• Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys
Facebook
YouTube
Reklama
Susisiekime
Automedia.lt Automedia.lt
  • Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys

Naudotų automobilių pardavėjai: didesnė atsiskaitymų grynaisiais kartelė augins šešėlį

Naudoti automobiliai
Asociatyvi nuotrauka / Freepik.com

Seime svarstomas projektas padidinti leistiną atsiskaitymo grynaisiais pinigais sumą nuo 5 tūkst. iki 10 ar net 15 tūkst. eurų, kelia abejonių dėl šešėlinės ekonomikos skatinimo. Nors iniciatyvos autoriai tikina siekiantys padidinti sandorių lankstumą, ekspertai įspėja: toks pokytis gali būti ypač pavojingas sektoriuose, kur šešėlis vis dar gyvas – pavyzdžiui, naudotų automobilių prekyboje.

Nuo 2022 m. lapkričio Lietuvoje galioja įstatymas, pagal kurį atsiskaityti grynaisiais pinigais leidžiama tik tuo atveju, jei suma neviršija 5 tūkst. eurų. Jei dėl techninių kliūčių neįmanoma atsiskaityti bankiniu pavedimu, apie 5 tūkst. eurų ribą viršijusį sandorį grynaisiais privaloma pranešti Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI). 

„Seime svarstomas siūlymas – akivaizdus žingsnis atgal. Automobilių prekybos sektoriuje šešėlinė ekonomika vis dar išlieka rimta problema, o didesnis atsiskaitymų limitas sudarytų dar palankesnes sąlygas slėpti tikrąsias sandorių sumas. Vietoje to reikėtų stiprinti kontrolės priemones“, – įsitikinęs naudotų automobilių pardavimo bendrovės „Longo LT“ vadovas Paulius Valiukėnas.

Pasak P. Valiukėno, kadangi bendrovė priklauso Baltijos šalyse ir Lenkijoje veikiančiai „Longo Group“, ji turi galimybę stebėti, kaip skaidrumo principai taikomi skirtingose rinkose. Kai kur šios praktikos jau seniai tapo ne formalumu, o savaime suprantamu verslo standartu.

Šešėlis iškraipo rinką

Eksperto teigimu, grynųjų pinigų srautai yra sunkiai kontroliuojami, o tai reiškia blogesnes sąlygas tiek mokesčių surinkimui, tiek sąžiningai konkurencijai. Neatsitiktinai būtent naudotų automobilių prekybos srityje VMI fiksuoja per 90 proc. visų pranešimų dėl viršytos grynųjų pinigų ribos.

„Sąžiningai veikiančios įmonės atsiduria nelygioje padėtyje prieš tuos, kurie dalį veiklos vykdo neapskaitytai – šešėlyje. Ši iniciatyva siųstų rinkai klaidingą signalą – ne skatintų skaidrumą, o priešingai, legalizuotų senus, rizikingus įpročius“, – aiškina jis.

Jo nuomone, vietoje limitų didinimo reikėtų stiprinti atsiskaitymų kontrolę, skatinti elektroninius mokėjimus ir didinti visuomenės informuotumą apie galimas pasekmes.

Grynųjų naudojimas mažėja

Europos Centrinio Banko (ECB) duomenis, Lietuvos gyventojų mokėjimo įpročiai keičiasi. 2024 m. pirmąjį pusmetį net 78 proc. visų negrynųjų atsiskaitymų Lietuvoje buvo atlikti kortelėmis, iš jų daugiau kaip trys ketvirtadaliai – bekontakčiu būdu. Tuo pat metu grynųjų naudojimas toliau mažėja: prekybos vietose jų dalis sumažėjo nuo 75 proc. 2016 m. iki maždaug 57 proc. šiandien. Be to, 94 proc. gyventojų naudojasi internetine bankininkyste, o apie 70 proc. – mobiliosiomis mokėjimo programėlėmis.

„Šie skaičiai tik patvirtina tai, ką mes jau seniai matome praktikoje – atsiskaitymo įpročiai keičiasi, o skaidrūs, bankiniai mokėjimai tampa norma. Todėl siūlymas didinti grynųjų limitą ne tik kelia papildomas rizikas, bet ir prieštarauja realioms vartotojų elgsenos tendencijoms“, – sako P. Valiukėnas.

Atsisakyti grynųjų – išvengti rizikų

Nors siūlymo autoriai teigia, kad daliai vartotojų grynieji vis dar patogesni, P. Valiukėnas sako, jog realybė rodo priešingai – žmonės greitai prisitaiko prie skaidresnių atsiskaitymo būdų.

„Mes dar prieš kelerius metus priėmėme sprendimą visiškai atsisakyti grynųjų pinigų. Nors kartais klientai atvyksta jų turėdami, visi be išimties randa sprendimą – įneša pinigus į banką ar atlieka pavedimą, net ir per Lietuvos paštą. Problemų nekyla, jei lėšos – legalios“, – pabrėžia jis.

Klientai, anot jo, dažniausiai atsiskaito bankiniu pavedimu arba renkasi pirkimą išsimokėtinai. Tai ne tik patogu, bet ir padeda išvengti bet kokių rizikų, susijusių su neaiškios kilmės pinigais.

Žingsnis priešinga kryptimi

Pasak „Longo LT“ vadovo, skaidrumas turi būti ne tik deklaruojama vertybė, bet ir realiai veikianti praktika – ypač tokiame jautriame sektoriuje kaip naudotų automobilių prekyba.

„Įmonės, kurios nori dirbti legaliai, neturi jokių priežasčių naudoti grynųjų pinigų. Jei žmogus gauna pajamas oficialiai – kur čia kliūtis pavedimui? Vienintelis atvejis, kai pavedimas tampa problema, – kai pinigų kilmė yra neoficiali. Sunerimti teks tiems, kurių lėšos nebuvo deklaruotos“, – akcentuoja P. Valiukėnas.

Jo vertinimu, siūlymas didinti atsiskaitymų limitą prieštarauja tiek valstybės strategijai mažinti šešėlį, tiek pačios rinkos raidos logikai. 

„Tai būtų žingsnis atgal, silpninantis sąžiningą konkurenciją ir vartotojų pasitikėjimą“, – apibendrina ekspertas.

Total
0
Shares
0
0
0
0
0
Kiti įrašai
Vairavimo žinių atnaujinimas
Skaityti

Privalomą vairavimo žinių atnaujinimą lietuviai laiko nereikalinga našta, ekspertai ragina verčiau daugiau dėmesio skirti vairuotojų informavimui

Įkrovimo stotelės magistralė
Skaityti

Automagistralėje Kaunas-Vilnius – 2 naujos itin greito elektromobilių įkrovimo stotelės

Kelio ženklai
Skaityti

„Via Lietuva“ vairuotojus ragina keliuose stebėti šiuos ženklus: kokią informaciją jie pateikia

Via Lietuva
Skaityti

„Via Lietuva“ skelbia, kurie kritinės būklės tiltai bus sutvarkyti šiemet ir artimiausiais metais

Paspirtuko šalmas
Skaityti

Galva – jautri paspirtukininko vieta: kodėl šalmą dėvėti būtina

Dviračių takai
Skaityti

Tai, ko Lietuvoje dar nebuvo: „Via Lietuva“ pėsčiųjų ir dviračių taką paženklino naktį švytinčiais dažais

Mokami keliai
Skaityti

Plečiamas mokamų kelių tinklas krovininiam ir komerciniam transportui 

Milikonių įkalnė
Skaityti

Dėl rekonstrukcijos uždaroma Milikonių įkalnė: keisis eismo tvarka ir viešojo transporto maršrutai

Internetiniai žaidimai
Skaityti

Geriausi internetiniai žaidimai „Geeks“: strategija, mokslinė fantastika ir linksmos pramogos

Formulė 1
Skaityti

Kova dėl pergalės: kas dominuos „Formulės 1” lenktynių pasaulyje šiemet?

Taršūs automobiliai
Skaityti

Seimas spręs, ar atšaukti pareigą aplinkosaugininkams tikrinti lengvųjų automobilių taršą

Elektrinis mikroautobusas
Skaityti

Šiaulių ir Panevėžio rajonuose dyzelinius mikroautobusus keis elektriniai

Automobilio pirkimas kaip neapsigauti
Skaityti

Po gražiu kiautu – sudužusi gelda: kaip išvengti prastos būklės automobilio?

Adampolis group
Skaityti

Ambicinga „Adampolis Group“ plėtra: į naują kompleksą investuoja 33 mln. eurų

Vilkikų vairavimas virtuali realybė
Skaityti

Virtuali realybė vilkikų vairuotojams: KTU mokslininkų ir partnerių kuriamas VR įrankis padės įvaldyti stresines situacijas kely

Metų automobilis 2025
Skaityti

„Metų automobilis 2025“: pretendentų šokiai Bukiškių autodrome

Novaturas
Skaityti

„Novaturas“ trečiąjį ketvirtį gavo 61,1 mln. eurų pajamų, rugsėjis – pelningas

Juodosios dėmės Via Lietuva
Skaityti

Šalies keliuose tapo saugiau: „Via Lietuva“ skelbia apie įgyvendintą šių metų „juodųjų dėmių“ sprendimų planą

NAUJIENOS

vandeniliu varomi autobusai

Naujiems elektra ir vandeniliu varomiems keleiviniams autobusams įsigyti – dar 36 mln. Eur investicijų

Zbigniew Paszkowic

Paskirtas naujasis „ORLEN Lietuva“ generalinis direktorius Zbigniew Paszkowicz

Klaipėda gatvės

Prasidėjus žiemos sezonui – gatvių priežiūros žemėlapis miestiečiams

Vilniaus judumo žemėlapis

„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link

Rimvydas Pocius

Kad pirmasis plikledis neužkluptų netikėtai: trys patarimai iš draudimo ekspertų

„Mercedes-Benz“ kompetencijų centras „eCampus“

Naujas „Mercedes-Benz“ kompetencijų centras „eCampus“ susitelks į ateities akumuliatorių technologijas

PATARIMAI

automobilio garsai

Barška, tarška, cypia, girgžda: penki garsai, kuriuos turėtų atpažinti vairuotojai

Naudoto automobilio pirkimas

Pirksite automobilį lizingu: atsižvelkite ne tik į palūkanas, bet ir savo emocijas

Užsidegė tepalo lemputė: ką daryti ir kada susirūpinti?

Specialisto patarimai parduodantiems automobilį: kaip jį sutvarkyti, kad atrodytų lyg ką tik iš salono?

Patarimai automobilių savininkams, kaip išvengti vagystės iš automobilio

PARTNERIO TURINYS

Tekinimo staklės: gamintojai ir savybės

Nanotechnologijos danga automobilių stiklams – ne mitas, o realybė

Kada keičiamos padangos?

Skubus važiuoklės remontas Vilniuje

Profesionalus važiuoklės remontas

Transporto paslaugos: ką renkasi klientai?

STRAIPSNIAI

Žieminės vasarą – ar galima ?

Patikimumo lyderis – „Toyota“

Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas

Mašinų saugumas – kas toliau?

Aistra sugrįžo: „Toyota GT 86“ debiutuoja Tokijo parodoje

Populiariausios transporto paslaugos

Padangos, ratlankiai
  • Padangų svarbiausi parametrai
    Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?
  • Žieminių padangų pasirinkimas
    Renkamės žiemines padangas: klaidos, kurių verčiau nekartoti
Automedia.lt Automedia.lt
Projektai:  statybajums.lt / manosveikata.lt / kelioniuklubas.lt / skaitome.lt / verslo.tv / seostraipsnis.lt / mokslozinios.lt / zvejosapnas.lt / protobokstai.lt / motinyste.lt
Partneriai:  autorentalis.lt

Įrašykite raktažodį ir spauskite Enter.