Saugos pagalvės vertinamos kaip vienas didžiausių automobilių saugumo technologijos pasiekimų. Tačiau jos veikimo specifika kartais būna miglotai suprantama.
1952 metais į pensiją išėjusio inžinieriaus Džono Wenricko ant virtuvinio stalo sukurtas įrenginys iki šiol yra tobulinamas. Modifikuojamas veikimo algoritmas: tikslinamos suveikimo priežastys, laikas, išsipūtimo stiprumas. Taip pat optimizuojama forma ir ieškoma vis naujų montavimo vietų. Ieškoma priemonių, leidžiančių išvengti pagalvės suveikimo tuomet, kai to nereikia, pavyzdžiui, kai keleivio kėdė yra tuščia ar joje yra prieš eismo judėjimo kryptį apsukta vaikiška kėdutė.
Būtent tokia kėdutė yra didžiausia grėsmė, susijusi su saugos pagalvėmis. Maždaug 200 kg jėga smogianti pagalvė gali užmušti apsuktoje kėdutėje sėdintį vaiką. Galimos išeitys — išjungti saugos pagalvę (vis dažniau tai siūloma padaryti paprastu jungikliu) arba veidu atgal apsuktą kėdutę pritvirtinti ant galinės sėdynės. Veidu į priekį atsuktoms kėdutėms tai negalioja, tačiau automobilių gamintojai ir ekspertai pažymi, kad saugos pagalvė yra apskaičiuota ne mažesniems nei 1,2–1,4 metro ūgio keleiviams. Taigi mažesnių vaikų taip pat nederėtų sodinti priekyje.
Sprogstanti pagalvė nėra minkštas objektas, todėl jos kelyje esančios kliūtys tiesiog nušluojamos. Vienoje Švedijos saugaus vairavimo mokykloje mačiau pavyzdį: vairo ratas su saugos pagalve padedamas ant žemės, o ant jo uždedama automobilio padanga. Susprogdinus pagalvę, padangą išmetė į viršų sulig nemažų pušų viršūnėmis. Taip buvo iliustruota pagalvės jėga. Instruktoriai pakomentavo, kad žmogus, mėgstantis sulenkta ranka laikyti priešingą vairo rato pusę, avarijos metu galėtų sau į veidą smogti su Maiko Taisono jėga. Kojas ant priekinio skydelio užkelti mėgstantys keleiviai rizikuoja kur kas daugiau.
Savaime suprantama, pagalvės jėga kelia grėsmę akinius ar net kontaktinius lęšius nešiojantiems vairuotojams. Gali trumpam sutrikti klausa, lūžti nosis, pirštai ar net ranka. Tačiau tokiu atveju padaroma žala yra mažesnė blogybė, kurios neverta vengti.
Kartais piktinamasi, kad rimtos avarijos metu apynaujame automobilyje nesuveikia kurios nors arba net visos pagalvės. Tai galima paaiškinti tuo, kad saugos pagalvės jutikliai fiksuoja smūgio jėgą ir kryptį. Jei jėga atrodo nepakankamai stipri arba kryptis yra tokia, kuriai nepadės atskiros pagalvių grupės, jos nebūna aktyvuojamos.
Kartais būna ir atvirkščiai: esu matęs kolegės automobilį, kuris iš pažiūros atrodė visiškai sveikas, tačiau jame buvo sprogusios priekinės pagalvės — ant eismo salelės užvažiavęs automobilis patyrė stiprų smūgį, kurio pėdsakai buvo matyti tik apatinėje mašinos dalyje.
Pats esu patyręs, kaip netoli pagalvės jutiklio, į automobilio šoną, pataikęs gelžgalis susprogdino šonines saugos pagalves. Nors pati mašina nukentėjo tik tiek, kiek ją apdaužė po ratu pakliuvusi geležinė sunkvežimio detalė. Dėl „Kasko“ draudimo ši istorija tapo beveik linksma, mat remonto sąmata neatrodė juokinga.
Pirkdami po avarijos sutvarkytą automobilį, taip pat rizikuojate: net jeigu tuščia pagalvės ertmė neprikišta nailoninių kojinių (teko girdėti ir apie tokį „tiuningą“), turite įsitikinti, kad sistema veikia patikimai. Apie tai padės sužinoti tik specialistai.
Skendusio automobilio saugos pagalvės taip pat nebeveiks gerai: avariją tokiu automobiliu patyręs pažįstamas pasakojo, kad pagalvėms vos užteko jėgos išsiveržti į išorę. Bet jos subliūško, nepasiekusios vairuotojo ir keleivio veidų.
Taisyklė Nr. 1
NIEKADA netvirtinkite VEIDU PRIEŠ JUDĖJIMO KRYPTĮ apsuktos vaikiškos kėdutės priekinėje keleivio vietoje, nebent ten nėra priekinės saugos pagalvės arba ji išjungta. Tai kelia grėsmę vaiko gyvybei!
Taisyklė Nr. 2
Jeigu vaiko ūgis nesiekia bent 1,2 metro, jo kėdutei vietos ieškokite ant galinės sėdynės.
Taisyklė Nr. 3
Automobilyje, kuriame yra saugos pagalvės, naudokite saugos diržus. Tik kai kurių naujausių automobilių sistemos sugeba nustatyti, kada diržas neprisegtas ir keisti pagalvės veikimo parametrus.
Taisyklė Nr. 4
Taisyklingas vairo laikymas (vadinamąja „2 val. 45 min. padėtimi“) užtikrins, kad avarijos metu netrenksite sau į dantis su Maiko Taisono jėga.
Taisyklė Nr. 5
Jeigu užsidega diagnostinė sistemos lemputė, galite pabandyti variklį išjungti ir vėl užvesti. Jei tai nepadeda, kreipkitės į servisą.