Garsintuvų rūšys
Pirmiausia – apie garsiakalbius. Pagal konstrukciją labiausiai paplitę trijų rūšių garsiakalbiai: plačiajuosčiai paprasti, plačiajuosčiai „koaksialo“ ir plačiajuosčiai komponentiniai.
Pirmosios rūšies garsiakalbių dažnių diapazonas – nuo 100 hercų iki 10 kilohercų. Dėl mažos kainos ir nesudėtingo montavimo tokie garsiakalbiai dažniausiai naudojami gamyklinėse garso sistemose, jos komplektuojamos naujuose automobiliuose.
Plačiajuosčius „koaksialo“ garsiakalbius galima vadinti sistema, susidedančia iš atitinkamo garsiakalbių skaičiaus. Šios rūšies garsintuvai gaminami ir ovalo arba elipsės formos. Kai kurių tokios rūšies įrenginių atkuriamų dažnių juosta siekia nuo 60 hercų iki 15–20 kilohercų.
Tiesa, plačiajuosčiai „koaksialo“ garsiakalbiai dėl savitos konstrukcijos tinkamesni galinei akustikai, tad specialistai nepataria jų montuoti automobilio salono priekyje.
Plačiajuosčiai komponentiniai garsiakalbiai sudaryti iš dviejų ar trijų garsiakalbių, jų skersmuo svyruoja nuo 1–3 iki 10–17 centimetrų. Tokie prietaisai turi apatinę ir viršutinę dažnių juostą. Profesionalios automobilinės garso aparatūros specialistai pirmenybę teikia „Focal“, „Alpine“ ir „Brax“ firmų garsiakalbiams.
„Subai“ ir stiprintuvai
Šalia aukštesnių dažnių garsintuvų automobilio bagažinėje paprastai montuojamas vienas žemų dažnių garsiakalbis, nors jų gali būti ir daugiau. Jie, dar vadinami „subais“, būna įvairūs – mėgėjiški ir pigūs arba profesionalūs, didelės galios, kainuojantys kelis tūkstančius litų.
Norint pajusti žemų dažnių garsiakalbio ypatumus ir maksimalų malonumą, vertėtų rinktis pasaulyje pripažinimą pelniusius „Alpine“ SWX arba „Focal“ „Utopia“ serijų garsiakalbius.
Profesionali garso sistema neįsivaizduojama be vieno ar kelių garso stiprintuvų, sumontuotų automobilyje. Jų pasirinkimas taip pat didžiulis, o kainos svyruoja nuo kelių šimtų litų iki keliolikos tūkstančių.
Norintiesiems geriausio rezultato specialistai pataria naudoti bent vieną stiprintuvą, skirtą komponentiniams garsiakalbiams, ir atskirą (arba kelis, priklausomai nuo galingumų) stiprintuvą, skirtą žemo dažnio garsintuvui. Jo galia turėtų būti didelė.
Garso sistemų specialistai neturi vienos nuomonės, kurie stiprintuvai geriausi. Japoniški ar itališki stiprintuvai verti dėmesio, tačiau galima rinktis ir kitokius. Taupant pinigus, kai kuriais atvejais galima naudoti 5 kanalų stiprintuvą. 4 jo kanalai skiriami priekiniams ir galiniams garsiakalbiams, o penktasis – žemų dažnių garsintuvui ar garsiakalbiui.
Svarbu ir laidai
Automobilių savininkai į laidus beveik nekreipia dėmesio, todėl dažniausiai pasirenkami patys pigiausi. Iš tikrųjų nuo laidų priklauso labai daug.
Minimalus reikalavimas – komponentiniams garsintuvams naudoti išgryninto vario (OFC) 1,5 kvadratinio milimetro, žemo dažnio – 2,5 kvadratinio milimetro skerspjūvio laidus.
Nereikia ignoruoti laidų tuo atveju, kai naudojamas vidinis magnetolos stiprintuvas. Atvirkščiai, tada rekomenduojama imti ne mažiau kaip 2,5 kvadratinio milimetro skerspjūvio laidą, kad kaip galima labiau būtų sumažintas galios nuostolis.
Magnetolos maitinimui prijungti turėtų būti naudojamas mažiausiai 2,5 milimetro, pageidautina – 4 kvadratinių milimetrų skerspjūvio laidas. Vienam dviejų kanalų stiprintuvui, jeigu jo galia ne didesnė kaip 30 W kanalui – 10 kvadratinių milimetrų skerspjūvio laidas. Tačiau tokiam stiprintuvui maitinimą geriausia prijungti ne mažesniu kaip 16 kvadratinių milimetrų skerspjūvio kabeliu.
Linijinius laidus, jungiančius aparatą ir stiprintuvą, visada verta rinktis kokybiškus. Jie turi didesnę įtaką skambėjimui nei akustiniai laidai.
Nebūnant specialistu, išoriškai sunku nustatyti tarpblokinio kabelio kokybę, todėl reikėtų pasikliauti informacija, kuri parašyta kabelio etiketėje, kaina ir gamintojo vardu.
Patartina rinktis paruoštus naudoti linijinius laidus ir kabelius, kai yra nurodyta srovės tekėjimo kryptis. Paprastai tokiems laidams gaminti taikomos sudėtingos gyslų pynimo technologijos, taip pat ir ypatinga metalo sudėtis, kuri mažiau linkusi oksiduotis.
Srovės tekėjimo kryptis linijiniame laide priklauso ne nuo paties laido, tačiau nuo to, kaip sujungtos gyslos kabelio galuose.
Triukšmo izoliacija
Garsiakalbius montuojant į standartines, gamykloje jiems numatytas vietas, atsiranda nemažai problemų: prasta garso kokybė, automobilio viduje girdimas gana didelis triukšmas.
Norint, kad būtų jauku salone, būtina pagerinti automobilio izoliaciją.
Toks variantas leidžia sukurti automobilyje izoliuotą nuo aplinkos triukšmo erdvę, mažina vairuotojo nuovargį ilgų kelionių metu, pagerina garso kokybę, sumažina garso sistemos triukšmo skleidimą.
Be to, mažiau apkraunami tiek garsiakalbiai, tiek ir stiprintuvai, nes sukurti reikalingą garsą automobilio salone užtenka mažesnės galios.
Esant gerai automobilio garso izoliacijai, važiuojant mieste piko metu, o užmiestyje važiuojant 120–140 km/val. greičiu, kai mašinos langai uždaryti, vairuotojas ir priekyje sėdintis keleivis turi susikalbėti, nekeldami balso ir neįtempdami klausos.
Taigi norint automobilyje mėgautis nepriekaištingu garsu savo sąskaitoje ar piniginėje reikia turėti bent jau kelis tūkstančius litų. Viskuo kitu pasirūpins automobilinės garso aparatūros specialistai.