Turbokompresorius yra automobilių komponentas, kuris leidžia juntamai padidinti variklio efektyvumą. Ši autodalis plačiausiai naudojama dyzeliniuose varikliuose, o visą komponentą iš esmės sudaro pats kompresorius ir turbina, kuri gali būti įvairių tipų. Visgi, nors ši dalis yra laikoma ganėtinai svarbia šiuolaikiniuose automobiliuose, ji taip pat yra ir viena iš pažeidžiamiausių ir brangiausiai remontuojamų. Būtent dėl pastarosios priežasties svarbu ją tinkamai prižiūrėti.
Turbokompresoriaus veikimo principas
Pats turbokompresoriaus veikimo principas pagrįstas tuo, kad įprastame vidaus degimo variklyje daug energijos yra išeikvojama tiesiog veltui. Tai nebuvo problema, kai buvo naudojami ganėtinai silpni varikliai, tačiau pradėjus juos taikyti ir, pavyzdžiui, laivuose, atsirado poreikis surasti būdą, kaip efektyviau išnaudoti kurą. Taip buvo sugalvota varikliuose įrengti turbokompresorių, kuris panaudoja vidaus degimo variklio pašalinamas išmetamąsias dujas. Principas yra paprastas – variklio išmetamosios dujos pradeda sukti komponento viduje esančią turbiną, kuri savo ruožtu, per veleną, suka kitame dalies gale esantį kompresorių. Šis į degimo kamerą pradeda tiekti didesnį oro kiekį, kas leidžia efektyviau vykti kuro mišinio „sprogimui“. Tokiu būdu pasiekiamos didesnės variklio apsukos ir galia.
Turbokompresorių tipai ir konstrukcija
Egzistuoja keli turbokompresorių tipai:
- Su fiksuotomis mentėmis. Veikia tik tam tikrame variklio sūkių diapazone, ilgaamžiškiausios.
- Su kintamos geometrijos mentėmis. Specialios konstrukcijos mentės keičia pralaidumą priklausomai nuo paduodamo išmetamųjų dujų kiekio. Apima didesnį variklio sūkių diapazoną, tačiau dėl didelio judančių dalių skaičiaus mechanizmas yra sudėtingas, dėl ko gali dažniau gęsti, o remontas kainuoja brangiau.
- Dviguba (twin scroll). Jungia abiejų ankstesnių tipo komponentų gerąsias savybes, taip apimant didesnį diapazoną ir kartu užtikrinant didesnį ilgaamžiškumą.
Kaip jau buvo minėta anksčiau, turbokompresorius susideda iš turbinos ir kompresoriaus, tačiau juos taip pat jungia bendras guolių mazgas. Pastarajame įprastai būna tris guoliai – atraminis, kuris neleidžia rotoriui judėti išilgai ašies, ir du radialiniai, kurie laiko rotorių. Naujos kartos konstrukcijose guoliai dažnai sujungiami į vieną detalę, taip siekiant padaryti konstrukciją pigesnę ir paprastesnę.
Galima sakyti, kad šio komponento turbina yra karštoji mazgo dalis, o kompresorius – šaltoji. Turbina gaminama iš specialių karščiui atsparių lydinių, įprastai būna sraigės formos. Kompresorius yra sudarytas iš veleno, kuris prakišamas pro anksčiau minėta guolių mazgą, ir sparnuotės, kuri per veleną yra sujungta su turbinoje esančiomis mentėmis. Tokiu būdu perduodamas sukimo momentas, kurį sukelia išmetamosios dujos turbinoje.
Verta paminėti, kad moderniuose varikliuose turbokompresoriai taip pat atlieka ir kitą, papildomą funkciją – padeda sumažinti išmetamųjų dujų kiekį ir taupyti kurą, todėl šis komponentas naudingas ir ekologijos apsaugai.
Turbokompresoriaus gedimai ir jų požymiai
Ekspertų teigimu labai dažna turbokompresorių gedimo priežastis yra nepakankamas tepimas, taip pat iš oro tiekimo sistemos patenkantys smulkūs pašaliniai objektai. Norint to išvengti, reikia laiku keisti variklio alyvą ir oro filtrą, laikytis transporto priemonės rekomendacijų dėl šio eksploatacinių medžiagų. Turbokompresorius taip pat gali sugesti dėl perkaitimo, kuris gali atsirasti naudojant žemos kokybės kurą arba esant neteisingam variklio sureguliavimui. Jeigu turbokompresorius perkaista, ant jo korpuso atsiranda išblukusios dėmės, tarpinės gali sutrūkinėti dėl per aukštos temperatūros.
Jeigu su turbokompresoriumi visgi kažkas nutiko, apie tai gali signalizuoti tokie požymiai:
- Padidėjęs dūmingumas. Dažniausiai dūmai tampa šviesaus arba mėlyno atspalvio, taip pat įgauna tam tikrą specifinį, nemalonų kvapą.
- Atsiranda pašaliniai garsai. Jeigu buvo pažeistos turbokompresoriaus tarpinės, važiuojant gali atsirasti švilpimo garsas, kuris intensyvėja didinat greitį.
- Sumažėjusi trauka. Galite pajausti, kad automobilis nebegali taip staigiai greitėti, kaip buvo anksčiau.
- Žemo kompresoriaus slėgio indikatorius prietaisų skydelyje. Tai akivaizdus ženklas, kad sistemoje įvyko kažkoks gedimas.
- Alyvos nuotėkio požymiai ant komponento. Jeigu po vizualios apžiūros pastebėjote, kad ant korpuso ar menčių yra alyvos pėdsakai arba ant komponentų matyti mechaniniai pažeidimai – reikia atlikti komponento remontą.
Turbokompresoriaus remontas ir keitimas
Nors interneto platybėse galite rasti siūlymų savarankiškai atlikti turbokompresoriaus restauravimą ar keitimą, to daryti tikrai nerekomenduojame. Šis komponentas yra ypatingai jautrus net mažiausiam disbalansui, todėl restauravimo tikras nepavyks atlikti namuose, naudojantis vien po ranka esančiais įrankiais.
Keitimas taip pat yra ganėtinai sudėtinga procedūrą, kadangi norint pasiekti turbokompresorių reikia demontuoti nemažai kitų komponentų. Todėl rekomenduojame tiek remonto, tiek keitimo darbus patikėti profesionalams.