Šaltojo metų laikotarpio vairuotojų aktualijos: draudimas naudoti dygliuotas žiemines padangas atšauktas, o ką pasirinkti artėjančiai žiemai?
Naujų ir naudotų dvikova
Kaskart vis žvarbesnės rudens dienos ne tik pėstiesiems, bet automobilininkams primena apie artėjantį žiemos sezoną. Vairuotojams jis prasideda šiek kiek anksčiau nei kalendorinė žiema.
Liko šiek tiek daugiau nei mėnuo iki lapkričio 10 d., kuomet įsigalioja draudimas eksploatuoti lengvuosius automobilius su vasarinėmis padangomis (iki kovo 31 d.). Jas būtina pakeisti žieminėmis ar universaliomis.
Pastarąsias specialistai vertina gana skeptiškai ir vadina netinkamomis nė vienam metų laikui. Tačiau kol kas dažnas renkasi būtent jas. Esą taip galima sutaupyti ne tik perkant padangas. Nereikia išlaidauti bei gaišti laiko eilėse prie ratų montavimo ir balansavimo dirbtuvių. Kaip žinome, prieš pat lapkričio 10-ąją dirbtuvėse vairuotojai būna priversti sugaišti ne vieną valandą.
Statistiškai beveik trys iš dešimties automobilių savininkų renkasi universalias padangas, kad išvengtų galvosūkių, kokį gi apavą įsigyti savo transporto priemonei vienu ar kitu sezonu.
Padangų žinovai (dažniausiai prekybininkai) vieningai sutinka su teiginiu, esą naudotos ar restauruotos padangos, nors ir keleriopai pigesnės, tačiau nepatikimos ir netgi pavojingos. Vienos jų susidėvėjusios ir praradusios savo gerąsias savybes, o kitų gumos mišinys pernelyg kietas, tad slidžiame kelyje praras sukibimą su kelio danga.
Nors jas išbandžiusieji plonesnių piniginių savininkai tvirtina priešingai ir sako, kad svarbiausia – išsirinkti tinkamas.
Pagal kiekvieno skonį
Į kokias padangas atkreipti dėmesį – tai klausimas, kuriam atsakymą rasti gana keblu ir patyrusiems vairo broliams. Rinkoje kasmet pasirodo naujienų. Daug kas priklauso nuo oro ir kelio sąlygų, mat pagal tai pasirenkama, kokio – kieto, vidutinio ar minkšto – mišinio padangos bus tinkamiausios.
Atitinkamai vienos jų labiau tiks važiuoti apsnigtomis ar šlapdriba padengtomis gatvėms, o kitos savo gerąsias savybes atskleis apledėjusiuose keliuose. Reikia nepamiršti, kad kelerius metus iš eilės Lietuvoje vyravo ne itin šaltos žiemos ir kitokių sinoptikai kol kas neprognozuoja.
Bene svarbiausias faktorius – padangų protektoriaus raštas, užtikrinantis saugų, tylų ir patogų važiavimą. Tam įtakos turi ir padangų aukštis bei plotis.
Dažnas automobilininkas vis dar gerokai apsigauna manydamas, kad raidžių deriniu “M+S” paženklintos padangos yra vadinamosios demisezoninės ir niekam tikusios. Taip žymimos ir žiemiškiems keliams skirtos minkšto arba kieto gumos mišinio padangos. Kad įsitikintumėte, kad prieš jūsų akis išties šaltajam metų laikui skirtas gaminys, įdėmiau apžiūrėkite greta “M+S” simbolių esančius įspaudus ant padangos šono. Trikampis ledkalnis su snaige viduryje neabejotinai byloja, kad tai tikrai žieminė padanga.
Dygliai buvo ir bus
Prieš savaitę Vyriausybė pritarė susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio inicijuotiems ir pakartotinai teiktiems Kelių eismo taisyklių pakeitimams. Vienas aktualiausių taisyklių atnaujinimų – atšauktas draudimas žiemos sezonu naudoti dygliuotąsias padangas.
Dar praėjusiais metais Kelių eismo taisyklėse buvo įrašyta nuostata, draudžianti nuo 2011 m. balandžio 10 d. eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis. Tai visuomenėje sukėlė nemažai diskusijų. Mažesnes pajamas gaunantys automobilininkai piktinosi, kad negali įsigyti aukštos klasės žieminių padangų, todėl dažniau perka dygliuotas. Politikai motyvavo, esą toks sprendimas neišvengiamas, nes siekiama apsaugoti kelius, o padangų dygliai jiems daro didelę žalą.
Dabartinis Susisiekimo ministerijos vadovas įsiklausė į vairuotojų nuomonę. Anot E.Masiulio, minėtas taisyklių punktas atšauktas visų pirma rūpinantis žmogaus gyvybe, o ne tuo, kad būtų saugoma kelio danga. Be to, sprendimas grindžiamas ir tarptautine patirtimi. Žiemos sezonu dygliuotos padangos nėra draudžiamos Skandinavijos šalyse, Estijoje, Prancūzijoje, Austrijoje, Didžiojoje Britanijoje, Ispanijoje, Italijoje, Šveicarijoje, Belgijoje, Liuksemburge, Čekijoje, Slovakijoje, Islandijoje.
“Šią nuostatą pakeitėme įsiklausę į ekspertų ir vairuotojų pastabas. Esu įsitikinęs, kad Kelių eismo taisyklės visų pirma turi tarnauti eismo saugai, todėl ne ekonominiai sumetimai, o žmogaus sveikata ir gyvybė turi būti svarbiausias argumentas priimant sprendimus, susijusius su saugiu eismu keliuose”, – dienraščiui teigė susisiekimo ministras E.Masiulis.
Skirtingi pirkėjų vertinimai
Apsilankius Kauno Aleksoto turguje, viena greta kitos išsirikiavusios restauruotų padangų prekyvietės bylojo, kad antrąkart gyvenimui prikeltas ratų apavas vis dar vilioja daugelį vairuotojų. Neapsisprendusius automobilininkus dažnas prekeivis vilioja greitakalbe išpyškindamas tradicinę frazę: “Vokiška kokybė! Jei bus brokuota ar dar kažkas netiks, atvežkite – pakeisime.” Iš tiesų, perkant šias padangas, pardavėjai išrašo metus galiojantį garantinį taloną.
“Žinau tą jų kokybę. Sumontavus šias padangas, ratai tampa “kvadratiniai”. Iš pažiūros šios padangos tikrai atrodo dailios, bet uždėjus ant ratlankio ir mėginant subalansuoti ratą, kartais dirbtuvių meistrams ir svarelių pritrūksta. Tokių būna tikrai nemaža dalis – kartais iš keturių pirktų padangų net kelios”, – apie savo karčią patirtį perkant svetur restauruotas padangas pasakojo vairuotojas Artūras.
Diskusiją išgirdęs kitas po turgavietę vaikštinėjęs vairuotojas pateikė kitą nuomonę. Jis teigė nesibaidantis restauruotų gaminių, nes šie esą gerokai pigesni už originalias padangas ir patvarumu pastarosioms nenusileidžia, o kartais ir pranoksta.
“Nereikia lakstyti kaip pasiutusiam. Važinėju protingai ir viskas gerai – nei protektorius nusilupa, nei kitokių bėdų ištinka. Pirkau ir žieminių, ir vasarinių padangų komplektus. Tai darau jau daug metų ir kiekvienąkart džiaugiuosi sutaupęs pinigų”, – savo pirkinius gyrė Jonas ir pridūrė, kad restauruotas padangas visuomet rekomenduoja ir bičiuliams.
Giria kauniečių kokybę
Kiek netikėtai apie Kaune parduodamas restauruotas padangas atsiliepė sostinės Gariūnų turgavietėje dirbantys meistrai. Jie teigė, kad svetur restauruotos padangos dažnai būna brokuotos, todėl jas rinktis reikėtų itin apdairiai. Ši taisyklė esą galioja Lenkijoje ar Vokietijoje restauruotoms padangoms. Tuo tarpu Kaune veikiančios restauravimo dirbtuvės garsėja išskirtine kokybe.
Gariūnų turguje, vienoje iš gausybės ratų montavimo ir balansavimo dirbtuvių, dirbantis vilnietis Vitalijus, išvydęs jam atvežtas restauruotas padangas, iškart sukluso: “Protektorius kaip gerų žieminių padangų. Atrodo, labai panašus į “Nokian”. Tikriausiai pirkote ne turguje? Staklės rodo, kad padanga pagaminta idealiai. Tokia kokybė tikrai nebūdinga turguje parduodamoms.”
Pašnekovas teigė iš greta įsikūrusių kolegų girdėjęs, kad Kaune veikia pernelyg nesireklamuojanti gamyklėlė, kurioje išties patikimai restauruojamos padangos. Laikydamas rankoje kokybišką gaminį, jis spėliojo, kad šis greičiausiai atkeliavo kaip tik iš ten.
Patarimai vairuotojams
Oro temperatūrai nukritus žemiau nei 7 laipsniai šilumos, vasarinių padangų guma sukietėja ir nebeužtikrina patikimo kontakto su kelio paviršiumi, todėl gamintojai pataria nerizikuoti ir pakeisti jas į žiemines.
Žieminės padangos, skirtingai nei vasarinės, neturi būti pernelyg plačios. Tai padidins automobilio pravažumą ir užtikrins geresnį valdymą kelyje.
Pernelyg minkštos padangos apsunkina transporto priemonės riedėjimą – juo mažesnis slėgis padangose, juo smarkiau turi dirbti variklis, kad automobilis važiuotų. Padangų slėgį pravartu tikrinti bent kartą per mėnesį ir patartina tada, kai padangos dar neįšilusios. Laikantis gamintojo nurodytų rekomendacijų padangų slėgiui, degalų sąnaudas galima sumažinti 2–3 proc.
Žieminės (ir vasarinės) padangos išlaiko apie 40–80 tūkst. kilometrų ridą. Žiemą paprastai nuvažiuojant apie 10 tūkst. km, jos tarnauja 4–6 metus. Kai šių padangų protektorius nusidėvi ir jo gylis tesiekia 3–4 mm, patartina jas eksploatuoti tik vasarą, nes žiemą bus neefektyvios.
Dygliuotos padangos žymiai efektyviau “dirba” ant ledo ir suplūkto sniego. Jei dažniausiai važinėjama švariai nuvalytais asfaltuotais keliais, jos praranda savo pranašumą – dygliai kelia daugiau triukšmo, ilgiau slysta stabdant, 4–8 proc. padidina degalų sąnaudas ir labiau gadina kelio paviršių.
Įsigijus dygliuotas padangas, pirmą tūkstantį kilometrų patartina važiuoti atsargiau – kol dygliai įsitvirtins savo vietose. Naudojant tokias padangas reikia nepamiršti prisiklijuoti lipduko, kuris apie tai informuotų.
Kelių eismo taisyklės nenurodo, kad žieminės padangos turi būti sumontuotos tik ant varančiosios automobilio ašies. Taigi tokiu būdu savo ir kitų saugumu sutaupyti mėginantys vairuotojai rizikuoja avarijos atveju negauti draudimo išmokos ar tiesiog būti nubausti kelyje juos sustabdžiusių policijos pareigūnų.