Vokietijos saugaus eismo tarnybos DVR duomenimis, oro atšilimas iki 27 laipsnių Celsijaus riziką pakliūti į avariją padidina maždaug 11 procentų. Šis rodiklis yra dvigubai didesnis, jei oro temperatūra lauke siekia 30 laipsnių.
Aukšta temperatūra sumažina dėmesio koncentraciją ir sulėtina reakciją, be to, padažnėja pulsas, o vairuotojai tampa nervingesni bei agresyvesni. Vienas pagrindinių patarimų – automobilyje naudoti kondicionierių arba, tokį susimontuoti, jei jo neįrengė gamintojai.
Vengti kontrastų
Kondicionierių priežiūros specialistai mitu vadina teiginius, kad šioje komforto įrangoje cirkuliuojantys šaldikliai kenkia žmonių sveikatai. Anot jų, sveikatą gali sutrikdyti tik per didelis temperatūrų salone ir lauke skirtumas – tokiu atveju gresia peršalimas.
Tą patį patvirtina ir medikai. “Dabar pasipylė vasariniai pacientai – tie vairuotojai, kurių automobiliuose yra kondicionieriai, ir tie, kurių nėra. Pastarieji važinėja atsidarę langus, tad skundžiasi kairės kūno pusės – sprando ar kaklo pertraukimu. O štai pirmieji – kosuliu ir gerklės skausmu”, – “Autosalonui” pasakojo klaipėdietė šeimos gydytoja Birutė Jankuvienė.
Anot jos, norint to išvengti, šaldant net ir stipriai įkaitusį saloną, patariama kondicionieriaus nenustatyti minimaliai temperatūrai ir nepaleisti visu pajėgumu. Manoma, kad didžiausias leistinas temperatūrų skirtumas turėtų būti ne didesnis nei keli laipsniai.
“Juk negalima gerti ką tik iš šaldytuvo ištraukto ledinio gėrimo. Tas pats ir su kondicionieriumi – iš karšto lauko įlipus į automobilį negalima temperatūros sumažinti iki minimumo. Aš pati važinėju automobiliu su kondicionieriumi. Nusistatau 22 laipsnių temperatūrą, ir nieko neatsitinka”, – teigia B.Jankuvienė.
Švelniausias būdas sukurti kuo mažesnį skirtumą, tačiau tuo pačiu jaustis komfortiškai – prieš važiuojant šiek tiek pravėdinti automobilio saloną, ypač jei prieš tai mašina stovėjo atviroje vietoje ir buvo įkaitinta tiesioginių saulės spindulių. Jei labai skubama, galima iš karto nejungti kondicionieriaus, o važiuojant praverti langus.
Be to, paliekant mašiną lauke patartina bent priekinį stiklą iš vidaus uždengti specialia plėvele – taip oras automobilio salone įkais 3-5 laipsniais mažiau nei be plėvelės.
Oro srovė – ne į veidą
Ką dar svarbu daryti nenorint susirgti važinėjantis automobiliu su kondicionieriumi? Nesudėtinga persišaldyti yra ir neteisingai sureguliavus šalto oro srautus automobilio salone. Specialistai pataria jokiu būdu ventiliatorių nenustatyti taip, kad šaltas oras iš angų salone pūstų tiesiai į vairuotojo ar keleivių veidus – taip suderinus ventiliacijos sistemą, peršalimas garantuotas.
Geriausia ventiliacijos sistemą sureguliuoti taip, kad šaltas oras tiesiogiai nepūstų į automobilyje esančius žmones. Visuomenės sveikatos specialistų teigimu, tos srovės neturėtų būti pernelyg smarkios, ne stipresnės nei pusė metro per sekundę, kadangi automobilio salonas palyginti yra nedidelė erdvė.
Mirtis grybeliams
Ir dar – netinkamai eksploatuojamas kondicionierius gali tapti ir alerginių bei infekcinių ligų priežastimi. Ant jo garintuvo paviršiaus bei ortakiuose gali susikaupti pavojingų bakterijų ir grybelių, galinčių sukelti ūmias virusines kvėpavimo takų infekcijas, bronchitą ar net astmą.
Tad patariama kartas nuo karto automobilį nugabenti į servisą, kad specialistai techniškai patikrintų visą kondicionavimo sistemą. Yra net specialūs purškikliai, kuriais išvaloma ši įranga, dezinfekuojama ir padengiama apsauginiu sluoksniu, neleidžiančiu visoje sistemoje įsikurti mikroskopiniams “įnamiams”.
Beje, tai padėtų atsikratyti ir nemalonaus puvėsių kvapo, kurį gali sukelti ant garintuvo paviršiaus patekusios dulkės, žiedų dalelės ir panašios smulkios medžiagos, susimaišiusios kartu su kondensuojantis drėgmei susidarančiu vandeniu.
Tiesa, problema ta, kad Lietuvoje, skirtingai nuo šiltesnio klimato šalių, kondicionierių dezinfekcija neatliekama bet kuriame servise – šią paslaugą dažniausiai atlieka tik specializuoti servisai.
Reklama: namams24.lt