2014 metais Pietų Afrikoje turėtų būti pradėtas gaminti Joule elektromobilis. “Auto Bild” žurnalistai aplankė Gerosios Vilties iškyšulio šalies gamintojus, kurie tikisi, kad tai pavyks įgyvendinti.
Atokiausiame šio laukinio žemyno krašte žmonės galvoja apie badą ir karą, orumą ir priespaudą, tačiau vargu ar susimąsto apie tokias sąvokas kaip ateities technologijos ir inovacijos. Labiausiai į Pietus nutolusiame šios vargingos žemyno dalies smaigalyje Kobusas Meiringas žvelgia į jūrą ir mato savo afrikietišką svajonę. O šalia stovi jo Joule elektromobilis.
46 metų ponas Meiringas “Optimal Energy” kompaniją Pietų Afrikos Respublikoje įkūrė 2005 metais. Jis tikisi, kad jau po trejų metų pasaulio didmiesčių gatvėmis riedės jo įmonės sukurtas pirmasis afrikietiškas elektromobilis.
Prototipas įvažiuoja į neišvaizdų garažą netoli Pietinio Atlanto kranto uolų. Čia Joule įkraunamas prijungus prie 220 voltų įtampos lizdo. Dabar jis pasirengęs rytdienos kelionei į už 100 kilometrų Šiaurės Vakaruose esantį Keiptauną.
Šiuo metu yra pagaminti keturi elektromobilių prototipai. K. Meiringas turi keturis vaikus, tačiau Joule – taip pat jo kūdikis. Joule be garso rieda Afrikos keliais, tačiau daugiau niekuo nesiskiria nuo įprasta automobilio. Nebent gali kilti ginčų dėl išvaizdos – automobilio dizainą kūrė afrikiečiai ir buvęs Jaguaro dizaineris Keithas Helfetas, o paskutinius štrichus nubraižė “Zagato” kompanija. Automobilyje pakanka vietos keturiems, erdvi vairuotojo vieta ir elektromobiliui būdinga dinamika. Apie tai, kaip stabdant įkraunamos baterijos, pasakoja Mwendwa Mutisya – bandymų inžinierius ir vienas iš 35 tamsiaodžių darbuotojų 100 žmonių įmonėje. Nuvažiavus 95 kilometrus matome, kad akumuliatoriuose dar liko 35 procentai sukauptos energijos. Joule važiuoti taip pat smagu kaip ir Nissan Leaf. Tik pastarąjį jau galima įsigyti, o afrikiečio reikės ilgokai palaukti.
Joule reiškia darbą ir energiją. Ir viltį, kad pavyks gauti paramą serijinei gamybai. Kasmet nuo konvejerio naujoje gamykloje turėtu nuriedėti 50 000 automobilių, kurių iki 85 procentų bus eksportuojama. Automobilio kaina bus apie 24 000 eurų, o akumuliatorius kompanija nuomos už papildomą kainą. Šis projektas, kurį finansavo valstybės fondai ir privatūs rėmėjai, jau atsiėjo 26 milijonus eurų. Dabar ponas Meiringas ieško partnerių Kinijoje ir Indijoje, tačiau automobilis vis tiek bus gaminamas Afrikoje.
Joule projektas
iš pirmo žvilgsnio atrodo absurdiškas tiek pat lyg eskimai ketintų auginti bananus. Bet Pietų Afrikos Respublika – automobilių gamintojų šalis, o VW, Daimler ir BMW čia turi savo gamyklas. Joule taip pat tikisi tapti eksporto šlageriu. „Mūsų modelis yra nepakartojamas“, – tvirtina Diana Blake. Marketingo skyriaus vadovė ilgą laiką dirbo BMW, o automobilių pramonėje sukasi jau keletą dešimtmečių. „Mes didmiesčiuose įkursime mažas parduotuves, kuriose bus galima įsigyti mūsų elektromobilius. Panašiai kaip “Apple” parduotuvėse.“
Kad visa tai neliktų tik afrikietiška svajonė, “Optimal Energy” kompanijai teko pasitelkti partnerius iš viso pasaulio. Ličio jonų baterijos atkeliaus iš Pietų Korėjos, valdymo prietaisus tieks JAV “Johnson Controls” kompanija, puslaidininkius – Nürnberge (Vokietija) įsikūrusi “Semikron” įmonė. Serijinės gamybos priežiūra bus patikėta EDAG specialistams.
Apie tai taip pat papasakojo Kobusas Meiringas, kada sustojome turistiniame uoste įkrauti Joule. Užsieniečiams šis automobilis neįdomus, bet afrikiečiai jį smalsiai apžiūrinėja. Daugelis yra matę Joule nuotraukas ir žino jo pavadinimą. Ar elektromobilis jiems patinka? Vienas juodaodis demonstruoja baltutėlius dantis ir sako, – „Taip, tai elektromobilis iš Afrikos.“
Išvada
Tikėjimas elektromobilių ateitimi neturi ribų ir jau seniai pasiekė net Afriką. Jo gamintojai verti pagarbos dėl ryžto ir drąsos. Automobilis, nors ir prototipas, stebėtinai solidus. Bet po trejų metų reikės daug sėkmės, kad su tada jau pasenusia išvaizda jis pranoktu konkurentus.