Daugelis turbūt esate pastebėję ant automobilių esantį užrašą „turbo“, tačiau ką jis reiškia, turbūt žino ne visi, o jei ir žino, tai tik nedaugelis galėtų pasakyti, kaip tai veikia automobilyje, kokią naudą duoda ir kaip tinkamai eksploatuoti.
Taigi turbokompresorius (turbocharger) yra turbina, varoma išmetamųjų dujų, ji velenu sujungta su kompresoriumi, kuris pumpuoja orą į variklį. Dėl didesnio oro kiekio cilindre daugiau kuro galima sudeginti viename variklio cikle. Daugiau sudegusio kuro – daugiau išmetamųjų dujų, daugiau išmetamųjų dujų – didesnė galia ir išsiplėtimas. Tai tiesiog „nemokami priešpiečiai“ inžinerijoje, nes beveik be jokių išlaidų panaudojama galia, kuri kitaip būtų prarandama. Įranga tampa truputį sudėtingesnė, atsiranda šiek tiek papildomų gamybos išlaidų, bet variklio galios turbina nemažina, o tik padidina.
Kaip eksplotuoti automobilį su turbina, kad jis ilgai mums tarnautų? Turboservisas pateikia keleta turbokompresoriaus eksplotavimo taisyklių, nuostatų:
- negalima gesinti variklio iškart po darbo dideliais režimais (po apkrovų). Prieš išjungiant variklį būtina duoti jam padirbti laisvąja eiga 20…120 sekundžių, priklausomai nuo apkrovos;
- vengti didelių pagreitėjimų esant šaltam varikliui;
- draudžiama eksploatuoti variklį be oro filtro, nes gali būti pažeistos turbokompresoriaus mentės;
- draudžiama eksploatuoti variklį kai alyvos lygis žemiau leistinos ribos.
Pagal variklio eksploatacijos reikalavimus, būtina laiku keisti variklinę alyvą ir alyvos filtrą (filtrus). Tepimo alyvos kokybė ir alyvos filtras turi atitikti nurodytą automobilį ir variklį.
Sekite, kad nebūtų užsikimšusi išmetimo sistema (ypač automobiliams su katalizatoriais). Užsikimšus išmetimo sistemai (ar katalizatoriui) turbokompresorius gauna neleistiną ašinę veleno apkrovą. Tai sugadina galines veleno atramas, sandarintojus ir sparnuotes.