• Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys
Facebook
YouTube
Reklama
Susisiekime
Automedia.lt Automedia.lt
  • Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys

Patarimai atsakingam vairuotojui: kada reikia susirūpinti padangų amžiumi?

Kiekvieną pavasarį ir rudenį vairuotojams tenka iš naujo pamąstyti apie turimą automobilio „apavą“ – pirmiausia, jį reikia priderinti pagal sezono reikalavimus ir tuo pačiu apsispręsti ar turimos padangos vis dar yra tinkamos naudoti, ar jau laikas ieškoti naujų. Jeigu padangų protektorius tenkina kelių eismo taisyklių reikalavimus, tuomet kitas svarbus tinkamumo rodiklis – padangų amžius. Kaip taisyklė, kai kurie padangų pardavėjai skelbia, jog jau ir po kelerių metų nuo pagaminimo padangos nebetinkamos naudojimui, nepriklausomai nuo to kur ir kaip jos buvo naudotos ar tik sandėliuotos. Ar tikrai taip yra?

Kuomet vairuotojai susidomi padangų amžiumi ir su tuo susijusia informacija, paprastai tai reiškia, jog sprendžiami vienas iš kelių aktualių klausimų:

1. Kaip nustatyti padangos amžių?

2. Ar prieš 6 mėnesius pagamintos padangos geresnės už pagamintas prieš kelis metus?

3. Kada reiktų turimas padangas keisti į naujas?

Tad trumpai ir iš eilės apie visus šiuos klausimus, remiantis garsiausių padangų gamintojų patirtimi ir rekomendacijomis.

PADANGŲ AMŽIAUS NUSTATYMAS

Padangų amžių galima apskaičiuoti patiems – tereikia žvilgtelėti į padangos pagaminimo datą. Ši data būna įtraukta į padangos serijos numerį, kuris yra užrašytas padangos išorėje. Serijos numeris yra raidžių ir skaitmenų kodas, susidedantis iš 11 skaičių ir dažniausiai, bet ne visada, prieš juos esančio akronimo DOT (angl. – Department of Transportation – Transporto ministerija). Paskutiniai 4 serijos numerio skaičiai reiškia padangos pagaminimo datą:

Pirmi du skaičiai reiškia padangos gaminimo savaitę (ji kinta nuo 01 iki 52), kiti du skaičiai – metus. Padangų, pagamintų iki 2000-ųjų, pagaminimo metai nurodomi vienu skaitmeniu (pvz., 189 reikštų 18-a savaitė, 1999).

AR PRIEŠ 6 MĖNESIUS PAGAMINTOS PADANGOS GERESNĖS UŽ PAGAMINTAS PRIEŠ KELIS METUS?

Dažnai naujų padangų pirkėjai susimąsto, ar verta pirkti prieš kelis metus pagamintas padangas, jei tokį variantą pasiūlo pardavėjas? Kalbant apie padangų amžių visi pagrindiniai gamintojai išskiria dvi absoliučiai skirtingas situacijas: kai naujos padangos tiesiog sandėliuojamos ir kai padangos yra eksploatuojamos.

Šios situacijos yra praktiškai nesulyginamos pagal destrukcinį poveikį, kurį patiria padangos, todėl vertinant padangų senėjimą labai svarbu atskirti kalendorinio padangos amžiaus (pagaminimo data) daromą poveikį nuo eksploatavimo metu atsirandančių pokyčių (fizinį ir cheminį sudedamųjų dalių senėjimą nuo pokyčių nulemtų važiavimo metu veikiant apkrovai bei kintant temperatūrai).

Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, visame pasaulyje garsus padangų gamintojas Michelin teigia, kad vienerius metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km „paseno“ tiek pat kiek ir 17 metų sandėliuota 21C temperatūroje padanga. Kitaip tariant, naudojama padanga kas tris savaites „pasensta“ tiek, kiek ir per vienerius metus sandėliuojama padanga, o 35 % per mažai pripūsta padanga jau per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuota padanga.

Siekiant įvertinti lengvųjų automobilių padangų eksploatacinių savybių pokyčius Michelin kartu su autoritetingomis organizacijomis (pavyzdžiui, ADAC) per pastarąjį dešimtmetį atliko keletą testų lygindami įvairaus amžiaus (nuo 1 iki 4 metų) padangas. Vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nebuvo nustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir rezultatuose ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.

Visgi naujų padangų sandėliavimo trukmės eskalavimas – mėgstamas marketingo triukas bandant suvilioti pirkėjų dėmesį. Ypač mažesni padangų pardavėjai Lietuvoje dažnai skelbiasi, kad jų parduodamos padangos yra nesandėliuotos ir nuo pagaminimo momento praėjo tik keli mėnesiai, tad nors jos ir brangesnės, bet žymiai geresnės nei konkurentų. Didžiausios Lietuvoje padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininko, žinomo lenktynininko, Roko Lipeikio teigimu, „tai ypatingai keistas tik Lietuvos rinkoje labai nesąžiningai išpūstas mitas, kuriuo nepagrįstai gąsdinant vairuotojus siekiama įgauti konkurencinį pranašumą“.

Roko Lipeikio žodžius patvirtina ir didžiausių pasaulyje padangų gamintojų Bridgestone ir Michelin teikiami garantiniai įsipareigojimai – visoms šių kompanijų padangoms suteikiama 10 metų garantija nuo pagaminimo datos. Neverta abejoti, jog tokie žinomi gamintojai ypatingai saugo savo reputaciją, tad jokiais būdais nesuteiktų tokios trukmės garantijos, jei sandėliavimo laikotarpiu, kaip kad teigia kai kurie nesąžiningi prekybininkai, blogėtų padangų būklė.

Vienintelis atvejis, kuomet pagaminimo data gali turėti reikšmės – tai perkant padėvėtas padangas. Šiuo atveju padangos amžius leidžia bent teoriškai nuspėti, kiek laiko padanga galėjo būti eksploatuota. Kaip matysime iš tolimesnės analizės, eksploatacijos metu patiriamos apkrovos yra tokios didelės, kad naudojimo laikotarpis tampa svarbiu rodikliu. Tačiau net ir padėvėtų padangų atveju vien pagaminimo data didelio aiškumo nesuteikia, mat yra visiškai nežinomos ankstesnės padangos eksploatavimo sąlygos: visiškai netinkamai naudojama padanga jau per kelis mėnesius gali patirti tokius pažeidimus, jog nelieka jokių garantijų, kiek ji dar kilometrų tarnaus.

Todėl Michelin nuomone, vairuotojai iš esmės turėtų atkreipti dėmesį į tai, kad jų saugumas daug labiau priklauso nuo padangos priežiūros ir naudojimo sąlygų visą eksploatavimo laikotarpį, nei nuo naujų padangų sandėliavimo amžiaus.

Apibendrinant, renkantis naujas padangas, iš esmės neverta nerimauti dėl naujų padangų amžiaus, o verčiau atkreipti dėmesį į tokius patarimus:

  • Rinktis iš visame pasaulyje garsių padangų gamintojų. Jie turi didelę patirtį gaminant kokybiškas padangas, preciziškai saugo savo gerą vardą ir turi daug laisvų resursų investicijoms į mokslinius tyrimus, kurie padeda pasiekti aukščiausią įmanomą padangų kokybę. Pavyzdžiui, Michelin, Bridgestone bei kiti didieji gamintojai per daugelį metų taip ištobulino padangų pagaminimo kokybę, jog garantuoja, kad net ir po kelių metų nuo pagaminimo momento padangos prekybininkus pasiekia puikios būklės ir tinkamai tarnaus visą eksploatacijos laiką.
  • Padangas įsigyti iš patikimų ir žinomų pardavėjų. Viena vertus jie taip pat saugo savo gerą vardą, tad atidžiai renkasi padangų gamintojus bei produkcijos transportavimo ir saugojimo sąlygas, kitą vertus pasiekiamos didesnės apyvartos leidžia pirkti padangas dideliais kiekiais, dėl ko gauna papildomas nuolaidas iš gamintojų, o tai suteikia galimybių mažinti kainas pirkėjams. Be to, keičiantis sezonams dauguma gamintojų turi neišparduotus likučius ir jie tampa dideliu „galvos skausmu“, mat reikia atlaisvinti sandėlius naujo sezono padangoms. Tad šiuos likučius mielai išparduoda padangų pardavėjams su didelėmis nuolaidomis. O tokiais pasiūlymais gali pasinaudoti tik didieji pardavėjai, turintys pakankamas sandėliavimo patalpas, kuriose padangos saugiai laukia naujojo pardavimų sezono.
  • Perkant padangas atidžiai apžiūrėti jų paviršių. Nepriklausomai nuo padangų amžiaus, visada pirkdami padangas įvertinkite jų išvaizdą – ar gumos paviršiuje nesimato smulkių įtrūkimų, nėra spalvos pokyčių ar neaiškių dėmių, o taip pat, ar padangos paviršius nepraradęs elastingumo. Jeigu padanga atrodo idealiai, sukti galvos bent jau dėl padangos pagaminimo datos neverta – ji buvo kokybiškai pagaminta ir tinkamai sandėliuota, tad fizikinės savybės bus tokios, kokios ir buvo iš karto po pagaminimo.

KADA REIKTŲ TURIMAS PADANGAS KEISTI Į NAUJAS?

Kelių eismo taisyklės reikalauja, kad naudojamos padangos neturėtų fizinių pažeidimų, o protektoriaus gylis tenkintų sezoninius reikalavimus. Lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti ne mažesnis kaip 3,0 mm. , o nuo balandžio 10 dienos iki lapkričio 10 dienos, protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 1,6 milimetro. Jei padanga netenkina šių reikalavimų ją iš karto reikia keisti. Tačiau net jei protektoriaus gylis yra pakankamas, dar nereiškia, kad padangą galima naudoti.

Kaip jau buvo minėta anksčiau, eksploatacijos metu padangos patiria didžiulius išorinių jėgų poveikius, tad šiuo atveju būtina įvertinti ir padangų amžių. Tačiau vienareikšmiško atsakymo, kiek laiko saugiai galima naudoti padangas, deja, bet nėra.

Padangos yra sudarytos iš įvairių medžiagų ir gumos mišinių, kurie turi būtinas savybes tinkamam padangų funkcionavimui užtikrinti. Šių sudedamųjų medžiagų savybės bėgant laikui keičiasi. Kiekvienos padangos senėjimo procesas priklauso nuo daugybės elementų, tokių kaip: oro sąlygos ir temperatūra, apkrova, važiavimo greitis, slėgis padangoje, priežiūra ir tt.

Šie išoriniai poveikiai padangas veikia per visą eksploatacijos laikotarpį. Eksploatacijos metu padanga patiria milžinišką „stresą“ – kelio nelygumus, besikeičiančią temperatūrą, trinties jėgas ir kitas sąlygas, tačiau visi atvejai yra individualūs – naudojimo sąlygos gali smarkiai skirtis, todėl konkrečios padangos tinkamumo naudojimui laiką nuspėti iš anksto yra neįmanoma.

Žiūrint iš fizikinės pusės, padangos senėjimo proceso eigą labiausiai įtakoja du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra bei mechaninės jėgos ir apkrovos veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje; kuo aukštesnė temperatūra tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas.

Tad net jei automobiliu važiuojate mažai, padangos vis tiek patiria aplinkos poveikį – jas sendina tiesioginiai saulės spinduliai, dideliais intervalais besikeičianti aplinkos drėgmė bei temperatūra, nuolatinis automobilio svoris. Norint minimizuoti tokius išorės poveikius reiktų nenaudojamo automobilio padangas išmontuoti ir padėti sandėliavimui į uždarą patalpą, į kurią nepatenka tiesioginiai saulės spinduliai, o patalpos mikroklimatas keičiasi labai siaurame diapazone. Vis gi tenka abejoti, ar kas nors ryšis tokiam padangų eksploatavimo būdui, tad net ir mažai važiuojant apie padangų amžių pamiršti negalima.

Visai kita situacija, kuomet su automobiliu važiuojama daug ir įvairiais keliais, o ir oro slėgis padangose ne visada laiku patikrinamas – tokiu atveju padangų nusidėvėjimo procesas vyksta „keturmyliais žingsniais“.

Taigi, nežinant padangos eksploatacijos specifikos, kalendorinė padangos gaminimo data mažai ką sako apie jos kokybę, tad ir konkrečių terminų niekas negali pateikti. Lieka tik rekomendacijų galimybė. Abu didžiausi pasaulyje padangų gamintojai Bridgestone ir Michelin rekomenduoja bent kartą per metus padangas tikrinti specializuotuose padangų centruose ir keisti naujomis jeigu eksploatuojamos padangos naudojamos daugiau nei 10 metų. Per eksploatavimo laikotarpį padangos patiria daugybę įvairiausių smūgių, jėgų ir nepalankių sąlygų, todėl po dešimties metų praktiškai nebeįmanoma nustatyti visų veiksnių su kuriais padanga susidūrė per visą tarnavimo laikotarpį. Todėl saugumo sumetimais 10 metų terminas yra ta riba, po kurio praktiškai visi gamintojai vienbalsiai rekomenduoja nebenaudoti tokių padangų, nes tuomet net ir ekspertai nebegali įvertinti jų tinkamumo naudojimui.

O ar tai reiškia, kad kokybiškas, žinomų gamintojų padangas drąsiai galima naudoti iki 10 metų amžiaus? Iš principo taip, bet tik tuo atveju, jei jos eksploatuotos laikantis visų gamintojų reikalavimų. Deja, bet taip būna labai retai, o ir skirtingi vairuotojai per šį laiką nuvažiuoja labai skirtingą atstumą, todėl jų būklę reikia tikrinti reguliariai ir ypač atsakingai po 5 metų eksploatacijos. Padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas Rokas Lipeikis aiškina, jog šioje rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5: 5 metai sandėliavimui + 5 metai eksploatacijai – tai yra visuotinai pripažįstamas standartas. Jei padanga buvo sandėliuota ilgiau, reikia įvertinti ar per laikotarpį iki 10 metų bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos.

Padangų gamintojai Michelin ir Bridgestone oficialiose kokybės deklaracijose taip pat pabrėžia penkerių metų svarbą eksploatuojamoms padangoms – tolesnis jų naudojimas leidžiamas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti.

Apžiūrint padangas labai naudinga įvertinti jų išorės vaizdą – atkreipkit dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, išorinius defektus, bet ir pačios gumos vientisumą, tolygumą. Jeigu padangos gumoje (tiek jos šonuose, tiek protektoriaus srityje) matyti smulkūs įtrūkimai, kurie su laiku vis didėja, vadinasi vyksta gana spartus padangos senėjimo procesas ir jau pats laikas galvoti apie naują ratų „apavą“, nežiūrint į tai, kokios kokybės yra protektorius.

Total
0
Shares
0
0
0
0
0
Žymos
  • padangos
Kiti įrašai
Lenktynių meistrai
Skaityti

Sėkmės formulė: ką gali išmokti iš lenktynių meistrų

Automobilio pardavimas
Skaityti

Kaip greitai atsikratyti nereikalingo automobilio ir dar uždirbti

Automobilių supirkimas Klaipėdoje
Skaityti

Kaip veikia automobilių supirkimas Klaipėdoje ir kokią naudą tai teikia jums?

Automobilių akumuliatoriai
Skaityti

Ar seną automobilio akumuliatorių dar galima prikelti?

Daužto automobilio pardavimas
Skaityti

Kaip greitai ir efektyviai parduoti daužtą automobilį?

unsplash.com nuotrauka
Skaityti

Patogus „BMW“ automobilių vairavimas rudens metu: kaip užtikrinti komfortą esant šalčiui ir drėgmei?

Akcizo mokesčio susigrąžinimas
Skaityti

Koks yra akcizo mokesčio susigrąžinimo iš užsienio procesas?

Naudoto automobilio finansavimas
Skaityti

Naudoto automobilio finansavimo galimybės

Mini ekskavatorius
Skaityti

Kokius darbus gali atlikti mini ekskavatorius?

PVM išlaidos užsienyje
Skaityti

Turite su transportu susijusių išlaidų užsienyje, viskas ką reikia žinoti apie PVM susigrąžinimą

Vairavimo mokykla Vilniuje
Skaityti

Vairavimo mokykla Vilniuje. Kaip pradėti vairuoti?

Katalizatorius
Skaityti

Ką daryti norint atsikratyti savo automobilio katalizatoriaus?

Starterio tipas
Skaityti

Koks starterio tipas geriausias mano automobiliui?

Automobilių valytuvai
Skaityti

Kokiomis savybėmis pasižymi kokybiški automobilio valytuvai?

Paskolos
Skaityti

Iššūkiai ir galimybės gaudant verslo paskolą Lietuvoje po COVID-19

Sandėliavimas
Skaityti

Kodėl verta rinktis ekologiškus logistikos sprendimus?

Ką turėti automobilyje žiemą
Skaityti

Per šventes – kelyje: ką būtina turėti automobilyje žiemą?

Automobilių gedimai
Skaityti

Autoserviso vadovas: ne visi gedimai gali būti aprašyti remonto instrukcijose

NAUJIENOS

Via Lietuva

„Via Lietuva“ skelbia, kurie kritinės būklės tiltai bus sutvarkyti šiemet ir artimiausiais metais

Paspirtuko šalmas

Galva – jautri paspirtukininko vieta: kodėl šalmą dėvėti būtina

Dviračių takai

Tai, ko Lietuvoje dar nebuvo: „Via Lietuva“ pėsčiųjų ir dviračių taką paženklino naktį švytinčiais dažais

Mokami keliai

Plečiamas mokamų kelių tinklas krovininiam ir komerciniam transportui 

Milikonių įkalnė

Dėl rekonstrukcijos uždaroma Milikonių įkalnė: keisis eismo tvarka ir viešojo transporto maršrutai

Internetiniai žaidimai

Geriausi internetiniai žaidimai „Geeks“: strategija, mokslinė fantastika ir linksmos pramogos

PATARIMAI

Dar šis tas apie valytuvus

Specialisto patarimai parduodantiems automobilį: kaip jį sutvarkyti, kad atrodytų lyg ką tik iš salono?

Kaip rinktis vasarines padangas?

Plauname automobilį

Kaip išsirinkti automobilio lemputes kelionėms rudenį?

5 patarimai kaip paruošti automobilį žiemai

PARTNERIO TURINYS

Automobilio gedimo priežastys ir kaip jų išvengti

Taxi Vilniuje: mobiliųjų programėlių privalumai

Stogo skersiniai

Nevažiuojanti transporto priemonė kieme. Kokias problemas ji gali sukelti?

Mikroautobusų remontas Vilniuje

Tinkamiausių ratų montavimo staklių pasirinkimas: aspektai, kuriuos reikia įvertinti

STRAIPSNIAI

Kodėl vyresni vairuotojai dažniau važiuoja kelio viduriu?

Pildamiesi kurą būkite atidūs

Automobilių pakabų niuansai: kuo „Opel“ panašus į BMW?

Dėmių sudarymas

Automobilių programa, išjungianti stabdžius ir variklį

Dujos, dujų įranga

Padangos, ratlankiai
  • Padangų svarbiausi parametrai
    Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?
  • Žieminių padangų pasirinkimas
    Renkamės žiemines padangas: klaidos, kurių verčiau nekartoti
Automedia.lt Automedia.lt
Projektai:  statybajums.lt / manosveikata.lt / kelioniuklubas.lt / skaitome.lt / verslo.tv / seostraipsnis.lt / mokslozinios.lt / zvejosapnas.lt / protobokstai.lt / motinyste.lt
Partneriai:  autorentalis.lt

Įrašykite raktažodį ir spauskite Enter.