Signalizacijos ir slapukai – įprastos apsaugos nuo ilgapirščių priemonės. Tačiau pastaruoju metu populiarėja naujas automobilių apsaugos būdas – transporto priemonių dalių žymėjimas. Jei tokia mašina ir būtų nuvaryta, ją bus kur kas lengviau surasti.
Automobilių žymėjimas – papildoma prevencinė apsaugos priemonė. Mašinas žyminčios firmos naudoja patentuotas technologijas. Automobilio stiklai ir žibintai žymimi kompiuterio valdoma deimantine freza – originaliai graviruojamas 8 ženklų kodas. Jo neįmanoma pašalinti nepaliekant akivaizdžių pėdsakų.
Automobilio salone detalės žymimos specialiu cheminiu žymekliu. Kodo skaičiai matomi tik ultravioletinių spindulių šviesoje.
Pastaroji žymėjimo technologija, nors ir pastebima, bet nedarko automobilio vaizdo. Kadangi informacija apie žymėtus automobilius yra ir Lietuvos teisėsaugos institucijų duomenų bazėse, ši priemonė užtikrina nepalankias sąlygas žymėto automobilio vagystei bei pagreitina ir palengvina žymėtų transporto priemonių ir jų sudedamųjų dalių paiešką. Nusikaltėliai, žinodami, kad automobilis yra žymėtas (jis turi specialius žymėjimo lipdukus), nelinkę jo vogti.
Realizuoti atskiras žymėto automobilio detales yra kur kas sudėtingiau, nes mašinų sąvartynams priimti tokias detales yra itin rizikinga. Pasak specialistų, pažymėtas automobilis kelis kartus saugesnis.
Stiklų žymėjimas
„Vinguard“ technologija – tai specialus žymėjimo kodas. Cheminiu būdu graviruojami transporto priemonių stiklai, žibintai, pažymimi salonai. Automobilio salone atliekamas cheminis žymėjimas, jis plika akimi nėra matomas.
Cheminio žymėjimo vietose ženklai matomi tik apšviesti ultravioletinių spindulių. Cheminis stiklų žymėjimas atliekamas naudojant specialiai sukurtus chemikalus. Pasitelkiant juos graviruojamas specialus kodas stiklinėse automobilio detalėse.
Originalus cheminio graviravimo metodas užtikrina gerą žymėjimo matomumą, išsilaikymą ir apsaugą nuo klastojimo. Žymėjimas neblogina matomumo, neturi įtakos stiklo patikimumui – nemažina atsparumo.
Panašiai automobiliai žymimi ir pagal „Mark-n-Gard“ technologiją. Pasitelkus šią technologiją, ant specialaus lipduko pažymimas kėbulo ar kitas numeris. Šis lipdukas klijuojamas ant automobilio stiklo, paskui užtepamas specialus kremas. Jis „išėda“ numerį. Nuplėšus lipduką, po 10 ar 15 minučių bus matomas rezultatas. Tokiu būdu galima pažymėti automobilio stiklus ir žibintus.
Žymint automobilį, be „Mark-n-Gard“ technologijos, būtų tikslinga panaudoti ir „Vinmark“ technologiją. „Vinmark“ žymimos automobilio plastikinės ir metalinės dalys bespalviais dažais, jie švyti tik paveikti ultravioletiniais spinduliais.
Specialistai rekomenduoja kaip žymėjimo kodą naudoti automobilio kėbulo numerį. Kėbulo numeris, pažymėtas ant langų ir mašinos dalių, palengvina pareigūnų darbą, nes jiems nebereikia tikrinti kodų atitikimo papildomose duomenų bazėse. Tereikia tik palyginti automobilio kėbulo numerį ant pažymėtų dalių su kėbulo numeriu, įrašytu techniniame pase.
Automobilio kėbulo numeris (VIN kodas) susideda iš trijų dalių: pirmos trys raidės ar skaičiai – gamintojo kodas, kiti šeši skaičiai ar raidės – automobilio modelio kodas, paskutiniai aštuoni skaičiai ar raidės – unikalus automobilio numeris. Todėl žymėjimui gali būti panaudoti tik paskutinieji aštuoni skaičiai. Tai sumažina išlaidas ir nepakenkia saugumui.
Graviruoja freza
Pagal kitą technologiją paskutiniai 8 transporto priemonės kėbulo numerio ženklai mechaniškai graviruojami transporto priemonės stikluose, žibintuose ir cheminiu būdu pažymimi salone. Žymima kompiuterio valdoma deimantine freza. Originalus graviravimo metodas užtikrina gerą žymėjimo matomumą, išsilaikymą ir apsaugą nuo klastojimo.
Žymėjimas neblogina matomumo. Žymių neįmanoma pašalinti nepaliekant akivaizdžių pėdsakų, nes žymėjimo kodo žymuo yra ne paviršutinis, o graviruojamas 0,4–0,8 mm gyliu.
Sudėtingas pašalinimas
„Securmark Plus“ automobilių žymėjimo sistema pagrįsta padengimo specialiomis mikrodalelėmis technologija. „Securmark Plus“ sistemos esmė – mikrodalelės užpurškiamos klijais, švytinčiais UV spindulių šviesoje, ant pagrindinių, taip pat ir sunkiai prieinamų automobilio detalių.
Mikrodalelėse lazeriniu būdu yra įrašytas individualus kodas, jis matomas pro mikroskopą. Pašalinti šias daleles sudėtinga, reikia daug pastangų, nes klijai atsparūs cheminiam ar mechaniniam poveikiui.
Vagis gali aptikti daug mikrodalelių, bet jis niekada nebus įsitikinęs, kad rado ir pašalino jas visas. Pasitelkęs nesudėtingus prietaisus, policijos pareigūnas ar pasienio darbuotojas, aptikęs nors ir vienintelę mikrodalelę ir sulyginęs jos kodą su duomenimis, nurodytais duomenų bazėje, lengvai nustatys tikrąjį automobilio savininką.
Ant paženklintos transporto priemonės priekinių šoninių stiklų apatinių kampų ir ant užpakalinio lango viršutinio kampo yra užklijuojami lipdukai, perspėjantys, kad mašina yra žymėta. Žymėto automobilio savininkui išduodamas žymėjimo liudijimas, pasirašoma sutartis. Ji įpareigoja klientą pateikti išduotą liudijimą teisėsaugos pareigūnams.