Šiame straipsnyje mėginsime aprašyti dažniausiai apsilankančių automobilių dujų montavimo niuansus ir subtilybes, patarsime į ką atkreipti dėmesį, kokią įrangos komplektaciją pasirinkti ir ko tikėtis ar reikalauti iš serviso ar įmonės kuri atlieka šiuos darbus.
Teisingo dydžio ir formos dujų baliono pasirinkimas ir tvirtinimas
Kiekviename automobilyje yra vietos tiek cilindriniam tiek toroidiniam, vietoje atsarginio rato, dujų balionui, klausimas tik koks maksimalus telpa ir kaip kokybiškai, saugiai jį pritvirtinti. Kiekvieno dujas montuojančio serviso tikslas paaiškinti tiek vieno tiek kito varianto privalumus ir trūkumus, tik jei nuspręsti montuotis dujų balioną vietoje atsarginio rato – būkite tikri kad bus įdėtas maksimalus dujų balionas toks koks telpa, tam geriausiai išsimatuoti ir apžiūrėti automobilį keletą dienų prieš sumontuojant dujinę įrangą. Lygiai tas pats galioja ir cilindriniam balionui, jei jau nuspręsite dujų įrangą montuotis su cilindriniu balionu, būkite tikri kad išnaudosite maksimaliai bagažinės vietą ir galbūt vietoje 60 litrų baliono tilps ir 80litrų balionas, juk bet kokiu atveju bagažinės puse tam teks paaukoti, o 20 litrų pridės apie 200 km ilgesnėje kelionėje, mūsų akimis žiūrint privalumas. Tiesa, tiems kurie pasirinks ar pageidaus cilindrinio dujų baliono – būkite tikri kad jūsų automobilyje pavyks jį pritvirtinti saugiai ir patikimai, ne vienu ar dviem varžtais, bet tiek kiek reikia kad jis būtų saugiai ir tvirtai pritvirtintas.
Dažniausiai yra naudojami dujų balionas vietoje atsarginio rato, jų privalumai yra akivaizdūs – jie dedasi į atsarginio rato vietą, o atsarginį ratą daugelis pasikeičia į ploną, liaudyje vadinamą “tabletę” taip sutaupydami vietos bagažinėje. Pliusas ir tas kad kai reikia bagažinės ratą galima padėti į saloną ar laikinai išimti, kai tuo tarpu cilindrinio baliono jau nei pajudinsi nei išimsi.
Dujų magistralė ir jos pravedimas
Dujinės magistralės pravedimas yra labai svarbus etapas, labai svarbu saugiai ir patogiai pravesti dujinę magistralę. Vedant dujinę magistrale svarbu kad vamzdukas niekada netaptu žemiausia dugno vieta, geriausiai tam tinkančios vietos yra jau gamintojų apgalvotos vietos stabdžių ar kuro vamzdukams todėl tikslingiausia visuomet keliauti su dujų vamzdukų greta jų. Nemažiau svarbu vedant neuždengti jokių komponentų ar elementų pakeliui, tokių kaip kuro filtrai, vamzdukai ar varžtai pakabos detalių, kad nereikėtų paskui judinti vamzduko ir perkelinėti jo norint pakeisti vieną ar kitą šakę, kuro filtrą ar duslintuvo apsaugą. Dujų vamzdukas taip pat neturi būti arčiau duslintuvo nei kiti kuro ar stabdžių vamzdukai, vamzdukas turi būti saugiai pritvirtintas, geriausiai visus kampus tvirtinti specialiomis kabėmis, o vietas kur yra gręžiama ar kitaip daroma intervencija į automobilio kėbulą padengti gruntu ar dažais tam kad nerūdytų tos vietos.
Dujų reduktoriaus vieta variklio skyriuje
Reduktoriaus vieta variklio skyriuje, kaip ir kitų dujų įrangos komponentų yra labai svarbi, daugelis montuotojų numeta reduktorių ten kur patogu, o tai dažnai baigiasi tuo kad norint užsipilti stabdžių skysčio reikia specialių piltuvėlių, ar norint pakeisti dirželį ar išimti generatorių reikia demontuoti dujų reduktorių. Toks dujų reduktoriaus sumontavimas yra lengvas ir greitas, bet visai neteisingas ir neprotingas. Žinoma ne visuomet yra galimybė rinktis iš keleto vietų variklio skyriuje, tad kartais tenka aukoti vieną ar kitą priėjimą prie tam tikrų variklio skyriaus komponentų, bet visumoje, reduktorių geriausiai montuoti sparne ar po lempa ar po akumuliatorių, tokiu atveju prie jo nesunku prieiti iš apačios o jis nedengia jokių nei dirželių, nei trukdo išimti radiatoriui ar kitiems komponentams, šlangos pasislepia greta su kitomis šlangomis, laidynai taip pat tad toks dujų įrangos komponentų pasirinkimas yra teisingiausias. Žinoma reikia įvertinti ir tai kad reduktoriuje tokiame kaip tomasetto yra dujinės skystos fazės filtras kurį kartais reikia keisti todėl tikslinga montuoti dujų reduktorių taip kad prie jo priėjimas būtų įmanomas kiek lengvesnis, bet kartu ir netrukdytų kitiems komponentams.
Dujų pildymo vieta ir jos pasirinkimas
Apie dujų užpylimą diskutuota yra nemažai, iš esmės yra amžina diskusija ir kova kur daryti dujų pildymą, ar į bamperį ar prie benzino užpylimo. Mūsų nuomone visuomet yra tikslinga daryti dujų pildymą prie benzino užpylimo dėl keleto priežasčių. Pati pagrindinė turbūt yra ta kad darant dujų pildymą prie benzino užpylimo yra patogiau pilti dujas, ypatingai kai ateina žiema ir pildymo kamštelis jei jis yra bamperyje priledėja ar prišąla bei apsineša purvu, o pilantis patiems dujas reikia klauptis lietui lyjant ant kelėno ar sniego, kas tikrai kartais sudaro nepatogumų todėl dujų pildymas prie benzino bako yra tikrai patogesnis ir nereikia daryti žalos bamperiui, nėra rizikos kad prisilietę ar užkabinę bamperį pažeisite dujų pildymą.
Dujinių purkštukų tvirtinimas
Dujinių purkštukų vieta ir pasirinkimas yra taip pat esminis, čia reikia spręsti dilemą ar statyti purkštukus patogiau, bet daryti didesnį purkštukų dujų padavimo šlangučių ilgį, ar geriau statyti juos mažiau patogiai, bet šlangeles padaryti trumpesnes kad kuo mažiau nukentėtų automobilio dinamika. Čia visuomet pirmenybę reikia teikti efektyvumui ir dinamikai, kiek įmanoma purkštukų šlangeles daryti trumpesnes, purkštukų takelį tvirtinti tvirtai jei įmanoma stačiai. Idealiu atveju geriausiai yra patalpinti dujinius purkštukus po variklio gaubtu kur jie nesimato ir nekrenta į akis, bet ne visuomet tam yra vietos ir galimybių.
Dujų padavimo vieta į kolektorių
Šita vieta yra labai svarbi nes dujų padavimas įtakoją automobilio važiavimo dinamiką, persijungimą ir perėjimą iš važiavimo benzinu į dujas todėl dujų padavimas turi būtų kiek įmanomai artimas benzino padavimui. Kartais tam kad kokybiškai ir tinkamu kampu padaryti dujų padavimą reikia nusiiminėti kolektorių ar net dar giliau už kolektoriaus tad čia reikia skirti laiko iš karto padaryti gerai kad paskui prie to nereikėtų grįžti.
Žemiau demonstruojame kaip yra padarytas dujų padavimas Audi automobilyje kai nuimtame kolektoriuje dujų padavimą padarome greta benzino purkštukų, tinkamu kampu į degimo kamerą.
Dujinės ir aušinimo šlangų pravedimas
Aušinimo šlangos, dujų padavimo ir vakuumo šlangos turi būti pravestos tvarkingai, neįtemptos, nesiliesti prie judančių detalių ar karštų variklio skyriaus komponentų. Jei yra vietos kuriose šlangos liečiasi su aštriais kampais, yra tikslinga jas įvilkti į apsauginę gofrą kuri apsaugo tiek nuo temperatūros tiek nuo trinties.
Laidynas
Laidynai ir tvarkingas jų pravedimas yra taip pat labai svarbu. Reikia įvertinti kad variklis juda, todėl laidai negali būti pertempti, negali liestis prie karštų variklio skyriaus komponentų, visi kontaktai turi būti tinkamai lituojami ir izoliuojami terminiais kembrikais o paskui ir izoliacija. Jokių suvyniojimų ar kitokių silpnų vietų negali būti. Visuomet montuojant dujinę įrangą svarbu neapkrauti variklio skyriaus papildomais laidais, jų ilgius parinkti reikia optimalius, prisilituoti jei eina tiesiai prie variklio benzininio kompiuterio tam kad nereikėtų jų papildomai vedžioti variklio skyriuje pas tik padidintų painiavą jame.