Automobilio eksploatacijos skysčiai atlieka svarbų vaidmenį – pakankamas jų kiekis ir priežiūra
užtikrina automobilio ilgaamžiškumą, saugumą ir tvirtumą. Praktikoje neretai pasitaiko situacijų,
kai automobilio skysčius esame priversti papildyti kito gamintojo ar savybių produktu, skysčių
kokybę vertiname pagal jų spalvas – ekspertai įspėja, jog kiekvienam vairuotojui svarbu užtikrinti,
kad pagrindiniai automobilio skysčiai atitiktų automobilio techninius reikalavimus ir pataria,
kokius skysčius maišyti galima ir ko ne.
Stabdžių skysčiai – suderinami ir maišomi
Stabdžių skysčiai yra klasifikuojami pagal virimo temperatūrą ir klampumą, atsižvelgiant į DOT (angl.
Department of Transportation) normų reikalavimus. Šiuo metu naudojami kelių tipų skysčiai: DOT 3,
4, 5, 5.1 ir DOT4LV. Pagal sudėtį, stabdžių skysčiai skirstomi į mineralinius, glikolinius ir silikoninius.
Pasak pasaulyje pirmaujančio alyvos ir tepalų gamintojo „Total“ atstovybės Lenkijoje techninio
skyriaus vadovo Andrzejus Husiatynskio, skirtingu pagrindu (glikolio arba silikono) pagaminti stabdžių
skysčiai negali būti maišomi kartu, nes pasižymi skirtingomis savybėmis: „Dėl panašios sudėties
glikoliniai DOT 3, DOT 4 ir DOT 5.1 yra visiškai suderinami ir maišomi. Vietoj žemesnės klasės skysčių
gali būti naudojami aukštesnės klasės produktai. DOT 5 tipo silikono pagrindu pagaminti skysčiai
negali būti maišomi su jokiu kitu stabdžių skysčiu, jie nenaudojami standartinėse transporto
priemonėse“, – akcentuoja A. Husiatynskis, pabrėždamas, jog rinkdamiesi stabdžių skystį, kaip ir
kitus automobilio eksploatacijos skysčius, turėtume vadovautis transporto priemonės gamintojo
gairėmis.
Taip pat ekpertas atkreipia dėmesį, jog senesnių prancūziškų automobilių stabdžių sistemose
naudojami tik mineraliniai stabdžių skysčiai (LHM), kurių negalima maišyti su glikoliniais, nes tai gali
sukelti hidraulinių stabdžių sistemų pavarų riebokšlių išbrinkimą bei ricinos aliejaus gumulėlių
susidarymą.
Aušinimo skystis: spalva – ne rodiklis
Pasak Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovo Tomo Marecko, dažniausiai į servisą atvykstančių
vairuotojų užduodamas klausimas yra dėl skirtingų gamintojų ir spalvų variklio aušinimo skysčio
maišymo: „Dažniausiai aušinimo skystį vairuotojai renkasi pagal spalvą – tai pagrindinė klaida, nes
pati savaime spalva nieko nepasako apie produkto kokybę ir jo savybes. Dažydami skysčius raudonai
ar žaliai gamintojai tiesiog atskiria savo produkcijos rūšis, pavyzdžiui, skysčius su silikatais ar be jų.
Net tuo atvejų, kai skirtingų gamintojų aušinimo skysčio spalva sutampa, tai dar nereiškia, jog jie
turės tas pačias savybes, todėl nereikėtų tikėti gamintojų garantijomis, kurie ant savo pakuočių
nurodo galimybę skystį maišyti su bet kokios spalvos produktais“.
Ekspertų teigimu, skirtingų spalvų ar gamintojų skysčių maišymas gali sukelti skysčių nuosėdas,
kurios užkemša radiatoriaus skylutes ir riboja jo veikimą: „Jei dėl kokių nors priežasčių kelionės metu
teko papildyti skysčio rezervuarą kito gamintojo produktu, pasiekus kelionės tikslą rekomenduojama
pakeisti visą aušinimo skystį – tai leis išvengti cheminių reakcijų, nuo kurių skystis gali prarasti savo
„darbines“ savybes“, – savo patirtimi dalijasi T. Mareckas.
Variklio alyva – dėmesys kokybei
Pasak „Total Polska“ techninio skyriaus vadovo A. Husiatynskio, maišyti skirtingų gamintojų variklio
alyvą galima, tačiau labai svarbu, kad maišomų alyvų specifikacijos būtų suderintos: „Šiuolaikiniuose
automobiliuose dažniausiai naudojama sintetinė alyva, kuri gali būti maišoma tarpusavyje, tačiau,
remiantis Amerikos naftos instituto (API) reikalavimais, SG arba aukštesnės kokybės alyvos turi būti
maišomos su kitomis panašios ar aukštesnės kokybės alyvomis. Įpylus prastesnės kokybės ar kitokios
klasifikacijos alyvos rizikuojama netekti tinkamos variklio apsaugos – skirtingų gamintojų siūlomoje
alyvoje yra skirtingų priedų, todėl maišydami ir atskiesdami ją kito prekės ženklo alyva galite prarasti
šių priedų pranašumą, nors didelių momentinių pokyčių ir nepajusite“.
Pasak eksperto, alyvos, kuri galima maišyti su bet kokia kita sintetine alyva, pavyzdys yra „Total
Quartz“ su atsparumo senėjimui technologija (ART), kuri, remiantis Europos automobilių gamintojų
asociacijos (ACEA) tyrimais, užtikrina iki 64% ilgesnę variklio apsaugą.
Ypatinga priežiūra automatui
Pasak ekspertų, pavarų dėžės alyvos maišymo atveju reikalinga vadovautis tais pačiais principais,
kaip ir prižiūrint variklio alyvą: „Ypač automatinių pavarų dėžių atveju reikia naudoti specialią mažo
klampumo ATF (automatinio transmisijos skysčio) alyvą, todėl neturėtume šių alyvų maišyti su
skirtingo klampumo ir parametrų skysčiais. Priešingu atveju, galima perkaitinti pavarų dėžę, užkimšti
ar sugadinti valdymo sistemą“, – įspėja „Total Polska“ ekspertas.
Vairo stiprintuvo skystis
Vairo stiprintuvo atveju skysčio taip pat nepatartina rinktis atsižvelgiant į jo spalvą: „Šiandien vairo
stiprintuvo skysčiai skirstomi į mineralinius, sintetinius ir pusiau sintetinius, šie skysčiai taip pat
skiriasi ir pagal savo spalvą. Pagrindinė taisyklė – griežtai draudžiama šiuos skysčius sumaišyti vieną
su kitu, nes atsiranda rizika pakeisti jų konsistenciją. Sumaišius šiuos skysčius reikėtų kuo greičiau
pakeisti skystį nauju tinkamu“, – patarimais dalinasi A. Husiatynskis, pridurdamas, jog vairo
stiprintuvo skysčio pakuotėje paprastai pateikiama informacija apie standartus, kuriuos skystis
atitinka, ir nurodoma, kurių prekės ženklų automobiliuose jie gali būti naudojami.