‘Virtuvės laikrodis rodo 7.45 val. ryto. Į darbą vėluojanti Marija čiumpa garuojantį elektrinį virdulį ir išbilda į kiemą. Girgždančiu sniegu mergina priartėja prie apledėjusio automobilio. Akimirką stabteli, pirštinėta ranka nusibraukia nuo kaktos užkritusią sruogą, o tada smagiu rankos mostu šliūkšteli dar karšto vandens tiesiai ant priekinio stiklo. Vos spėja sumirksėti – ledas išnyksta tiesiog akyse. Marijos veide nušvinta pergalinga šypsena – ji jau įsivaizduoja save besigiriančią draugėms, kokį genialų apledėjusio automobilio nuvalymo būdą ji sugalvojo. Tačiau po akimirkos jos veidą iškreipia nuostabos ir nusivylimo grimasa – automobilio stiklas vėl lėtai traukiasi plonu, grublėtu ledo sluoksniu…”
Nors ši istorija yra išgalvota, pripažinkime – juk panašių situacijų teko girdėti ir realiame gyvenime. Moterys vis labiau savimi pasitiki bei darosi savarankiškesnės įvairiose veiklos srityse, tačiau besirūpinant automobiliu joms kartais nutinka kurioziškų dalykų.
Lietuvos automobilininkų sąjungos (LAS) viceprezidentas Arturas Gailius pritaria, kad tikrai sudėtingesnis metas automobilius turinčioms moterims yra žiema, kai pablogėja ne tik eismo sąlygos, bet ir automobilis reikalauja papildomos priežiūros. „Lietuvoje žiemos sezonu oras tikrai nedėkingas – tai spaudžia šaltukas, tai krinta šlapdriba. Automobilio apkrovos šiuo sezonu yra didesnės, todėl juo derėtų pasirūpinti iš anksto, kad jis negestų ir nereikėtų kelyje šalti “, – įspėja pašnekovas.
Patikrink būklę
Visų pirma, artėjant žiemai, A. Gailius rekomenduoja patikrinti visą transporto priemonę – aušinimo sistemos būklę, generatorių, akumuliatorių, apšvietimo prietaisus. Bet kurio automobilių serviso darbuotojai jums paprašius atliks tokią apžiūrą. „Jei reikia kurias nors detales keisti ar remontuoti, patartina tai padaryti prieš atšąlant orams, kad po to, pavyzdžiui, netektų kieme kaimyno prašyti pagalbos įkrauti per naktį „nusėdusį“ akumuliatorių“, – sako pašnekovas. A. Gailius rekomenduoja prieš žiemos sezoną pasikeisti netgi variklio alyvą, jei jau jos eksploatacijos laikas artėja prie pabaigos. Kokios alyvos reikia automobiliui, vėlgi patars automobilių serviso meistrai.
Techniškai tvarkingą automobilio būklę svarbu išsaugoti nedarant klaidų. „Jokiais būdais negalima pilti vandens į radiatorių netgi vasarą. Varikliui aušinti yra skirti specialūs skysčiai, kurie ne tik neužšąla, bet ir turi tepamųjų savybių“, – sako pašnekovas, pridurdamas, kad, jei mašinos aušinimo sistemoje vandens jau yra pripilta, privalu skubiai jį išleisti ir pripilti aušinimo skysčio, kol neprasidėjo šalnos – užšalusios sistemos remontas kainuoja brangiai. Nors dabar didelių šalčių pasitaiko retai, patariama įsigyti aušinimo skysčio, kuris neužšąla iki 25 ar net 35 laipsnių temperatūros.
Žiemą ir automobilio langų plovimo skystį reikėtų naudoti tokį, kuris neužšąla net esant žemai minusinei temperatūrai. A. Gailius pataria visada pasitikrinti, ar bakelyje užtektinai turime langų plovimo skysčio. „Jei žiemą teko važiuoti, tarkime, iš Vilniaus į Kauną, turbūt pastebėjote, kad iš po priekyje važiuojančių transporto priemonių ratų ant jūsų automobilio tykšta purvas. Nebus įpilta langų plovimo skysčio – įjungti valytuvai paskirstys purvą ant lango ir matomumas tik pablogės“, – perspėja jis.
Taip pat rekomenduojama žiemą nevažinėti pustuščiu benzino baku – tokiu atveju jame renkasi garų kondensatas, kuris automobilį pastačius, esant šalnai, virsta ledu. Be to, nuolat laikant pustuštį baką rūdija jo vidus, kaupiasi nuosėdos. Kai kurie automobilių gamintojai rekomenduoja automobilio baką kartais kuru pripildyti iki pat viršaus.
Kaip nugramdyti ledą?
Turbūt daugelis sutiks, kad viena nemaloniausių procedūrų vairuotojams – ryte nuvalyti apledėjusį automobilį. Tik jokiu būdu kaip herojė Marija nepilkite ant stiklo karšto vandens, nes jai, pasirodo, labai pasisekė, kad užsitraukė tik naujas ledo sluoksnis, galėjo baigtis ir blogiau. „Jei stiklas labai įšalęs, nuo karšto vandens jis paprasčiausiai gali suskilti“, – sako A. Gailius.
Norintiems greičiau nugrandyti ledą jis pataria užvesti automobilio variklį ir įjungti langų šildymą – taip ir ledas greičiau atitirps, ir automobilio motoras įkais prieš pradedant važiuoti.
Langų stiklus pašnekovas rekomenduoja valyti specialiais gremžtukais, kurių įvairių rūšių galima įsigyti degalinėse, automobilininkams skirtuose prekybos centrų skyriuose ar specializuotose parduotuvėse. „Reikėtų nepamiršti nuvalyti ir priekinių lempų bei galinių žibintų. Tik jokiais būdais negremžkite ledo nuo kėbulo – subraižysite lako sluoksnį, kuriuo jis padengtas“, – perspėja pašnekovas.
LAS atstovas atkreipia dėmesį ir į tai, kad negalima nuo stiklo plėšti prišalusių valytuvų – sugadinsime jų gumeles. Ir, žinoma, jokias būdais neįjunkite valytuvų, kol jų šluotelės prišalusios prie stiklo, gali sugesti valytuvų mechanizmas.
Beje, valytuvus prieš žiemą taip pat reikėtų pasikeisti į naujus. „Tai, kad valytuvai susidėvėjo, galime atpažinti iš to, jog valydami langą jie cypia ar palieka vandens ar nešvarumų ruožus“, – sako A. Gailius. Jis rekomenduoja žiemą investuoti į šiek tiek brangesnius, bet kokybiškesnius valytuvus, kurių gumelės yra su grafito priemaišomis – tokie ir valo geriau, ir ne taip greitai prišąla prie priekinio stiklo.
Nuprausk dažniau
Dar viena Lietuviškos žiemos problema, kelianti vairuotojams rūpesčių, – sniego ir druskos masė keliuose. Prilipęs prie mašinos dugno bei šonų druskingas purvas sukelia automobilio koroziją. Ypač rūdijimo procesas suintensyvėja, jei grįžę namo mašiną pastatome šildomame, nevėdinamame garaže.
Siekiant sumažinti korozijos poveikį, rekomenduojama prieš žiemą automobilį padengti antikorozine danga – tik reikės paieškoti automobilių serviso, kuris tokią paslaugą atlieka.
Kitas būdas gelbėtis nuo kenkiančio purvo – dažniau plauti automobilį. Pasak „ORLEN Lietuvos“ degalinių tinklo atstovo Sauliaus Žilėno, gyvenant mieste automobilį, nepriklausomai nuo oro sąlygų, reikėtų plauti kartą per savaitę ar nors kelis kartus per mėnesį. „Žiemos metu automobilį plauti yra net svarbiau nei vasarą, nes automobiliui kenkia ne tik smėlis ir sniegui tirpinti naudojamos druskos, bet ir dervos, asfalto dulkės, kurias sukelia dygliuotos padangos. Be to, švarus ir išvaškuotas automobilis ne taip stipriai apledėja“, – teigia jis.
Žiemą ypač svarbu, kad nuplautas automobilis būtų gerai nusausintas. Automatinėse plovyklose džiovinant automobilį vanduo iš jo tarpdurių ir kitų vietų yra išpučiamas stipria oro srove, todėl automobilio durelėms ar kitoms atidaromoms dalims užšalti negresia.
Beje, prasidedant šaltajam metų laikui taip pat rekomenduojama automobilio tarpus sutepti silikoninėmis medžiagomis, kurios neleidžia susidaryti ledui. Specialistai pataria prieš prasidedant šalčiams visas judančias detales – durų vyrius, spyneles, spyruokles – sutepti preparatais, išstumiančiais drėgmę.
Tad, moterys, rūpinkitės savo automobiliu ir saugiai bei be rūpesčių vairuokite visą žiemą!
Reklama: autorentalis.lt