Pirmiausia halogeniniai, po to ksenoniniai, dabar LED – automobilių žibintai tampa vis geresni ir brangesni. Paaiškinsime, kaip naktį paversti diena, kaip apšviesti tai, kas už kampo, ir kodėl privalomas šviesų testas.
Šiandien siūlomas gan didelis pasirinkimas: ksenoniniai, bi-ksenoniniai, pasisukantys, prisitaikantys, LED žibintai… Galiausiai, perskaitę papildomos įrangos sąrašą, daugelis automobilių vairuotojų susinervinę klausia: ką man tai duoda? Tie, kurie turėjo automobilį su pastebimai šviesiau, beveik baltai šviečiančiais žibintais, atsakytų: labai daug!
Pavyzdys – populiarusis VW Golf. Taupantieji šį automobilį užsisako su halogeniniais žibintais. O tie, kurie saugumui gali skirti daugiau pinigų, pakloja 4064 Lt ir užsisako bi-ksenoninius žibintus, kurie dar turi ir posūkių apšvietimo funkciją.
Jeigu ir nekalbėsime apie superšviesas, galioja taisyklė: dabar, kai dienos trumpesnės, o naktys ilgos, pats geriausias laikas pasirūpinti geru kelio apšvietimu. O tai padaryti nereikia nei daug laiko, nei lėšų: reguliariai nuvalykite automobilio priekinį stiklą (ir iš vidaus, ir iš išorės), rečiausiai kartą per metus keiskite valytuvų gumas, nuolat atkreipkite dėmesį į tai, ar žibintai švarūs ir ar yra langų valymo skysčio.
HALOGENINIAI ŽIBINTAI
Šviečianti klasika
Šiandien dauguma automobilių važinėja su halogeninėmis lempomis. Paprastos kaitrinės lemputės žibintuose šviečia neilgai ir nepakankamai šviesiai, tuo tarpu halogeninės dėl specialių juose esančių dujų šviečia iki 700
valandų. 1970 m. Philips pristatė savo H4 tipo šviesas. Tai buvo dviejų siūlų halogeninė lemputės tolimosioms ir artimosioms šviesoms. H4 tipo halogeniniai žibintai pirmąkart buvo įmontuoti 1971 m. Mercedes-Benz SL (R107) modelyje. Geros halogeninės lemputės šiandien kainuoja apie 30 Lt, žibintų reflektoriai jų šviesą paskirsto
gana tolygiai. Modernesniuose žibintuose su lęšiais šviesa sureguliuojama taip, kad neakintų priešpriešinio
eismo dalyvių.
Išvada: vidutinių halogeninių žibintų apšviečiamas atstumas dažnai būna per trumpas. Tačiau mažus automobilius, tokius kaip Volkswagen Polo, Opel Corsa arba Peugeot 207 galima įsigyti tik su paprastais halogeniniais žibintais.
Už modernesnius automobilio šviesos prietaisus reikia primokėti papildomai.
KSENONINIAI / BI-KSENONINIAI ŽIBINTAI
Naktis tampa diena
Tai užburia tarytum spektaklis! Pirmiausia žibintai pakyla, paskui nusileidžia, tada suranda savo idealią poziciją ir šviečia balta šviesa. Automobiliam pritaikytų ksenoninių žibintų gimimo data – 1991 metai, kai jie debiutavo 7 serijos BMW modelyje. O veikia jie taip: žirnio dydžio stiklinėje kolboje tarp dviejų elektrodų atsiranda elektros išlydžio lankas, kurį supa ksenono dujos – iš čia kilęs ir pavadinimas. Uždegimui būtina labai aukšta įtampa, taigi būtinas elektroninis valdymas. Kad neakintų kitų vairuotojų, šiems žibintams būtinas apšvietimo nuotolio reguliavimas ir apiplovimo įranga. Paprastuose ksenoniniuose žibintuose tolimosioms šviesoms naudojamos halogeninės lemputės, tuo tarpu biksenoniniuose tolimosioms šviesoms naudojamos taip pat ksenoninės lempos.
Išvada: ksenoniniai žibintai šviečia 2,5 karto šviesiau nei halogeniniai, jie yra paprasčiausiai šviesesni ir geresni.
4064 Lt už ksenoninius žibintus, įmontuojamus į VW Golf, yra investicija į geresnį saugumą, juo labiau, kad gerai apšviečiami ir kelio vingiai.
DINAMINIAI PASISUKANTYS ŽIBINTAI
Kai šviesa sukasi kartu su automobiliu
Kodėl mano žibintai nešviečia ten, kur aš važiuoju? To klausia daugybė vairuotojų. Atsakymas paprastas: juose nėra posūkio kryptimi pasisukančių lempų. Čia padėti gali tik dinaminiai pasisukantys žibintai, kuriuos įvairiems automobiliams galima užsisakyti nuo 2003 metų. Pirmiausia jie buvo sumontuotos į Opel Vectra ir į E klasės Mercedes. Jie veikia taip: pasisukantys moduliai įmontuojami į nejudančius žibintus, kad visuomet galėtų apšviesti
kelią ta kryptimi, kuria sukamas vairas. Jautrūs davikliai užfiksuoja tokius parametrus, kaip greitis ir vairo pasukimo kampas, o elektros varikliukai pasuka šviesas posūkio kryptimi.
Išvada: dažnai ksenoniniuose žibintuose jau būna įmontuotos pasisukančios lempos. Jei taip nėra, tai apie
1500 Lt už pasisukančias lempas yra gerai investuoti pinigai į saugesnį važiavimą.
POSŪKIUS APŠVIEČIANTYS ŽIBINTAI
Kas slepiasi už kampo?
Naująjį VW Polo galima užsisakyti su rūko žibintuose įmontuotomis papildomomis posūkius apšviečiančiomis lempomis, dar vadinamomis statinėmis posūkių šviesomis. O kas vairuoja senesnius automobilius, neturėtų
pavydėti, nes tokias šviesas į juos taip pat galima įsimontuoti. “Auto Bild” taip padarė su senyvo amžiaus Audi A4 su standartiniais rūko žibintais. Kelios valandos darbo, apie 1000 Lt už medžiagas – ir štai rezultatas: papildoma lempa apšviečia kelio pakraščius ir posūkius, tuo tarpu kai standartiniai žibintai apšviečia tik tiesiąją. Posūkius apšviečiantys žibintai veikia taip: kai įjungiama posūkio rodyklė, lemputė su atskiru reflektoriumi apšviečia tą kelio pusę, kur norima sukti. Be to, važiuojant į posūkį, specialus daviklis taip pat duoda impulsą įsijungti šioms šviesoms. Tačiau nepamirškite, kad visa tai veikia tik važiuojant ne didesniu nei 40 km/h greičiu.
Išvada: posūkius apšviečiančių žibintų privalumas – tamsiame posūkyje geriau pastebimi pėstieji ar važiuojantieji
dviračiais. Ir kainuoja tokios šviesos nedaug: VW Polo atveju – papildomus 922 Lt (kartu su rūko žibintais). Rekomenduojame, užsisakykite!
LED ŽIBINTAI
Šviesos diodai
Ateities apšvietimo technika vadinama trimis raidėmis: LED. Tai reiškia “šviesą skleidžiantys diodai”. LED šviesa, panašiai kaip ksenoninių lempų, panaši į baltą dienos šviesą. Ją sudaro iki 100 šviesos blyksnių per sekundę,
tačiau žmogus tai mato kaip vientisą šviesą. Iki šiol LED dažniausiai buvo naudojami tik rūko žibintuose ar kaip stovėjimo, stabdymo ir dienos šviesos. Tačiau dabar jau yra ir pagrindinių žibintų su LED lempomis. Lexus LS 600h ir Audi R8 5.2 FSI quattro modeliuose šios naktį pašviesinančios lempos yra serijinės, o R8 4.2 FSI quattro versijai jos kainuoja papildomus 14 000 Lt. Šviesos paskirstymą, kaip ir ksenoniniuose žibintuose, atlieka specialūs lęšiai, kurie gali pasisukti iki 20 laipsnių kampu į abi puses.
Išvada: LED žibintams reikia mažiau energijos, o jų šviesumas nuo to nė kiek nenukenčia. Sutaupomas kuras ir todėl LED technologijai priklauso ateitis. Tačiau šiuo metu ši technika yra dar gerokai per brangi ir montuojama tik į prabangius automobilius.
IŠVADA
Šviesa reiškia matomumą! Ir tai svarbiausia tamsiuoju metų laiku. Kalbant apie saugumą, didelį pliusą gauna dinaminės pasisukančios lempos. Todėl, norint į naują automobilį įsimontuoti kažką papildomo saugumui, jos patenka į pirmą vietą, aplenkusios stoglangį, šildomas sėdynes ir pan. Tačiau kam reikalinga geriausia apšvietimo įranga, jei ji blogai ar visai neveikia? Todėl būtina nuolat prižiūrėti apšvietimo įrangą. Tik taip išvengsite akinimo,
“vienaakių” ar “aklų” automobilių sindromo.