Šiemet po 2 metų pertraukos į žurnalistų raliu vadinamą „Press ralį“ grįžta elektromobilių įskaita, papildysianti žiniasklaidos atstovams, benzingalviams ir klasikinių automobilių gerbėjams skirtas kategorijas. Lenktynių organizatoriai atviri: anksčiau vykdytas elektromobilių eksperimentas nepasiteisino ir sukėlė daug galvos skausmo, tačiau tobulėjant automobiliams bei jų įkrovimo technologijoms, grįžtanti kategorija bus kur kas konkurencingesnė. Lenktynėse startuosiantys elektromobilių įkrovimo sprendimų kūrėjai „Inbalance“ tikina, kad ralio organizatoriams kilusios dilemos dažnai aktualios ir vairuotojams už trasos ribų.
Kai „Press ralio“ organizatoriai pirmą kartą pakvietė dalyvius varžytis elektromobilių įskaitoje, tipinis elektromobilis viena įkrova galėdavo įveikti vos per 100 km, todėl atsidurti skirtingose trasose ir jose varžytis be automobilvežio pagalbos buvo kone neįmanoma. Pastaraisiais metais technologijos patobulėjo tiek, kad šiandien elektromobiliai nesunkiai įveikia net atstumą tarp Vilniaus ir pajūrio.
„Problemas, su kuriomis susidūrė žurnalistų ralio organizatoriai bei dalyviai, vis dar dažnai įgarsina ir besibaiminantieji persėsti iš įprasto automobilio į elektrinį. Jei prieš kelis metus norint nuvykti prie jūros elektromobiliu reikėdavo suplanuoti įkrovimo pertraukas ir taikytis prie įkrovimo infrastruktūros, dabar kelionė ramesnė ir beveik niekuo nesiskiria nuo važiavimo benzininiu ar dyzeliniu automobiliu“, – tikina Aurimas Pauga, išmanią įkrovimo infrastruktūrą gaminančios ir valdančios kompanijos „Inbalance“ bendraįkūrėjas.
Kartu su kitu įmonės įkūrėju Nerijumi Šiauliu, A. Pauga elektromobilių įskaitoje „Inbalance“ komandos vardą gins jau šį penktadienį, birželio 3-iąją, sėdę prie „Tesla Model 3“ bolido vairo. Be to, šeštadienį, birželio 4-ąją, 9:50 val. prie Palangos Sporto centro palangiškius bei kurorto svečius „Inbalance“ pakvies stebėti ir jų vardu pavadinto etapo varžybų.
Kelionė į pajūrį atspindi visus poreikius
A.Paugos teigimu, kelionė iš Vilniaus į pajūrį yra geriausia elektromobilių tinklo plėtros ir jų vairuotojų poreikių metafora. Kol žmonės vyksta į kurortus, jiems reikalinga kelyje negaišinanti greita, o atvykus – patogi, miestui pritaikyta įkrovimo infrastruktūra.
„Važiuojant automagistrale ir prireikus įkrauti elektromobilį, norisi tą padaryti kuo greičiau – maždaug kol išgeriamas kavos puodelis. Džiugina, kad Lietuvos automobilių ir kelių direkcija (LAKD) paklojo tvirtą pamatą, kurį vis labiau stiprina privačios iniciatyvos, o pagal kuriamus savivaldybių infrastruktūros planus ilgos kelionės taps dar patogesnės. Tačiau vadinamas „destination charging“ tinklas (krovimas pasiekus tikslą), vis dar nėra išvystytas. Palanga vasaros savaitgaliais sutraukia per 500 tūkst. lankytojų ir kuo toliau, tuo daugiau žmonių norės nesukdami galvos įkrauti savo elektromobilius kelionėms regione ar atgal namo. Itin spartaus įkrovimo tinklas visų jų poreikių patenkinti nepajėgs, tad reikalingi tvarūs sprendimai“, – tikina „Inabalnce“ bendraįkūrėjas.
Anot jo, problemą tiek kurortuose, tiek kituose Lietuvos miestuose gali išspręsti dinaminis galios balansavimas – vidutinio greičio įkrovimo technologija, padedanti geriau paskirstyti elektros tinklo galią ir užtikrinti efektyviausią elektromobilių įkrovimą. Jai nereikalinga brangi galios rezervacija, o dirbtinis intelektas pats nuolat vertina, kiek elektros galios tinkle galima skirti automobilių įkrovimui.
„Jei elektromobilis stovi nenaudojamas 8 val. ir ilgiau, greitasis įkrovimas netenka prasmės – per tiek laiko vidutinės galios įkrovimo technologija jo bateriją galėtų papildyti net kelis kartus. Įrengus tokias stoteles daugiabučių namų kiemuose ar parduotuvių aikštelėse būtų padidintas įkrovimo infrastruktūros prieinamumas ir paskatinta elektromobilių parko plėtra – esminis veiksnys siekiant ilgalaikių tvarumo tikslų“, – svarsto A. Pauga.
Žada įtampą, kovą ir azartą
Pirmąjį vasaros savaitgalį, birželio 3-4 dienomis, vyksiančiame „Press ralyje“ elektromobilių įskaitos dalyviai varžysis kiek kitokiomis sąlygomis nei vairuojantys automobilius su vidaus degimo varikliais. Nors jie lenktyniaus tose pačiose trasose, jas įveikti jiems reikės tik vieną, o ne du kartus. Be to, pirmąją dieną jie aktyviai rungsis trasose tarp Vilniaus ir Kauno, o pajūrį, kur numatyta pirmoji nakvynė, galės pasiekti be laiko apribojimų.
„Sprendimas suteikti elektromobilių pilotams daugiau laisvės priimtas atsižvelgiant į esamą įkrovimo infrastruktūrą, kuri vis dar kelia iššūkių – ypač kai spaudžia lenktynių darbotvarkė. Nepaisant to, įskaitos sugrįžimas į žurnalistų ralį neabejotinai rodo progresą ir augančias elektromobilių galimybes – jais ne tik važinėjama mieste, vykstama į darbą ir atgal, bet jau ir lenktyniaujama“, – pabrėžia A. Pauga.
Įsitikinti, kad elektromobilių lenktynės ne mažiau azartiškos ir įtemptos, bus galima jau šį savaitgalį. 27-asis „Press ralis“ prasidės etapais Vilniuje ir Kaune, kelsis į Kėdainius bei Šiaulius, o šeštadienį finišuos trasose Palangoje bei Klaipėdoje.