Ar 2014 m. vis dar norėsime mechaninės greičių dėžės, o gal visi vairuosime automobilius su protingomis automatinėmis transmisijomis?
MECHANINĖ
Kas jos viduje? Krumpliaračių rinkinys ir pedalu valdoma sankaba
Kas ją naudoja? Beveik kiekvienas automobilių gamintojas.
Perjungimo laikas — 400 milisekundžių.
Pranašumai: pigi, efektyvi, lengva ir patikrinta. Gerai veikia su „Start-Stop“ technologija.
Trūkumai: pastoviai naudojamas sankabos pedalas ir pavarų perjungimo svirtis.
AUTOMATIZUOTA MECHANINĖ
Kas jos viduje? Krumpliaračių rinkinys ir elektronikos valdoma sankaba.
Kas ją naudoja? „Audi“ („R-tronic“), „Citroën“ („Sensodrive“), „Fiat“ („Dualogic“), „Peugeot“ („2-tronic/ECG“), „Renault“ („Quickshift“).
Perjungimo laikas — 120–200 milisekundžių.
Pranašumai: tokie patys kaip ir mechaninės transmisijos, taip pat greitesni perjungimai ir mažesnės CO2 emisijos.
Trūkumai: kartais veikia šiurkščiai, trūksta rafinuotumo važiuojant labai lėtai.
DVIEJŲ SANKABŲ TRANSMISIJA
Kas jos viduje? Du krumpliaračių rinkiniai. Vienas — pirmai, trečiai ir penktai pavarai, o kitas — antrai, ketvirtai ir šeštai. Abu šie krumpliaračių rinkiniai turi atskiras sankabas.
Kas ją naudoja? „Audi“ („S-tronic“), BMW (M DCT), „Ford“/„Volvo“ („Powershift“), „Mitsubishi“ (SST), „Nissan“, „Porsche“ (PDK).
Perjungimo laikas — 140–200 milisekundžių.
Pranašumai: suderina sklandų automatinių dėžių pavarų perjungimą su mechaninių dėžių perjungimo greičiu — bent jau teoriškai. Gali turėti daug pavarų. Geresnis ekonomiškumas ir mažesnės CO2 emisijos.
Trūkumai: tokia pat sudėtinga ir sunki kaip tradicinė automatinė transmisija. Kaina tai pat labai panaši į brangių automatinių transmisijų.
TRADICINĖ AUTOMATINĖ
Kas jos viduje? Satelitiniai krumpliaračiai ir hidraulinė mova.
Kas ją naudoja? Beveik kiekvienas automobilių gamintojas.
Perjungimo laikas — 350 milisekundžių.
Pranašumai: visų automatinių transmisijų „karalius“. Važiuojant mažu greičiu miesto gatvėmis suderina sklandžius pavarų perjungimus su rafinuotumu.
Trūkumai: prasisukanti hidraulinė mova sunaudoja dalį energijos, o greičių dėžės gamyba yra brangi.
KINTAMO PERDAVIMO TRANSMISIJA
Kas jos viduje? Pavaros diržas ir pora skridinių. Didinant arba mažinant skridinių diametrą keičiamas perdavimo laipsnis.
Kas ją naudoja? „Audi“ („Multitronic“), „Mercedes-Benz“ („Autotronic“), „Nissan“.
Perjungimo laikas — nėra.
Pranašumai: lengvesnė ir paprastesnė už tradicines automatines ir dviejų sankabų transmisijas. Palyginti geras ekonomiškumas ir mažos CO2 emisijos.
Trūkumai: vairuoti automobilį su tokia transmisija gali būti keista ir nenatūralu, be to, ji netinka galingiems varikliams.
Jeigu manote, kad mechaninės greičių dėžės dienos jau suskaičiuotos, labai klystate. Nepaisant didėjančio alternatyvių transmisijų pasirinkimo, tokių kaip dviejų sankabų transmisijos, kintamo perdavimo ir automatizuotos mechaninės greičių dėžės, prognozuojama, kad paprasta mechaninė transmisija tarp automobilių pirkėjų Europoje išliks pati populiariausia ir ateinantį dešimtmetį.
Šiandien mechaninės greičių dėžės užima 80 proc. Europos rinkos. Pasak „CSM Worldwide“ tyrimų kompanijos, nors pasirodys vis daugiau alternatyvų, šis procentas iki 2014 m. neturėtų sumažėti daugiau nei iki 70 proc.
Chrisas Guileas, CSM pavaros mechanizmų analitikas, sako, jog „mechaninės transmisijos vis dar bus gaminamos didžiausiais kiekiais, nors jų rinkos dalis ir bus sumažėjusi“.
Pigių miesto „mažylių“ ir kompaktiškų automobilių dominavimas reikš, kad tradicinių mechaninių greičių dėžių paprastumas ir maža kaina leis šiems agregatams išsaugoti pirmaujančias pozicijas.
Mažuose automobiliuose pagrindinė alternatyva būtų automatizuota mechaninė transmisija. Tačiau, nepaisant jos pranašumų, mažinant CO2 emisijas, pagal „CSM Worldwide“ prognozes, tokio tipo greičių dėžių pardavimai iki 2014 m. pakils.
Didžiausiu augimu greičiausia galės pasigirti dviejų sankabų transmisijos, kurių populiarumas didės pamažu, ir tai vyks paaukojant tradicinių automatinių transmisijų užimamos rinkos dalį. Pavyzdžiui, „Audi“ kai kuriuose modeliuose įprastą ZF greičių dėžę pakeis nauju „S-tronic“ dviejų sankabų agregatu.
Varžymasis, kurie į transmisiją sugebės „sukišti“ daugiausiai pavarų, taip pat, atrodo, po truputį rimsta. Chrisas Guileas teigia: „Manau, kad šios lenktynės, kurie pagamins greičių dėžę su didžiausiu perdavimo laipsnių kiekiu, turėtų greitai baigtis.“
Šio savotiško augimo pabaigą ZF tikriausiai pažymės rudenį, išleidusi aštuonių pavarų automatinę transmisiją, kuri bus skirta BMW, „Jaguar“ ir „Land Rover“ modeliams. Taip bus susilyginta su „Lexus“ ir viena pavara pralenktas nuolatinis konkurentas „Merceds-Benz“. Guileas mano, kad trikampės žvaigždės kompanija svarstė devynių pavarų galimybę, bet toks agregatas yra per daug brangus ir sudėtingas. Taigi labiausiai tikėtina, kad bus apsistota ties aštuoniomis pavaromis.
Veikiami vis didėjančio dviejų sankabų transmisijų spaudimo, tradicinių automatinių greičių dėžių gamintojai turėtų imtis radikalių priemonių, gerindami savo techninius sprendimus ir agregatų parametrus. Pagrindinė naujos ZF aštuonių pavarų automatinės transmisijos savybė yra visiškai nauja, trintį sumažinanti vidinių komponentų konstrukcija, kuri padės taupyti energiją ir gerinti ekonomiškumą.
Tokie patobulinimai tradicinėms automatinėms greičių dėžėms leis išsaugoti dominuojančią poziciją JAV, kur 83 proc. parduotų naujų automobilių, patys jungia pavaras. O Kinijos pirkėjams labai patinka kintamo perdavimo transmisijos — tai „Nissan“ kompanijai 2007 m. pasaulinėje rinkoje padėjo parduoti 1 mln. tokių agregatų.