Automobilio stabdžiai yra turbūt pagrindinis vairuotojo saugumą užtikrinantis mechanizmas avarijos atveju. O vienas pagrindinių visos stabdžių sistemos elementų yra stabdžių skystis, kurio tinkamai neprižiūrint ir laiku nekeičiant kelyje gali atsitikti labai nemalonūs įvykiai.
Diskiniai stabdžiai
Pirmiausia, norint geriau suprasti stabdžių skysčio reikšmę, reikėtų susipažinti su pačiomis stabdžių sistemomis.
Diskiniai stabdžiai montuojami priekyje ir veikia kartu su stabdžių trinkelėmis, jos stabdant spaudžiamos prie ketaus diskų, kurie sukasi kartu su ratu. Po dvi stabdžių trinkeles kiekvienam ratui yra sumontuota diskinių stabdžių suportuose, kurie yra neatskiriama pakabos dalis.
Spaudžiant stabdžio pedalą hidraulinėje stabdžių sistemoje sukuriamas slėgis, jis išstumia iš suporto cilindriukus, o šie spaudžia stabdžių trinkeles prie diskų.
Kuo stipriau spaudžiamas stabdžių pedalas, tuo didesne jėga spaudžiamos stabdžių trinkelės prie diskų, kol dėl jų trinties automobilis pradeda stoti.
Ilgainiui susidėvi stabdžių trinkelės, o po kurio laiko ir stabdžių diskai.
Norint turėti garantiją, kad stabdomas automobilis išliks stabilus, būtina keičiant stabdžių trinkeles pakeisti visas 4 trinkeles ir/arba 2 diskus tuo pačiu metu. Beje, diskiniai stabdžiai naujesniuose automobiliuose dažniausiai montuojami ir gale.
Būgniniai stabdžiai
Jie yra būgno formos ir montuojami tik gale. Būgninės stabdžių trinkelės yra išlenktos pusapskritimiu, turi frikcinius antdėklus ir stabdymo metu yra spaudžiamos prie vidinio būgno paviršiaus.
Po dvi stabdžių trinkeles kiekvienam ratui yra sumontuota būgninių stabdžių sistemoje, kuri yra neatskiriama pakabos dalis.
Spaudžiant stabdžio pedalą hidraulinėje stabdžių sistemoje yra sukuriamas slėgis, jam esant rato stabdžių cilindriukas spaudžia trinkeles į vidinį būgnų paviršių, kol dėl jų trinties automobilis pradeda stoti.
Būgninių stabdžių trinkelių frikcinio antdėklo storis turi būti reguliariai tikrinamas.
Stabdžių skystis
Stabdžių skystis – specifinių savybių skystis, kuriuo užpildomos stabdžių sistemos. Dėl šio skysčio vyksta stabdymas ir jo krūvio paskirstymas į visus keturis ratus.
Kai vairuotojas paspaudžia stabdžio pedalą, pagrindinis stabdžių cilindras sukuria slėgį, jis per stabdžių skystį perduoda tą spaudimą į darbinius cilindriukus, o jie spaudžia trinkeles ir stabdo automobilį.
Vairuotojo ir keleivių saugumas priklauso nuo automobilio stabdymo kelio ilgio. Štai kodėl svarbu, kad automobilio stabdžiai veiktų kuo efektyviau. Vienas iš faktorių, nuo kurio priklauso nepriekaištingas ir efektyvus stabdžių veikimas, yra tinkamas stabdžių skystis.
Stabdžių skystis yra hidroskopinis. Tai reiškia, kad jis turi savybę laikui bėgant absorbuoti vandens garus, kurių visada yra ore.
Prisigėrusio vandens stabdžių skysčio užvirimo temperatūra smarkiai sumažėja, todėl nuo stabdymo metu išsiskiriančios šilumos stabdžių skystis gali užvirti stabdžių magistralėse. Tai savo ruožtu mažina stabdžių efektyvumą, ilgina stabdymo kelią, o galiausiai gali sukelti stabdžių sistemos gedimą.
Pažymėtina, kad dėl laiku nepakeisto stabdžių skysčio stabdymo efektyvumas gali sumažėti pačiu netinkamiausiu momentu – kai automobilį reikia stabdyti staiga, kuo mažesniu atstumu. Būtent tada stabdant išsiskiria didelis šilumos kiekis ir užverda stabdžių skystis.
Būtina keisti
Visi vairuotojai žino, kad variklio tepalą reikia keisti tam tikru laiku, filtrus taip pat. Ne mažiau svarbus ir stabdžių sistemos skystis. Paprastai po 3 metų eksploatacijos vandens kiekis skystyje pasiekia kritinę ribą, kai ekstremalaus stabdymo metu gali užvirti skystis. Taip atsitikus stabdžiai tampa neveiksmingi.
Kita ne mažesnė problema yra ta, kad stabdžių cilindriukai neapsaugoti nuo korozijos. Dažniausiai darbiniai cilindriukai dėl šios priežasties pradeda tekėti, tad tenka keisti ne tik stabdžių skystį, bet ir patį cilindriuką.
Savalaikis stabdžių skysčio keitimas yra paprasta procedūra, ji užkerta kelią neefektyviam stabdymui ar net stabdžių gedimui. Rekomenduojama stabdžių skystį keisti kas dvejus metus.
Dėl laiku nepakeisto stabdžių skysčio stabdymo efektyvumas gali sumažėti pačiu netinkamiausiu momentu – kai automobilį reikia sustabdyti staiga, kuo mažesniu atstumu.