Sausio 1-ąją įsigaliojo Susisiekimo ministro įsakymas, kuriuo keičiama naudotų automobilių, į Lietuvą atkeliaujančių iš trečiųjų šalių, patikra. Nuo šiol bus vertinamas ne tik tokių transporto priemonių apšvietimo ir šviesos siganalizacijos prietaisų atitiktis europietiškiems reikalavimams, bet ir transporto priemonės atitiktis bendriesiems techniniams reikalavimams bei automobilių ratų ir ratų ašių išdėstymo parametrų atitiktis gamintojo nustatytiems reikalavimams.
Lig šiol iš trečiųjų šalių (daugiausia iš JAV) atgabentas transporto priemones Lietuvoje įregistruoti būdavo galima atlikus atitikties įvertinimą, kurios metu ekspertizių įmonių ( Techninių apžiūrų centrų) ekspertai tikrindavo įrengtų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų konstrukciją, skaičių, išdėstymą ir spalvinę gamą.
Tačiau jei šiuos dalykus galima laikyti daugiau formaliomis Europos Bendrijos automobilių gamintojų rinkos apsaugos priemonėmis, tai nauji reikalavimai tiesiogiai susiję su eismo saugumu.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus Gintauto Šlėderio teigimu, ratų suvedimo, ratų išvirtimo ir rato posūkio ašies išilginio posvyrio (vadinamojo “Caster”) matavimai atskleidžia, ar automobilio kėbulas nėra deformuotas.
„Dažniausiai plika akimi galima pastebėti tik pačias didžiausias deformacijas ar remonto dirbtuvių broką. Tuo tarpu automobilio ilgaamžiškumui, valdymo kokybei ir saugumui lemiamos reikšmės gali turėti viso labo keleto milimetrų ar laipsnių nukrypimas nuo normos“, – pastebėjo G.Šlėderis.
Įsigaliojus „Motorinių transporto priemonių, priekabų ir šių transporto priemonių sudedamųjų dalių atitikties įvertinimo atilikimo taisyklių“ pakeitimams, pakeisti ir reikalavimai individuliam tipo patvirtinimui arba naudotų transporto priemonių ne iš EB šalių atitikties įvertinimo tvaka . Dabar atvykdami į ekspertizių įmonę (Techninių apžiūrų centrą) automobilių iš trečiųjų šalių importuotojai turės pateikti pažymą su prie jos pridėtu matavimų protokolu, kurį paprastai suformuoja techonologinė įranga, kuria atliekami matavimai, apie transporto priemonės ratų ir ratų ašių išdėstymo parametrų atitiktį gamintojo nustatytiems reikalavimams. Tokias pažymas išduoti gali bet kuri serviso įmonė, turinti šiems darbams skirtą technologinę įrangą, techninę dokumentaciją ir duomenų bazės su informacija, kokios markės, kokio modelio, kokie ratų suvedimo bei išvirtimo kampai turėtų būti bei tinkamai paruoštą personalą užtikrinantį teikiamų paslaugų kokybę.
Jei įmonė atitinka šiuos reikalavimus, tereikia informuoti asociaciją „Transeksta“ apie pasirengimą atlikti ratų geometrijos matavimus ir ekspertams patikrinus serviso įmonės atitikimą nustatytiems reikalavimams bei suderinus techninius dalykus, pradėti teikti paslaugas naudotus automobilius iš trečiųjų šalių gabenantiems verslininkams būtų galima tą pačią dieną. „Transekstos“ direktorius G.Šlėderis patikino, kad atlikti ratų ir ratų ašių išdėstymo parametrų matavimą ir teikti dokumentus techninių ekspertizių įmonėms galės praktiškai visi norintys automobilių remontininkai, turintys tokiems matavimams skirtą įrangą, nes reikalavimai iš tiesų nesudėtingi, o jokių papildomų investicijų daryti nereikia.
Įmonių, galinčių išduoti pažymas apie ratų geometrijos patrametrų atitiktį gamintojo nustatytiems reikalavimams, sąrašas bus skelbiamas ir nuolat atnaujinamas asociacijos „Transeksta“ interneto svetainėje.
Svarbu ir tai, kad įvedus naują tvarką ir sugriežtinus reikalavimus amerikietiškiems ar iš kitų EB nepriklausančių šalių importuojamiems automobiliams, tokių transporto priemonių legalizavimas Lietuvoje nepabrangs.