Daugiau negu pusė vairuotojų, savo automobiliuose turinčių ABS (stabdžių antiblokavimo sistemą), pavojingose situacijose stabdo netinkamai, nes stabdžių pedalą paspaudžia per trumpai ar nepakankamai stipriai.*
Teisingas stabdymas yra vienas iš tų vairavimo įgūdžių, kurie tiesiogiai veikia tiek vairuotojų, tiek kitų eismo dalyvių saugumą. Tai ypač svarbu kalbant apie netikėtus, pavojingus įvykius kelyje, keliančius tiesioginę grėsmę.
“Dauguma vairuotojų nežino ar nėra tikri, kaip teisingai stabdyti esant netikėtai situacijai. Tai įgūdis, kurio ugdymui reikėtų skirti daugiau dėmesio, kadangi stabdant nėra vietos klaidoms“, – sako “Renault“ vairavimo mokyklos direktorius Zbigniewas Weselis.
AUTOMOBILIAI SU ABS
Teisinga stabdymo technika priklauso nuo to, ar automobilis turi ABS, ar ne. ABS yra sistema, padedanti žymiai sutrumpinti stabdymo kelią ir išlaikyti transporto priemonės kontrolę. Visi vairuotojai, kurių automobiliuose yra įrengta ABS, staigiai stabdydami turi prisiminti, kad stabdžių pedalą reikia spausti greitai, stipriai ir nepertraukiamai. Kai ABS aktyvuojama, pedalas ima priešintis spaudimui.
“Dėl šios priežasties stabdžių pedalas ima vibruoti ir kratytis, o tai gali išgąsdinti nepatyrusius vairuotojus, tačiau tai neturėtų sumažinti pedalo spaudimo jėgos, nes toks elgesys gali susilpninti sistemos veikimą ir žymiai ištęsti stabdymo kelią, – pabrėžia “Renault“ vairavimo mokyklos instruktoriai. – Tačiau stabdžių pedalo vibracija reiškia, kad sistema veikia tinkamai.“
AUTOMOBILIAI BE ABS
Tie vairuotojai, kurių automobiliuose nėra įrengta ABS, avarinėse situacijose turėtų stabdyti ritmiškai, t. y. pakaitomis spausdami ir atleisdami stabdžių pedalą.
“Stabdžių pedalas turėtų būti spaudžiamas stipriai ir intensyviai, – pataria “Renault“ vairavimo mokyklos instruktorius. – Tik toks stabdymo metodas leidžia išlaikyti automobilio kontrolę.“
Pavojingose situacijose, kuomet nėra laiko apmąstyti ar analizuoti to, kas vyksta, reikalingi veiksmai turi būti atliekami automatiškai, todėl teisingo stabdymo įgūdžiai turi būti pastoviai tobulinami. Protingas sprendimas – pasipraktikuoti patariant ir prižiūrint patyrusiam instruktoriui: susipažinus su simuliuota avarine situacija, greičiau ir tiksliau reaguojama esant tikram pavojui.
* Šaltinis: LAB (Nelaimingų atsitikimų tyrimų, biomechanikos ir žmogaus elgesio studijų laboratorija); tyrimų rezultatai paskelbti knygoje “Driving Safety Forward, Renault and Safety“.