Automobiliuose gali būti įrengiama vieno arba dviejų tipų stabdžių sistema:
Diskiniai stabdžiai
Paprastai jie yra montuojami priekyje ir dirba kartu su stabdžių trinkelėmis, kurios stabdymo metu yra spaudžiamos prie ketaus diskų, kurie sukasi kartu su ratu. Po dvi stabdžių trinkeles kiekvienam ratui yra sumontuota diskinių stabdžių suportuose (1), kurie yra neatskiriama pakabos dalis.
Spaudžiant stabdžio pedalą hidraulinėje stabdžių sistemoje yra sukuriamas slėgis, kuris išstumia iš suporto cilindriukus, kurie spaudžia stabdžių trinkeles prie diskų.
Kuo stipriau spaudžiamas stabdžių pedalas, tuo didesne jėga spaudžiamos stabdžių trinkelės prie diskų, kol dėl jų trinties automobilis pradeda stoti. Ilgainiui dėl to susidėvi stabdžių trinkelės, o po kurio laiko ir stabdžių diskai.
Norint turėti garantiją, kad stabdomas automobilis išliks stabilus, būtina keičiant stabdžių trinkeles pakeisti visas 4 trinkeles ir/arba 2 diskus tuo pačiu metu.
Diskiniai stabdžiai naujesniuose automobiliuose dažniausiai montuojami ir gale.
Būgniniai stabdžiai
Jie yra būgno formos (1) ir montuojami tik gale. Būgninės stabdžių trinkelės (a) yra išlenktos pusapskritimiu bei turi frikcinius antdėklus ir stabdymo metu yra spaudžiamos prie vidinio būgno paviršiaus. Po dvi stabdžių trinkeles kiekvienam ratui yra sumontuota būgninių stabdžių sistemoje, kuri yra neatskiriama pakabos dalis.
Spaudžiant stabdžio pedalą hidraulinėje stabdžių sistemoje yra sukuriamas slėgis, kurio pagalba rato stabdžių cilindriukas spaudžia trinkeles į vidinį būgnų paviršių, kol dėl jų trinties automobilis pradeda stoti. Būgninių stabdžių trinkelių frikcinio antdėklo storis turi būti reguliariai tikrinamas.
Kiti ne mažiau svarbūs stabdžių sistemos komponentai:
Stabdžių skystis
Šio skysčio pagalba vyksta stabdymas ir jo krūvio paskirstymas į visus keturis ratus. Kai Jūs paspaudžiate stabdžio pedalą, pagrindinis stabdžių cilindras sukuria slėgį, kuris stabdžių skysčio pagalba perduoda tą spaudimą į darbinius cilindriukus, kurie spaudžia trinkeles ir stabdo automobilį.
Padangų slėgis
Jūsų padangų slėgis ir protektorius (taip pat kaip ir Jūsų automobilio pakaba) tiesiogiai įtakoja stabdymo kokybę ir automobilio stabilumą kelyje.
Svarbu:
Diskinių stabdžių trinkelės vidutiniškai keičiamos kas 25,000 km. Diskiniai stabdžiai turėtų būti keičiami kas trečio stabdžių trinkelių keitimo metu. Būgniniai stabdžiai dėvisi gerokai lėčiau negu diskiniai, bet reguliariai reikia tikrinti būgninių stabdžių trinkelių frikcinių antdėklų storį.
Nepamirškite periodiškai patikrinti stabdžių skysčio lygį ir, jei reikia, papildyti.
Stabdžių skystį rekomenduojama keisti kas 2 metai.
Dėl maksimalaus saugumo:
Patikėkite Jūsų automobilio reguliarų patikrinimą ekspertams. Rinkitės susidėvėjusių dalių keitimui originalias, gamintojo išbandytas dalis. Pirmuosius kilometrus su naujai pakeistomis stabdžių trinkelėmis važiuokite atsargiai, nes naujos trinkelės turi prisitrinti, kad jų darbas būtų maksimaliai efektyvus. Tikrinkite padangų slėgį ir protektoriaus nusidėvėjimą.
Nuokalnėse naudokite stabdymą varikliu, jungiant žemesnę pavarą. Venkite ilgo stabdymo. Tai sąlygoja trinkelių perkaitimą (iki 800°C) ir staigų stabdymo efektyvumo kritimą (stabdžių dingimo fenomenas). Ilgam stabdymui optimalu naudotis stabdymu varikliu, įjungus žemesnę pavarą ir kartas nuo karto kelioms sekundėms spustelint stabdžių pedalą.
Niekada nepamirškite, kad Jums važiuojant 90 km/h greičiu stabdymo kelias (priklausomai nuo modelio) gali siekti iki 81 metro sausame kelyje ir iki 120 metrų esant šlapiai kelio dangai.
Atkreipkite dėmesį į simptomus, kurie gali įtakoti saugų automobilio naudojimą:
Jūsų stabdžiai cypia, stabdymas sulėtėjęs ir efektyvumas sumažėjęs:
Reikia patikrinti stabdžių trinkeles.
Vairas ir stabdžių pedalas vibruoja stabdymo metu:
Tai gali įtakoti nusidėvėję stabdžių diskai, būgnai arba atsipalaidavusi dalis.
Stabdžių pedalas spaudžiant tiesiog prasmenga. Jūs turite jį papumpuoti, kad pradėtų stabdyti. Jūs pastebite skysčio nutekėjimo žymes ant stabdžių sistemos elementų:
Stabdžių hidraulinės sistemos nepakankamas aprūpinimas skysčiu.
Stabdžiai blokuojasi. Automobilis trūkčioja:
Be jokios abejonės problema yra diskuose, būgnuose arba frikciniuose antdėkluose.
Stabdžių pedalas labai sunkiai spaudžiasi:
Stabdžių stiprintuvas, hidraulinė sistema arba stabdžių cilindriukai blogai veikia.
Jūsų automobilį stabdymo metu užneša:
Gali būti užstrigęs stabdžių cilindriukas arba nuleistas ratas.
Pagalvokite ir apie tai !
Visada keisdami nusidėvėjusias dalis rinkitės originalias dalis, išrinktas pagal kėbulo numerį. Atminkite, kad netgi tų pačių metų laidos ir to pačio modelio automobilis gali būti sukomplektuoti visiškai skirtingomis dalimis.
Be to, originalių dalių naudojimas remonte visada padės pakelti Jūsų automobilio kainą, kai Jūs sumanysite jį parduoti.