• Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys
Facebook
YouTube
Reklama
Susisiekime
Automedia.lt Automedia.lt
  • Pradžia
  • Naujienos
    • Naujienos
    • Elektromobiliai
    • Įdomu
    • Motociklai
    • Nauji automobiliai
    • Sportas
  • Patarimai
    • Patarimai
    • Automobilių priežiūra
    • Remontas
    • Specialistas pataria
    • Verta sužinoti
  • Straipsniai
    • Straipsniai
    • Padangos, ratlankiai
    • Automobiliai, nuoma
    • Automobilio remontas
    • Automobilių dalys, įranga
    • Priežiūra, komfortas, paslaugos
  • Video
  • Partnerio turinys

Turbokompresorius

Turbokompresorius

Turbokompresorius yra automobilių komponentas, kuris leidžia juntamai padidinti variklio efektyvumą. Ši autodalis plačiausiai naudojama dyzeliniuose varikliuose, o visą komponentą iš esmės sudaro pats kompresorius ir turbina, kuri gali būti įvairių tipų. Visgi, nors ši dalis yra laikoma ganėtinai svarbia šiuolaikiniuose automobiliuose, ji taip pat yra ir viena iš pažeidžiamiausių ir brangiausiai remontuojamų. Būtent dėl pastarosios priežasties svarbu ją tinkamai prižiūrėti.

Turbokompresoriaus veikimo principas

Pats turbokompresoriaus veikimo principas pagrįstas tuo, kad įprastame vidaus degimo variklyje daug energijos yra išeikvojama tiesiog veltui. Tai nebuvo problema, kai buvo naudojami ganėtinai silpni varikliai, tačiau pradėjus juos taikyti ir, pavyzdžiui, laivuose, atsirado poreikis surasti būdą, kaip efektyviau išnaudoti kurą. Taip buvo sugalvota varikliuose įrengti turbokompresorių, kuris panaudoja vidaus degimo variklio pašalinamas išmetamąsias dujas. Principas yra paprastas – variklio išmetamosios dujos pradeda sukti komponento viduje esančią turbiną, kuri savo ruožtu, per veleną, suka kitame dalies gale esantį kompresorių. Šis į degimo kamerą pradeda tiekti didesnį oro kiekį, kas leidžia efektyviau vykti kuro mišinio „sprogimui“. Tokiu būdu pasiekiamos didesnės variklio apsukos ir galia.

Turbokompresoriaus nuotrauka paimta iš euautodalys.lt

Turbokompresorių tipai ir konstrukcija

Egzistuoja keli turbokompresorių tipai:

  • Su fiksuotomis mentėmis. Veikia tik tam tikrame variklio sūkių diapazone, ilgaamžiškiausios.
  • Su kintamos geometrijos mentėmis. Specialios konstrukcijos mentės keičia pralaidumą priklausomai nuo paduodamo išmetamųjų dujų kiekio. Apima didesnį variklio sūkių diapazoną, tačiau dėl didelio judančių dalių skaičiaus mechanizmas yra sudėtingas, dėl ko gali dažniau gęsti, o remontas kainuoja brangiau.
  • Dviguba (twin scroll). Jungia abiejų ankstesnių tipo komponentų gerąsias savybes, taip apimant didesnį diapazoną ir kartu užtikrinant didesnį ilgaamžiškumą.

Kaip jau buvo minėta anksčiau, turbokompresorius susideda iš turbinos ir kompresoriaus, tačiau juos taip pat jungia bendras guolių mazgas. Pastarajame įprastai būna tris guoliai – atraminis, kuris neleidžia rotoriui judėti išilgai ašies, ir du radialiniai, kurie laiko rotorių. Naujos kartos konstrukcijose guoliai dažnai sujungiami į vieną detalę, taip siekiant padaryti konstrukciją pigesnę ir paprastesnę.

Galima sakyti, kad šio komponento turbina yra karštoji mazgo dalis, o kompresorius – šaltoji. Turbina gaminama iš specialių karščiui atsparių lydinių, įprastai būna sraigės formos. Kompresorius yra sudarytas iš veleno, kuris prakišamas pro anksčiau minėta guolių mazgą, ir sparnuotės, kuri per veleną yra sujungta su turbinoje esančiomis mentėmis. Tokiu būdu perduodamas sukimo momentas, kurį sukelia išmetamosios dujos turbinoje.

Verta paminėti, kad moderniuose varikliuose turbokompresoriai taip pat atlieka ir kitą, papildomą funkciją – padeda sumažinti išmetamųjų dujų kiekį ir taupyti kurą, todėl šis komponentas naudingas ir ekologijos apsaugai.

Turbokompresoriaus gedimai ir jų požymiai

Ekspertų teigimu labai dažna turbokompresorių gedimo priežastis yra nepakankamas tepimas, taip pat iš oro tiekimo sistemos patenkantys smulkūs pašaliniai objektai. Norint to išvengti, reikia laiku keisti variklio alyvą ir oro filtrą, laikytis transporto priemonės rekomendacijų dėl šio eksploatacinių medžiagų. Turbokompresorius taip pat gali sugesti dėl perkaitimo, kuris gali atsirasti naudojant žemos kokybės kurą arba esant neteisingam variklio sureguliavimui. Jeigu turbokompresorius perkaista, ant jo korpuso atsiranda išblukusios dėmės, tarpinės gali sutrūkinėti dėl per aukštos temperatūros.

            Jeigu su turbokompresoriumi visgi kažkas nutiko, apie tai gali signalizuoti tokie požymiai:

  • Padidėjęs dūmingumas. Dažniausiai dūmai tampa šviesaus arba mėlyno atspalvio, taip pat įgauna tam tikrą specifinį, nemalonų kvapą.
  • Atsiranda pašaliniai garsai. Jeigu buvo pažeistos turbokompresoriaus tarpinės, važiuojant gali atsirasti švilpimo garsas, kuris intensyvėja didinat greitį.
  • Sumažėjusi trauka. Galite pajausti, kad automobilis nebegali taip staigiai greitėti, kaip buvo anksčiau.
  • Žemo kompresoriaus slėgio indikatorius prietaisų skydelyje. Tai akivaizdus ženklas, kad sistemoje įvyko kažkoks gedimas.
  • Alyvos nuotėkio požymiai ant komponento. Jeigu po vizualios apžiūros pastebėjote, kad ant korpuso ar menčių yra alyvos pėdsakai arba ant komponentų matyti mechaniniai pažeidimai – reikia atlikti komponento remontą.

Turbokompresoriaus remontas ir keitimas

Nors interneto platybėse galite rasti siūlymų savarankiškai atlikti turbokompresoriaus restauravimą ar keitimą, to daryti tikrai nerekomenduojame. Šis komponentas yra ypatingai jautrus net mažiausiam disbalansui, todėl restauravimo tikras nepavyks atlikti namuose, naudojantis vien po ranka esančiais įrankiais.

Keitimas taip pat yra ganėtinai sudėtinga procedūrą, kadangi norint pasiekti turbokompresorių reikia demontuoti nemažai kitų komponentų. Todėl rekomenduojame tiek remonto, tiek keitimo darbus patikėti profesionalams.

Total
0
Shares
0
0
0
0
0
Kiti įrašai
Automobilių gedimai
Skaityti

Autoserviso vadovas: ne visi gedimai gali būti aprašyti remonto instrukcijose

Dyzelinio kuro siurblio remontas
Skaityti

Kada reikalingas dyzelinio kuro siurblio remontas?

automobilio variklio apsauga
Skaityti

Ką daryti nuplėšus variklio dugno apsaugą?

Skaityti

Profesionalus starterių remontas Panevėžyje

Skaityti

Kodėl svarbu atlikti antikorozinį padengimą?

Skaityti

Diagnostika padeda užbėgti automobilių ligoms už akių

Skaityti

Kur vežti taisyti savo automobilį?

NAUJIENOS

Naudoto automobilio pirkimas

Kokį pasirinkti – naudotą ar naują elektromobilį? Aptarė privalumus ir minusus

Greičio viršijimas

Viršijote greitį su nuomotu automobiliu? Štai kas jūsų laukia Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje

Automobilio gedimas kelyje

Netikėtai sugedus automobiliui kas dešimtas lietuvis ieško finansinės pagalbos

Draudimas

Važiuoti smagu, netekti skaudu: kaip apsaugoti dvirates transporto priemones nuo ilgapirščių

Krasta auto

„Krasta Auto“ keičia pavadinimą į UAB „Inchcape Auto“

Mokami keliai

Plečiamas mokamų kelių tinklas: ką reikia žinoti transporto priemonių valdytojams?

PATARIMAI

Naudoti Volvo

Naudoti Volvo ar geriau investuoti į naują?

KET baudos 2025

Naujos baudos sumos 2025: ar žinai, kiek kainuoja paspausti pedalą per stipriai?

Kaip šaltą rytą užvesti automobilį

Prieš perkant automobilį būtinai reikia atkreipti dėmesį į…

Motociklo vairavimo kursai. Patarimai ir praktika. Video

Vairavimo instruktorius pataria: kaip paruošti automobilį žiemai ir išvengti neplanuotų išlaidų

PARTNERIO TURINYS

Kėbulo remonto darbai. Ką reikia žinoti

Mikroautobusų nuoma

Skubus važiuoklės remontas Vilniuje

Automobilių kabliai

Lengvųjų automobilių padangų rinka

Į ką atsižvelgti renkantis žiemines padangas?

STRAIPSNIAI

Padangų naudojimo įpatumai

Stabilizatoriaus paskirtis ir funkcija

Kondicionieriai: komfortas ant sveikatos ribos

Chevrolet pristato Corvette Stingray kabrioletą

Prancūziškas ar vokiškas automobilis?

Vasaros kelionės automobiliu: ką reikia žinoti apie dviračių laikiklius ir kitus aksesuarus

Padangos, ratlankiai
  • Padangų svarbiausi parametrai
    Svarbiausi padangų techniniai parametrai: į ką būtina atsižvelgti?
  • Žieminių padangų pasirinkimas
    Renkamės žiemines padangas: klaidos, kurių verčiau nekartoti
Automedia.lt Automedia.lt
Projektai:  statybajums.lt / manosveikata.lt / kelioniuklubas.lt / skaitome.lt / verslo.tv / seostraipsnis.lt / mokslozinios.lt / zvejosapnas.lt / protobokstai.lt / motinyste.lt
Partneriai:  autorentalis.lt

Įrašykite raktažodį ir spauskite Enter.