„Toyota RAV4“ jau daugiau nei du dešimtmečius yra pasaulio, taip pat ir Baltijos šalių SUV rinkų lyderis. Pardavimas pasaulyje šių metų vasarį jau viršijo 10 milijonų automobilių, o Baltijos šalyse – 20 tūkst. Lietuvoje nuo debiuto 1995 m. naujų šių miesto SUV buvo parduota kiek daugiau nei 6 tūkst., o šalies keliuose šiuo metu važinėja gerokai daugiau modelių. Kokios buvo penkios šio modelio kartos, kuo jos išsiskyrė šiuo metu sparčiausiai augančiame automobilių segmente?
Kompaktinių SUV segmentas, kurį sukūrė „Toyota“, greitai išpopuliarėjo. 1994 m., pirmaisiais RAV4 gamybos metais, šių modelių buvo parduota apie 53 tūkst. Po metų šis skaičius išaugo du kartus, dar po metų – tris. Sulig kiekviena karta pardavimas augo, o 2019 m. rezultatas – 17 kartų geresnis nei 1994 m. Su RAV4 išaugo visa konkurentų karta – kone kiekvienas gamintojas savo gamoje turi bent po du kompaktinius SUV modelius.
Pirmoji karta – naujo segmento debiutas
1994 m. „Toyota“ pristatė kompaktišką miestui pritaikytą SUV ir taip sukūrė naują automobilių segmentą. Pirmasis RAV4 turėjo trejas duris, o jo kėbulas buvo vos 3,69 m ilgio. Išilgai sumontuotas 2 litrų benzininis variklis pasiekė 129 AG, o transmisija užtikrino nuolatinę keturių varančių ratų pavarą. Nebuvo tik įprastos bekelei skirtų SUV modelių funkcijos – lėtesnės pavaros (angl. low gear).
Kompaktiškumas ir aukšta sėdėjimo pozicija leido itin lengvai manevruoti, o jo valdymo savybės bei komfortas labiau priminė įprastus hečbekus nei visais ratais varomus modelius. 1996 m. gamą papildė penkerias duris turintis 4,1 m ilgio modelis su galima dviejų varančių ratų (priekinių) opcija. Vėliau dar buvo sukurtas trejų durų modelis su minkštu nuimamu stogu bei RAV4 elektromobilis, gamintas iki 2000 m.
Antroji karta – daugiau pasirinkimo laisvės
Antrosios kartos RAV4, gamintas 2000–2006 m., buvo sukurtas ant visiškai naujos platformos ir kiek didesnis už pirmąjį modelį (5,5 cm pailgėjo trejų durų versija ir 4 cm – penkerių). Klientai galėjo rinktis iš dviejų benzininių variklių, pasiekiančių 123 arba 150 AG, o nuolatinė visų varančių ratų sistema turėjo centrinį riboto praslydimo bei papildomai užsakomą „Torsen“ galinį diferencialus. 2001 m. pirmą kartą į RAV4 pradėtas montuoti dyzelinis variklis – 2 litrų D-4D, pasiekiantis 116 AG.
Trečioji karta – tik penkerios durys
Trečiosios kartos RAV4, gamintas 2006–2012 m., gerokai išaugo ir buvo užsakomas tik penkerių durų kėbulas. „Toyota“ priėmė tokį sprendimą atsižvelgdama į klientų poreikius – jie pageidavo dar erdvesnio automobilio, o trejų durų kėbulas ilgainiui tapo nebeaktualus. Atsirado ir naujos jėgainės – keturios benzininės ir viena dyzelinė.
Šiame modelyje debiutavo visiškai nauja „Toyota“ visų varančiųjų ratų sistema su elektroniniu būdu automatiškai valdoma mova, kurios veikimas priklauso nuo automobilio greičio, akceleratoriaus padėties, vairo pasukimo kampo ir modelį veikiančių G jėgų. RAV4 valdymo savybės buvo dar pagerintos pristačius važiavimo nuokalne sistemą „Downhill Assist Control“ bei pajudėjimo įkalnėje asistentą „Hill-start Assist Control“.
Ketvirtoji karta – su dar tobulesne AWD sistema
2013 m. pristatytas ketvirtos kartos modelis, palyginti su ankstesniąja, pailgėjęs 23,5 cm. Variklių pasirinkimas pakito iki dviejų benzininių bei dviejų dyzelinių jėgainių, o automobilis išsiskyrė dar pažangesne visų varančiųjų ratų (AWD) technologija su išmania sukimo momento paskirstymo sistema „Dynamic Torque Control“. Ji turėjo dvi naujas funkcijas – didesnį stabilumą posūkiuose bei sportišką važiavimo režimą.
2016 m. RAV4 buvo atnaujintas labiausiai per visą savo istoriją – pristatyta visiškai hibridinė versija. Pirmasis „Toyota“ kompaktinis hibridinis SUV turėjo 197 AG pasiekiančią jėgainę, užtikrinančią sklandų greitėjimą iki 100 km/val. vos per 8,3 sek., mažiausias klasėje degalų sąnaudas bei anglies dioksido emisijas – atitinkamai 4,9 l/100 km ir 115 g/km.
Penktai kartai – visiškai nauja platforma
Penktosios kartos RAV4 buvo pristatytas 2018 m., o Europoje debiutavo 2019 m. Tai yra pirmasis SUV, sukurtas ant naujosios „Toyota New Global Architecture“ platformos, užtikrinančios puikias valdymo savybes bei saugumą. Į šį RAV4 montuojama ketvirtos kartos hibridinė sistema kartu su 2,5 l „Dynamic Force“ varikliu užtikrina didelę galią bei efektyvumą. Kaip ir ankstesnis, šis išsiskiria mažiausiomis klasėje degalų sąnaudomis bei anglies dioksido emisijomis.
2020 m. penktosios kartos modelis bus papildytas dar viena technine inovacija – pirmuoju įkraunamu hibridiniu „RAV4 Plug-in Hybrid“. Tai bus galingiausias kada nors sukurtas RAV4, pasiekiantis 306 AG, užtikrinantis puikias dinamines savybes, taip pat – išskirtinai mažas degalų sąnaudas bei anglies dioksido emisijas.