• Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys
Facebook
YouTube
Reklama
Susisiekime
Automedia.lt Automedia.lt
  • Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys

Didžiausias transporto sektoriaus rūpestis: kaip sutramdyti dyzelinės taršos šmėklą?

Nepaisant stulbinamos technologinės pažangos, transportas vis dar yra vienas didžiausių oro teršėjų – bemaž ketvirtadalis šiltnamio efektą sukeliančių dujų, kietųjų dalelių, azoto oksidų ir pan. kenksmingų medžiagų į aplinką patenka pro automobilių išmetimo vamzdžius.

Taip yra todėl, kad variklyje sudegant vienam kilogramui dyzelino, drauge sudega kiek daugiau nei 14 kg oro, o į aplinką pasklinda per 15 kg įvairių dujų mišinio. Mokslininkų teigimu pastarosios daugeliu atvejų susijusios su lėtinėmis neinfekcinėmis plaučių ligomis, kurios gyventojų sergamumo bei mirtingumo struktūroje patenka į dažniausiai fiksuojamų ligų penketuką.

Pasiekė svarbią pergalę

Automobilių pramonėje dirbantys inžinieriai sėkmingai sprendžia praktiškai visas su tarša susijusias problemas ir sugeba „tilpti“ į sparčiai griežtėjančius ekologinius reikalavimus. Viena svarbesnių pergalių šiame fronte laikoma azoto oksidų (NOx) pažabojimas.

Pastaroji medžiaga neigiamai veikia nervų sistemą, mažina kraujospūdį, be to, NO reaguodamos su deguonimi sudaro labai nuodingas dujas NO2, kurios dirgina viršutinius kvėpavimo organus, sukelia kosulį, ašarojimą, didesnės koncentracijos veikia plaučius ir gali būti mirties priežastimi.

Maždaug 2004-aisias mokslininkai rado būdą kaip šiuos nuodus neutralizuoti: naudojant karbamido ir vandens tirpalą, šiandien žinomą „AdBlue“ vardu, išmetamųjų dujų žalingas poveikis sumažinamas net iki 95 proc.

Lietuvoje „AdBlue“ gaminančios bendrovės „Gaschema“ prekės ženklų grupės „AZO Products“ pardavimų vadybininkas Tadas Jakubėnas, pasakodamas apie reakciją, kuri karbamido tirpalo dėka vyksta automobilio išmetimo sistemoje patikino, kad kenksmingų dujų neutralizavimo technologija nuo pat sukūrimo pakito labai nedaug.

„Iš tiesų „AdBlue“ sistemos principas išliko toks pats, koks buvo, kai SCR (selektyvioji katalizinė redukcija) mechanizmai buvo pradėti montuoti sunkvežimiuose. Jos veikimo principas pagrįstas chemine reakcija, kai degant dyzelinui išsiskiria azoto oksidai, o į tam tikrą išmetimo sistemos grandį įpurškus karbamido tirpalo, tie junginiai išskaidomi į azotą ir vandens garus. Technologijoms tobulėjant visi procesai ir medžiagų dozavimas yra tikslesni, todėl variklis dirba efektyviau ir ilgiau, o aplinka teršiama mažiau“, – teigia T. Jakubėnas.

Stabdomi bandymai gudrauti

„AZO Products“ atstovas atkreipia dėmesį į dar vieną svarbų dalyką, susijusį su „AdBlue“ naudojimu ir aplinkos teršimu. Virtualios skelbimų lentos knibžda pasiūlymais „atjungti AdBlue sistemas“ ir „sumontuoti emuliatorių“.

Nors tą padarius tiesioginio poveikio variklio darbui nėra, kenkiama tik ekologijai, nenaudojant „AdBlue“ anksčiau ar vėliau bus užkimštas ir sugadintas katalizatorius. Išsiaiškinus, kodėl tai nutiko, sunkvežimio remontą teks apmokėti transporto priemonės savininkui, nes garantijos prarandamos.

Dar vienas dalykas – naujesnės kartos sunkvežimiuose, rinkoje pasirodžiusiuose nuo 2009-ųjų rudens, yra sumontuoti jutikliai, matuojantys azoto oksidų kiekį išmetimo sistemos pabaigoje. Jiems užfiksavus padidėjusią taršą dėl, tarkim, stipriai praskiesto „AdBlue“ skysčio, pradedama riboti variklio galia ar netgi įjungiamas avarinis variklio režimas. Visais atvejais darbas tokiu sunkvežimiu tampa neįmanomas.

„Gera žinia, kad užfiksavę tokius bandymus gudrauti daugelyje Europos šalių jau kuris laikas pradėjo veikti mobilios laboratorijos, sugebančios matuoti važiuojančių sunkvežimių išmetamųjų dujų sudėtį. Užfiksavus perteklinę taršą vilkikai stabdomi, o vežėjų įmonėms skiriamos didelės baudos“, – teigė T. Jakubėnas.

Be to, šią vasarą, pradedant įgyvendinti Aplinkos ministerijos projektą, ne mažiau kaip penkiose  Vilniaus vietose bus  matuojama automobilių keliama tarša realiomis jų važiavimo sąlygomis. Nuotoliniu būdu bus fiksuojamas visų transporto priemonių – lengvųjų ir sunkiųjų automobilių, viešojo transporto – išmetamų teršalų (azoto oksidų, angliavandenilių, anglies monoksido, kietųjų dalelių) kiekis. Tai leis nustatyti labiausiai teršiančius automobilius ir potencialius manipuliavimo taršos kontrole atvejus.

Svarbu laikytis technologinių reikalavimų

Kalbėdamas apie šiuos dalykus, „Gaschemos“ atstovas akcentuoja vieną itin svarbią detalę – „AdBlue“ gamyboje naudojamų medžiagų kokybę ir skrupulingą technologinių procesų laikymąsi.

Bandymai sutaupyti koreguoja galutinio produkto savybes, kurios ilgainiui virsta brangiai kainuojančiais nemalonumais: užkimštais degalų purkštukais, streikuojančiu katalizatorium ar visa SCR išmetamųjų dujų valymo sistema. Jei „AdBlue“ yra netinkamos koncentracijos, automobilio sistemos gali „neleisti“ jo net užvesti. Kemšantis išmetimo vamzdžiui, silpnėja variklio galia, didėja degalų sąnaudos.

„Žinome atvejų, kai bandoma „AdBlue“ pagaminti iš trąšų. Tokio skysčio sudėtyje gali būti viršytos sieros, fosforo ar kitų priemaišų leidžiamos normos, tikėtina, naudojamas paprastas, o ne distiliuotas vanduo. Šio produkto kokybei įtakos turi ir tai, kaip jis transportuojamas. Jei „AdBlue“ pervežamas ne specializuotomis autocisternomis, atsiranda didelė rizika jį užteršti prieš tai vežtu produktu. Numojus ranka bent į vieną tokią „smulkmeną“, problemos beveik garantuotos. Dėl šių priežasčių mūsų įmonė kaip pirminę žaliavą naudojam skysto karbamido lydalą, kuris uždaroje sistemoje maišomas su distiliuotu vandeniu. Tuomet nerūdijančio plieno vamzdynais perduodamas į uždaras talpas, iš kurių vyksta specializuotų autocisternų ir konteinerių ar bakelių pildymas, kokybės patikrinimas ir plombavimas“, – apie gamybos procesus T. Jakubėnas.

Pardavimai auga

Vertindamas pokyčius šioje srityje, „Gaschema“ atstovas pasidžiaugė, kad „AdBlue“ pardavimai kasmet auga vidutiniškai po 10-15 proc. Tai liudija, kad rinkoje daugėja mažataršės technikos dyzeliniais varikliais. Jau keletą metų „AdBlue“ sistemos diegiamos tiek į lengvuosius automobilius, tiek į žemės ūkio mašinas ir netgi kai kuriuose pramoniniuose įrenginiuose.

„Mes esame savotiški dyzelinių variklių advokatai – jei technika eksploatuojama tinkamai, paisant gamintojo numatytų reikalavimų, jų tarša azoto oksidais sumažinama iki „pėdsakų“, o CO2 išmetimai ženkliai mažesni nei iš benzininių variklių“, – akcentavo žinovas.

Apdovanos geriausią sunkvežimį

Kadangi „AdBlue“ yra neatsiejamas nuo transporto ir logistikos sektoriaus, vienas IBC konteineris su 1000 litrų „AdBlue“ skysčio bus padovanotas konkurso „DKV LIVE Metų sunkvežimis“ nugalėtojams.

„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkursas Lietuvoje rengiamas pirmą kartą ir, numato renginį organizuojantis Lietuvos žurnalistų autoklubas, vyks kas dvejus metus. Konkurse vertinami septyni naujausi Lietuvos keliuose pasirodę sunkvežimiai (abėcėlės tvarka):

  • „Ford F-Max“
  • „Iveco S-Way“
  • MAN TGX
  • „Mercedes-Benz Actros“
  • „Scania R“
  • „Scania S“
  • „Volvo FH“

„DKV LIVE Metų sunkvežimis“ dalyvių bandymų stovykloje, surengtoje Šiaulių Darbo rinkos mokymo centro autodrome, visi kandidatai buvo įvertinti tiek teoriškai, tiek praktinių bandymų metu. 10 narių komisijai, kurią sudaro rinkos profesionalai, numatyti tokie vertinimo kriterijai kaip saugumas, degalų sąnaudos bei CO2 emisijos, eksterjero ir interjero dizainas, ergonomika ir vairuotojo patogumas, transmisija, variklis, priežiūros kaštai.

Konkurso finalas ir nugalėtojų apdovanojimas vyks gegužės 14 d.

Total
0
Shares
0
0
0
0
0
Kiti įrašai
Skaitmeninis sportas
Skaityti

Skaitmeninis sportas: kaip virtualios varžybos keičia mūsų supratimą apie atletiką

Rungtynių sekimas keliaujant
Skaityti

Kaip sekti rungtynes keliaujant

Elektromobilio krovimas
Skaityti

Beveik kas antras lietuvis norėtų persėsti į elektromobilį, tačiau sprendimą atitolina kelios priežastys

Linkuvos gatvės įkalnė
Skaityti

Permainingi orai iššūkių nepagailėjo: padarinius likvidavę rangovai atidaryti eismą Milikonių įkalnėje tikisi iki spalio pabaigos

Triukšmas oro uostas
Skaityti

Atnaujinti triukšmo žemėlapiai – galimybė mažinti poveikį gyvenantiems šalia oro uostų

Kelių remontas
Skaityti

Kelininkai primena grįžtantiems iš pajūrio keliones planuoti atsakingai

Saugus eismas
Skaityti

Svarstomi siūlymai tobulinti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, laukiama gyventojų nuomonės

Tiltas per Dubysos upę remontas
Skaityti

„Via Lietuva“: Raseinių rajone prasideda tilto per Dubysą remonto darbai

Greičio matuokliai
Skaityti

Keliuose – papildomi ženklai prie greičio matuoklių: „Via Lietuva“ paaiškina, ką svarbu žinoti vairuotojams

Apgadintas kombainas draudimas
Skaityti

Ūkininko košmaras: akmuo sugadino kombainą, draudikai skaičiuoja milžiniškus nuostolius

Ekovairavimas
Skaityti

Susisiekimo ministerija atveria ekonomiško vairavimo e.mokymosi platformą: sužinosite, kaip sumažinti degalų sąnaudas ir sutaupyti

Automobiliu per baltijos šalis
Skaityti

Su automobiliu po Baltijos šalis: ką verta žinoti prieš sėdant prie vairo?

Greičio matuokliai
Skaityti

Ministras E. Sabutis įveda aiškesnę tvarką – greičio matuokliai keliaus į pavojingiausius ruožus

Elektromobilio greitas įkrovimas
Skaityti

Elektromobilio įkrovimas per 5 minutes: fantazija ar netolima ateitis?

Kelionės automobiliu
Skaityti

Ilgos kelionės automobiliu: pasiruoškite tinkamai ir pasirūpinkite veiklomis

Bekontaktis atsiskaitymas viešasis transportas Kaune
Skaityti

Bekontaktis atsiskaitymas Kauno viešajame transporte – patogumas vienu prisilietimu

Populiariausios elektromobilių krovimo stotelės
Skaityti

Įvardijo populiariausias elektromobilių įkrovos stoteles: renkasi tas, kurios laiką leidžia išnaudoti prasmingai

TOKS viešasis transportas
Skaityti

„Citadele“ suteikia 7,7 mln. eurų finansavimą TOKS: atnaujins viešąjį transportą Klaipėdos regione

NAUJIENOS

Via Lietuva kelių remontas

„Via Lietuva“: iki rugsėjo vidurio bus atnaujinta beveik 30 km blogiausios būklės krašto kelių

telematikos konferencija

Vilniuje vyksianti tarptautinė telematikos konferencija atskleis, kaip DI keičia transporto sektorių

Keliai liūčių padariniai

Kelininkai fiksuoja liūčių padarinius

Neste degalinė

Prie Panevėžio, „Via Baltica“ kelyje, atidaroma nauja „Neste“ automatinė degalinė

Susisiekimo ministerija viešasis transportas

Susisiekimo ministerija atveria duomenis apie viešąjį transportą: kas perveža daugiausiai keleivių, kiek stotelių ir kur seniausi autobusai?

Formula 1

Kaip analizuoti Formulės 1 Lažybų koeficientus

PATARIMAI

Autoservisas, automobilio paruošimas žiemai

Kaip paruošti savo automobilį ilgam žiemojimui garaže?

Automobilių spalvos: kaip sukuriamas futuristinis, o kaip – prabangus įvaizdis?

Apibraižytas automobilis stovėjimo aikštelėje – ką daryti?

Kaip išsirinkti automobilio draudimą?

Kaip parduoti savo automobilį

Patarimai, kada reikia įjungti posūkio signalą

PARTNERIO TURINYS

Nevažiuojanti transporto priemonė kieme. Kokias problemas ji gali sukelti?

Šviežia kava automobilyje? Dabar tai įmanoma

Kada keičiamos padangos?

Kemperių remontas Vilniuje

Kodėl naudotas dviratis – tarsi katė maiše?

Navigacijos (1 dalis)

STRAIPSNIAI

Oro filtrai

Kodėl dažomi automobiliai ir kokia dažymo paskirtis?

Alpina B3 Bi-Turbo pasieks 304 km/h ir „pasisotins” 7,59l/100 km

„Camaro“: agresyvus sportininkas iš Amerikos

Kodėl naudinga išregistruoti nebenaudojamą automobilį

Energijos nuostoliai mechaninėje transmisijoje

Padangos, ratlankiai
  • Padangų svarbiausi parametrai
    Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?
  • Žieminių padangų pasirinkimas
    Renkamės žiemines padangas: klaidos, kurių verčiau nekartoti
Automedia.lt Automedia.lt
Projektai:  statybajums.lt / manosveikata.lt / kelioniuklubas.lt / skaitome.lt / verslo.tv / seostraipsnis.lt / mokslozinios.lt / zvejosapnas.lt / protobokstai.lt / motinyste.lt
Partneriai:  autorentalis.lt

Įrašykite raktažodį ir spauskite Enter.