Paprastai pirma susimeistraujama savadarbė transporto priemonė, o tada pradedama galvoti, kaip ją įregistruoti. „Iš tiesų reikėtų daryti atvirkščiai“, – sako Valstybės įmonės „Regitra“ Transporto priemonių registracijos metodikos skyriaus vyresnysis specialistas Rimvydas Strakšas.
Lietuvoje savadarbių transporto priemonių registruojama palyginti nedaug. Dažniau – savadarbės priekabos, ir daug rečiau – savadarbiai lengvieji automobiliai. Pavyzdžiui, 2012 m. Lietuvoje buvo įregistruotos 843 savadarbės lengvųjų automobilių priekabos (O1 klasės), o kitokių transporto priemonių įregistruota pernai nebuvo. Daugiausia savadarbius kūrinius registruoja fiziniai asmenys, labai retai – įmonės.
„Mūsų žmonės tikrai išradingi, mėgsta meistrauti, gaminti patys, – pasakoja R. Strakšas. – Prisigaminama visko, juk galima automobilį ir iš dviejų skirtingų automobilių pačiam susivirinti, tačiau, norint tokį savo kūrinį įregistruoti, privalu laikytis tvarkos. Pirmiausia reikia susižinoti, ar tai, ką norima pasigaminti, bus galima įteisinti kaip kelių transporto priemonę. Paprastai mūsų nagingieji meistrai pirma pasigamina, o paskui ieško kelių, kaip savo kūrinį įteisinti. Iš tikrųjų reikėtų pirmiausia pasižiūrėti, kas leidžiama, kokie yra reikalavimai kelių transporto priemonei mūsų šalyje, kokia dokumentacija turi būti paruošta, ką reikės atlikti, kai transporto priemonė jau bus pagaminta. Ir tik po to jau pradėti gaminti.“
Padės ekspertai
Reikalavimus, kuriuos turi atitikti savadarbė transporto priemonė, nustato Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos. Sugalvojus meistrauti savadarbį transportą, pasak R. Strakšo, reikėtų kreiptis pirmiausia į ją, arba į bet kurį techninių apžiūrų centrą, nes techninių apžiūrų centrai yra ir ekspertizės įmonės, ne tik tikrinančios, bet ir konsultuojančios dėl savadarbių transporto priemonių dokumentacijos, joms keliamų reikalavimų. Po to, kai savadarbė transporto priemonė bus pagaminta, vėl reikės grįžti į tą pačią ekspertizės įmonę, kad būtų atlikta jau pagamintos transporto priemonės techninė ekspertizė. Jeigu transporto priemonė atitiks Lietuvoje keliamus reikalavimus, jai bus išduoti atitinkami ekspertizės įmonės dokumentai ir ją jau bus galima registruoti.
Transporto priemonė laikoma savadarbe, kai yra individuali, nepanaši į kitų gamintojų gaminamas transporto priemones.
Jeigu transporto priemonės dizainas smarkiai pasikeičia dėl spoilerių, kitų pagražinimų, tai įvertinama jos techninės apžiūros metu.