• Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys
Facebook
YouTube
Reklama
Susisiekime
Automedia.lt Automedia.lt
  • Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys

Didžiausias transporto sektoriaus rūpestis: kaip sutramdyti dyzelinės taršos šmėklą?

Nepaisant stulbinamos technologinės pažangos, transportas vis dar yra vienas didžiausių oro teršėjų – bemaž ketvirtadalis šiltnamio efektą sukeliančių dujų, kietųjų dalelių, azoto oksidų ir pan. kenksmingų medžiagų į aplinką patenka pro automobilių išmetimo vamzdžius.

Taip yra todėl, kad variklyje sudegant vienam kilogramui dyzelino, drauge sudega kiek daugiau nei 14 kg oro, o į aplinką pasklinda per 15 kg įvairių dujų mišinio. Mokslininkų teigimu pastarosios daugeliu atvejų susijusios su lėtinėmis neinfekcinėmis plaučių ligomis, kurios gyventojų sergamumo bei mirtingumo struktūroje patenka į dažniausiai fiksuojamų ligų penketuką.

Pasiekė svarbią pergalę

Automobilių pramonėje dirbantys inžinieriai sėkmingai sprendžia praktiškai visas su tarša susijusias problemas ir sugeba „tilpti“ į sparčiai griežtėjančius ekologinius reikalavimus. Viena svarbesnių pergalių šiame fronte laikoma azoto oksidų (NOx) pažabojimas.

Pastaroji medžiaga neigiamai veikia nervų sistemą, mažina kraujospūdį, be to, NO reaguodamos su deguonimi sudaro labai nuodingas dujas NO2, kurios dirgina viršutinius kvėpavimo organus, sukelia kosulį, ašarojimą, didesnės koncentracijos veikia plaučius ir gali būti mirties priežastimi.

Maždaug 2004-aisias mokslininkai rado būdą kaip šiuos nuodus neutralizuoti: naudojant karbamido ir vandens tirpalą, šiandien žinomą „AdBlue“ vardu, išmetamųjų dujų žalingas poveikis sumažinamas net iki 95 proc.

Lietuvoje „AdBlue“ gaminančios bendrovės „Gaschema“ prekės ženklų grupės „AZO Products“ pardavimų vadybininkas Tadas Jakubėnas, pasakodamas apie reakciją, kuri karbamido tirpalo dėka vyksta automobilio išmetimo sistemoje patikino, kad kenksmingų dujų neutralizavimo technologija nuo pat sukūrimo pakito labai nedaug.

„Iš tiesų „AdBlue“ sistemos principas išliko toks pats, koks buvo, kai SCR (selektyvioji katalizinė redukcija) mechanizmai buvo pradėti montuoti sunkvežimiuose. Jos veikimo principas pagrįstas chemine reakcija, kai degant dyzelinui išsiskiria azoto oksidai, o į tam tikrą išmetimo sistemos grandį įpurškus karbamido tirpalo, tie junginiai išskaidomi į azotą ir vandens garus. Technologijoms tobulėjant visi procesai ir medžiagų dozavimas yra tikslesni, todėl variklis dirba efektyviau ir ilgiau, o aplinka teršiama mažiau“, – teigia T. Jakubėnas.

Stabdomi bandymai gudrauti

„AZO Products“ atstovas atkreipia dėmesį į dar vieną svarbų dalyką, susijusį su „AdBlue“ naudojimu ir aplinkos teršimu. Virtualios skelbimų lentos knibžda pasiūlymais „atjungti AdBlue sistemas“ ir „sumontuoti emuliatorių“.

Nors tą padarius tiesioginio poveikio variklio darbui nėra, kenkiama tik ekologijai, nenaudojant „AdBlue“ anksčiau ar vėliau bus užkimštas ir sugadintas katalizatorius. Išsiaiškinus, kodėl tai nutiko, sunkvežimio remontą teks apmokėti transporto priemonės savininkui, nes garantijos prarandamos.

Dar vienas dalykas – naujesnės kartos sunkvežimiuose, rinkoje pasirodžiusiuose nuo 2009-ųjų rudens, yra sumontuoti jutikliai, matuojantys azoto oksidų kiekį išmetimo sistemos pabaigoje. Jiems užfiksavus padidėjusią taršą dėl, tarkim, stipriai praskiesto „AdBlue“ skysčio, pradedama riboti variklio galia ar netgi įjungiamas avarinis variklio režimas. Visais atvejais darbas tokiu sunkvežimiu tampa neįmanomas.

„Gera žinia, kad užfiksavę tokius bandymus gudrauti daugelyje Europos šalių jau kuris laikas pradėjo veikti mobilios laboratorijos, sugebančios matuoti važiuojančių sunkvežimių išmetamųjų dujų sudėtį. Užfiksavus perteklinę taršą vilkikai stabdomi, o vežėjų įmonėms skiriamos didelės baudos“, – teigė T. Jakubėnas.

Be to, šią vasarą, pradedant įgyvendinti Aplinkos ministerijos projektą, ne mažiau kaip penkiose  Vilniaus vietose bus  matuojama automobilių keliama tarša realiomis jų važiavimo sąlygomis. Nuotoliniu būdu bus fiksuojamas visų transporto priemonių – lengvųjų ir sunkiųjų automobilių, viešojo transporto – išmetamų teršalų (azoto oksidų, angliavandenilių, anglies monoksido, kietųjų dalelių) kiekis. Tai leis nustatyti labiausiai teršiančius automobilius ir potencialius manipuliavimo taršos kontrole atvejus.

Svarbu laikytis technologinių reikalavimų

Kalbėdamas apie šiuos dalykus, „Gaschemos“ atstovas akcentuoja vieną itin svarbią detalę – „AdBlue“ gamyboje naudojamų medžiagų kokybę ir skrupulingą technologinių procesų laikymąsi.

Bandymai sutaupyti koreguoja galutinio produkto savybes, kurios ilgainiui virsta brangiai kainuojančiais nemalonumais: užkimštais degalų purkštukais, streikuojančiu katalizatorium ar visa SCR išmetamųjų dujų valymo sistema. Jei „AdBlue“ yra netinkamos koncentracijos, automobilio sistemos gali „neleisti“ jo net užvesti. Kemšantis išmetimo vamzdžiui, silpnėja variklio galia, didėja degalų sąnaudos.

„Žinome atvejų, kai bandoma „AdBlue“ pagaminti iš trąšų. Tokio skysčio sudėtyje gali būti viršytos sieros, fosforo ar kitų priemaišų leidžiamos normos, tikėtina, naudojamas paprastas, o ne distiliuotas vanduo. Šio produkto kokybei įtakos turi ir tai, kaip jis transportuojamas. Jei „AdBlue“ pervežamas ne specializuotomis autocisternomis, atsiranda didelė rizika jį užteršti prieš tai vežtu produktu. Numojus ranka bent į vieną tokią „smulkmeną“, problemos beveik garantuotos. Dėl šių priežasčių mūsų įmonė kaip pirminę žaliavą naudojam skysto karbamido lydalą, kuris uždaroje sistemoje maišomas su distiliuotu vandeniu. Tuomet nerūdijančio plieno vamzdynais perduodamas į uždaras talpas, iš kurių vyksta specializuotų autocisternų ir konteinerių ar bakelių pildymas, kokybės patikrinimas ir plombavimas“, – apie gamybos procesus T. Jakubėnas.

Pardavimai auga

Vertindamas pokyčius šioje srityje, „Gaschema“ atstovas pasidžiaugė, kad „AdBlue“ pardavimai kasmet auga vidutiniškai po 10-15 proc. Tai liudija, kad rinkoje daugėja mažataršės technikos dyzeliniais varikliais. Jau keletą metų „AdBlue“ sistemos diegiamos tiek į lengvuosius automobilius, tiek į žemės ūkio mašinas ir netgi kai kuriuose pramoniniuose įrenginiuose.

„Mes esame savotiški dyzelinių variklių advokatai – jei technika eksploatuojama tinkamai, paisant gamintojo numatytų reikalavimų, jų tarša azoto oksidais sumažinama iki „pėdsakų“, o CO2 išmetimai ženkliai mažesni nei iš benzininių variklių“, – akcentavo žinovas.

Apdovanos geriausią sunkvežimį

Kadangi „AdBlue“ yra neatsiejamas nuo transporto ir logistikos sektoriaus, vienas IBC konteineris su 1000 litrų „AdBlue“ skysčio bus padovanotas konkurso „DKV LIVE Metų sunkvežimis“ nugalėtojams.

„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkursas Lietuvoje rengiamas pirmą kartą ir, numato renginį organizuojantis Lietuvos žurnalistų autoklubas, vyks kas dvejus metus. Konkurse vertinami septyni naujausi Lietuvos keliuose pasirodę sunkvežimiai (abėcėlės tvarka):

  • „Ford F-Max“
  • „Iveco S-Way“
  • MAN TGX
  • „Mercedes-Benz Actros“
  • „Scania R“
  • „Scania S“
  • „Volvo FH“

„DKV LIVE Metų sunkvežimis“ dalyvių bandymų stovykloje, surengtoje Šiaulių Darbo rinkos mokymo centro autodrome, visi kandidatai buvo įvertinti tiek teoriškai, tiek praktinių bandymų metu. 10 narių komisijai, kurią sudaro rinkos profesionalai, numatyti tokie vertinimo kriterijai kaip saugumas, degalų sąnaudos bei CO2 emisijos, eksterjero ir interjero dizainas, ergonomika ir vairuotojo patogumas, transmisija, variklis, priežiūros kaštai.

Konkurso finalas ir nugalėtojų apdovanojimas vyks gegužės 14 d.

Total
0
Shares
0
0
0
0
0
Kiti įrašai
Naudoto automobilio pirkimas
Skaityti

Kokį pasirinkti – naudotą ar naują elektromobilį? Aptarė privalumus ir minusus

Greičio viršijimas
Skaityti

Viršijote greitį su nuomotu automobiliu? Štai kas jūsų laukia Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje

Automobilio gedimas kelyje
Skaityti

Netikėtai sugedus automobiliui kas dešimtas lietuvis ieško finansinės pagalbos

Draudimas
Skaityti

Važiuoti smagu, netekti skaudu: kaip apsaugoti dvirates transporto priemones nuo ilgapirščių

Krasta auto
Skaityti

„Krasta Auto“ keičia pavadinimą į UAB „Inchcape Auto“

Mokami keliai
Skaityti

Plečiamas mokamų kelių tinklas: ką reikia žinoti transporto priemonių valdytojams?

komercinis transportas
Skaityti

Naujos kartos „Volkswagen“ komercinės transporto priemonės – modernesnės, efektyvesnės ir universalesnės

Tiltai
Skaityti

10 įspūdingų Lietuvos tiltų, kuriuos „Via Lietuva“ keliautojams rekomenduoja pamatyti šią vasarą

Formulė 1
Skaityti

Ar Lietuva galėtų surengti „Formulės 1“ Didįjį Prizą?

Automobilis šeimai
Skaityti

Kokį automobilį rinktis šeimai?

Vairavimo žinių atnaujinimas
Skaityti

Privalomą vairavimo žinių atnaujinimą lietuviai laiko nereikalinga našta, ekspertai ragina verčiau daugiau dėmesio skirti vairuotojų informavimui

Naudoti automobiliai
Skaityti

Naudotų automobilių pardavėjai: didesnė atsiskaitymų grynaisiais kartelė augins šešėlį

Įkrovimo stotelės magistralė
Skaityti

Automagistralėje Kaunas-Vilnius – 2 naujos itin greito elektromobilių įkrovimo stotelės

Kelio ženklai
Skaityti

„Via Lietuva“ vairuotojus ragina keliuose stebėti šiuos ženklus: kokią informaciją jie pateikia

Via Lietuva
Skaityti

„Via Lietuva“ skelbia, kurie kritinės būklės tiltai bus sutvarkyti šiemet ir artimiausiais metais

Paspirtuko šalmas
Skaityti

Galva – jautri paspirtukininko vieta: kodėl šalmą dėvėti būtina

Dviračių takai
Skaityti

Tai, ko Lietuvoje dar nebuvo: „Via Lietuva“ pėsčiųjų ir dviračių taką paženklino naktį švytinčiais dažais

Mokami keliai
Skaityti

Plečiamas mokamų kelių tinklas krovininiam ir komerciniam transportui 

NAUJIENOS

Milikonių įkalnė

Dėl rekonstrukcijos uždaroma Milikonių įkalnė: keisis eismo tvarka ir viešojo transporto maršrutai

Internetiniai žaidimai

Geriausi internetiniai žaidimai „Geeks“: strategija, mokslinė fantastika ir linksmos pramogos

Formulė 1

Kova dėl pergalės: kas dominuos „Formulės 1” lenktynių pasaulyje šiemet?

Taršūs automobiliai

Seimas spręs, ar atšaukti pareigą aplinkosaugininkams tikrinti lengvųjų automobilių taršą

Elektrinis mikroautobusas

Šiaulių ir Panevėžio rajonuose dyzelinius mikroautobusus keis elektriniai

Automobilio pirkimas kaip neapsigauti

Po gražiu kiautu – sudužusi gelda: kaip išvengti prastos būklės automobilio?

PATARIMAI

Ką daryti, kad rankinis stabdis neprišaltų?

Kokį akumuliatorių pirkti dyzeliui?

Audi a8

Atskleisti automobiliai, kurių rida 2022 m. klastota dažniausiai: sąrašo viršuje – Audi A8

KET baudos 2025

Naujos baudos sumos 2025: ar žinai, kiek kainuoja paspausti pedalą per stipriai?

Elektromobilių vairuotojams netenkant privilegijų svarbus tampa ne tik nuvažiuojamas atstumas

Naudoto automobilio pirkimas

PARTNERIO TURINYS

Geras autoservisas Vilniuje

Automobilinis šaldytuvas

Industrinės padangos

Nebeveikia automobilio žibintai? Išvenkite šių pasirinkimo klaidų

„CityBee“: 2017-aisiais Lietuvoje įvyko automobilių dalijimosi paslaugos lūžis

„CityBee“ turimų „Mini One“ automobilių skaičių didina beveik dvigubai

STRAIPSNIAI

Valgyti vairuojant pavojinga

Kodėl dažant atsiranda dulkės / šiukšlės

Aukštos kokybės garsas automobilyje

Aukštos kokybės garsas automobilyje

Populiariausios modifikacijos: ką lietuviai keičia savo kasdieniniuose visureigiuose?

Susilpnėjęs regėjimas – grėsmė saugumui kelyje

Ekstravagantiškas Jeep Cherokee

Padangos, ratlankiai
  • Padangų svarbiausi parametrai
    Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?
  • Žieminių padangų pasirinkimas
    Renkamės žiemines padangas: klaidos, kurių verčiau nekartoti
Automedia.lt Automedia.lt
Projektai:  statybajums.lt / manosveikata.lt / kelioniuklubas.lt / skaitome.lt / verslo.tv / seostraipsnis.lt / mokslozinios.lt / zvejosapnas.lt / protobokstai.lt / motinyste.lt
Partneriai:  autorentalis.lt

Įrašykite raktažodį ir spauskite Enter.