Kas trečias automobilio vairuotojas posūkio signalą rodo neteisingai arba jo visai nerodo. Pateikiame keletą patarimų, kaip viską daryti tinkamai.
Apsimesti esą bėgi į kairę ir staiga pasukti dešinėn – futbolo aikštelėje tai džiaugsmingais šūksniais palydimas klaidinantis manevras, tačiau gatvėse tai pavojingas lengvabūdiškumas. Ne vienam mūsų bent kartą tikrai teko smarkiai stabdyti, kai kažkokiam mulkiui užmigo kairė ranka ir jis neįjungė posūkio svirtelės. Europos automobilių klubas (ACE) atliko tyrimą, po kurio išaiškėjo, kad 32,4 procento Vokietijos automobilių vairuotojų posūkio signalo nerodo iš viso arba rodo neteisingai. Panaši situacija yra daugelyje kitų Europos valstybių, tarp jų ir Lietuvoje. Šio trumparegiško važiavimo būdo rezultatas: daugybė bereikalingų avarijų, kurių buvo galima išvengti – tereikėjo tik laiku įjungti posūkio signalą! O tai visai nėra taip sunku.
Kokios yra taisyklės?
Kelių eismo taisyklės (KET) nurodo, kada reikia įjungti posūkio signalą. Apie kiekvieną važiavimo krypties pakeitimą arba kelio juostos pakeitimą reikia laiku ir aiškiai pranešti, įjungus posūkio signalą. Šį signalą reikia rodyti taip, kad jis neklaidintų kitų eismo dalyvių.
Kada reikia įjungti posūkio signalą?
Tai visai paprasta. Vairuotojai, norintys sukti privalo laiku ir aiškiai apie tai “įspėti atitinkamos krypties posūkių šviesos signalais, o jeigu šviesos signalizacijos nėra arba ji sugedusi – ranka” (KET, XI skyrius, 88 punktas – red. pastaba). Tai taip pat galioja:
► prieš statant automobilį ir prieš išvažiuojant iš stovėjimo vietos;
► privažiuojant prie gatvės krašto ar kelkraščio;
► keičiant eismo juostą;
► prieš apsisukimo manevrą;
► lenkiant.
Ar yra išimčių?
Taip, įvažiuojant į žiedą (žr. apačioje). Visais kitais atvejais rodyti posūkio signalą yra būtina. Visuomet. Net jei nematyti nei vieno kito kelių eismo dalyvio. Net jei visi kiti vairuotojai ir be posūkio signalo supranta jūsų ketinimus keisti važiavimo kryptį.
Ar leidžiama ketinimą lenkti parodyti posūkio signalu?
Taip, pavyzdžiui, autostradoje. Tačiau rodyti reikia trumpai. Ilgai mirksėti posūkio signalu draudžiama.
Kokių pasekmių gali tikėtis nerodantieji posūkio signalo?
Jie gali gauti 20–40 Lt baudą arba įspėjimą. Tačiau sukėlus pavojingą situaciją kitiems, ši suma sieks 400–800 Lt ir dar bus 3–6 mėnesiams atimta teisė vairuoti. Jei dėl tokio pažeidimo bus padaryta žala kito asmens sveikatai arba bus apgadintas turtas, laukia atitinkamai 500–1000 Lt (arba 12–24 mėn. teisės vairuoti atėmimas) ir 100–200 Lt bauda (arba 3–6 mėn. teisės vairuoti atėmimas). Be to, vairuotojas, neparodęs posūkio signalo, laikomas kaltu dėl avarijos, o jei neparodo posūkio signalo, sukdamas į kairę, tai tampa kaltas visu 100 procentų. Taip pat jis nebegali reikalauti atlyginti patirtus nuostolius.
Kokios taisyklės avariniam signalui?
Jį reikia įjungti, jei jūsų automobilis negali pajudėti ir būtinai, kai jis yra tempiamas. Šį signalą leidžiama įjungti ir kai kitiems eismo dalyviams dėl šio automobilio kyla pavojus. Jis gali būti įjungiamas kaip perspėjimas apie automobilių spūstį.
Kuriozinė situacija: šis signalas turi būti įjungiamas, kai pakeisti važiavimo kryptį draudžiama. Tai galioja lenkiant ten, kur lenkti negalima arba atliekant posūkį, kai kertama ištisinė linija.
Foto: deja, toks vaizdas ne tik Vokietijos, bet Lietuvos gatvių kasdienybė – specialistai iš didžiosios raidės, kurie rodo posūkio signalą į kairę, o važiuoja į dešinę
Komentaras
Kas dedasi mūsų gatvėse? Ar mes per kvaili, kad įjungtume posūkio signalą, ar tiesiog per tingūs? Teisingai parodyti posūkio signalą nėra sudėtinga, visi mes to mokėmės. Tad rodykime posūkio signalą visada, kai tik yra būtina ir sustabdykime šią pavojingą vis labiau plintančią madą jo nerodyti. Ir mūsų bendras tikslas – daugiau saugumo, dėmesio ir tolerantiškumo Lietuvos gatvėse bei keliuose – bus pasiektas.
Pagrindinio kelio užsisukimas. Net jeigu važiuojama pagrindiniu keliu, vis tiek reikia rodyti posūkio signalą, nes keičiama važiavimo kryptis.