiau vairuotojų renkasi naudotus automobilius

NAUJIENOS

tararoleris

Lietuvoje – retenybė, užsienyje – įprastybė: kokią istoriją gali papasakoti tararoleris?

Kolekciniai automobiliai

Kolekcinių automobilių rinka: didžiausi kainų šuoliai ir nuvertėjimai

Skaitmeniniai sprendimai

Skaitmeniniai sprendimai sportui ir žaidimams – ar jau mūsų realybė?

Diena be automobilio

Diena be automobilio: kokios alternatyvos ir kaip jos keičia mūsų aplinką?

Automobilio vairavimas

Kada pagyvenusiems žmonėms metas persėsti į keleivio vietą?

Dviračių takai

„Via Lietuva“: dar viena darnaus judumo jungtis – pėsčiųjų ir dviračių takas sujungs Kėdainius su Josvainiais

PATARIMAI

10 naudingų – ekonomiškų patarimų kaip sumažinti kuro sąnaudas

Patarimai atsakingam vairuotojui: kada reikia susirūpinti padangų amžiumi?

Kaip rasti geriausią vairavimo instruktorių Vilniuje? 

Dėmesio: atbuline eiga važiuokite atsargiai

freepik.com / Kokie dokumentai būtini norint susigrąžinti PVM už degalus?

Kokie dokumentai būtini norint susigrąžinti PVM už degalus?

Vairo perkėlimas iš dešinės į kairę

PARTNERIO TURINYS

Kaip žinoti, kad metas naujam akumuliatoriui ir kaip išsirinkti patikimą?

Kemperių remontas Vilniuje

Kėbulo virinimo darbai Vilniuje

Automobilinis šaldytuvas

Pažintinė kelionė autobusu – dar daugiau įspūdžių

Automobilių nuoma Vilniuje ir kitur

STRAIPSNIAI

Automobilių padangos irgi sensta

Padangų svarbiausi parametrai

Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?

Lengvas ir greitas: Renault pristato Clio Renaultsport 200 Turbo

Kaip elgtis per pūgą

Dinamometrinis raktas

Dinamometrinis raktas – tikslumo įrankis, būtinas kiekvienam meistrui

Išlipant iš automobilio „trenkia“ elektra. Ar tai kenkia sveikatai?

Padangos, ratlankiai
  • Padangų svarbiausi parametrai
    Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?
  • Žieminių padangų pasirinkimas
    Renkamės žiemines padangas: klaidos, kurių verčiau nekartoti
Automedia.lt Automedia.lt
Projektai:  statybajums.lt / manosveikata.lt / kelioniuklubas.lt / skaitome.lt / verslo.tv / seostraipsnis.lt / mokslozinios.lt / zvejosapnas.lt / protobokstai.lt / motinyste.lt
Partneriai:  autorentalis.lt

Įrašykite raktažodį ir spauskite Enter.