Dujų įrangos privalumai šiais laikais yra gana aiškus – tai kuras kuris kainuoja beveik du kartus pigiau nei benzinas. Logika šiuo aspektu yra paprasta, jei automobilis vartoja benzino 10 litrų, esant tvarkingai dujų įrangai, teisingam sureguliavimui ir suderinimui, dujų automobilis suvartos iki +10% lyginant su benzinu, vadinasi suvartos maksimaliai 11 litrų dujų. Paskaičiuokime, dabartinėmis kainomis 10 litrų benzino kainuoja beveik 40 litų, 11 litrų dujų kainuoja maždaug 22 litus. Manau visiems akivaizdu ir aišku ir klausimo spręsti ar dujos apsimoka neverta, akivaizdu kad apsimoka visais gyvenimo atvejais – klausimas tik vienas, kada dujų įranga atsipirks?
Kaip teisingai eksplotuoti automobilius su dujų iranga?
Klaidinga samprata pas daugelį vairuotojų, o gal ir dujų montuotojų tiesiog apsileidimas kad nepaaiškina kaip teisingai eksplotuoti automobilį su dujų įranga. Visų pirma ką reikia žinoti, kad automobilis turintis dujų įrangą negali nevažiuoti benzinu, jei automobilis nevažiuoja ar nesikuria benzinu – reikia tvarkyti ar dujų įrangą ar automobilio kitas problemas, nepaisant to, po dujų montavimo negali būti jokio pasiteisinimo kad va sumontavome dujų įrangą ir dabar benzinu nevažiuos. Tokio paaiškinimo iš montuojančių dujų įrangą meistrų sulaukti neturėtumėt, o jei sulauksite – patartumėm kreiptis kitur.
Eksplotuojant dujų įrangą turintį automobilį reikia žinoti kad kurti automobilį visuomet labai patartina tik benzinu. Dujas įjungti patartina bent jau pradėjus šilti varikliui kai temperatūros rodyklė pajuda iš mirties taško. Modernesnės dujų įrangos sistemos net neleidžia įjungti ankščiau nustatytos temperatūros.
Kuriant ar jungiant dujas per anksti yra visuomet rizika sukelti atbulinį smūgi, ar kitaip liaudyje vadinamą „šūvį“. Tokio šūvio metu automobiliuose su oro srauto matuoklėmis yra rizika sugadinti oro srauto matuoklę, tokio šūvio metu paprastai trūksta oro srauto srauto paėmimo šlangą, ar oro filtro dėžė. Taip pat kuriant ant dujų, ypač šaltu oru dėvisi reduktorius dujų, kuris nėra šildomas aušinimo skysčio ir taip šalto pavidalo dujos pažeidžia membranas esančias dujų reduktoriuje, taip sutrumpinančios reduktoriaus eksplotacijos laiką.
Dujų įrangos priežiūra
Dujų įrangai, jei ji sumontuota tinkamai, priklausomai nuo dujų įrangos komplektacijos ar dujų įrangos kartos, priežiūros didelės nereikia. Reikia nepamiršti kad dujų reduktorius turi baigtinį resursą, taip pat reikia kas du metus bent jau patikrinti ir reikalui esant pakeisti dujų įrangos filtrą kuris yra magnetiniame vožtuve prieš reduktorių. Reduktorius paprastai laiko apie 3-4 metus priklausomai nuo to kaip yra eksplotuojamas.
Dujų įrangos gedimai
Dujų įrangos gedimai paprastai būna labai glaudžiai susiję su dujų įrangos komponentų būkle ir montavimo dujų kokybe. Populiariausi ir dažniausiai pasitaikantys gedimai yra tokie kaip žemos ar netolygios važiuojant dujomis apsukos, automobilio gesimai riedant laisva eiga, neteisingos ir realybės neatitinkančios dujų sąnaudos, trūkčiojimas ir dinamikos trūkumas važiuojant dujomis. Pamėginsime aprašyti keletą paprastesnių gedimų kuriuos galima susitvarkyti patiems žinant šią informaciją.
Tam kad būtų lengviau identifikuoti dujų įrangos gedimus, pamėginsime žemiau pristatyti pagrindinius dujų įrangos elementus:
Dujų reduktorius paprastai atrodo ar yra panašus į tokį koks demonstruojamas žemiau. Dujų reduktorius paprastai turi du įėjimus šlangos kuriomis atkeliauja aušinimo skystis, vieną išėjimą dujomis kur eina dujos į automobilio variklį ir vieną vamzduką kuriuo ateina skystoji dujų fazė.
Prasta trauka ir automobilio dinamika – tam priežastys paprastai būna dėl neteisingo dujų ir oro santykio automobilio variklyje. Paprastai ši problema yra šalinama sureguliuojant dujas. Jei automobilyje įmontuota paprasčiausia dujų įranga, vadinama pirma dujų įrangos karta, tai ją patartina sureguliuoti kas kartą keičiantis klimatui ir keičiant oro filtrą.
Ekspolotuojant automobilį su dujomis, reikia visuomet stebėti aušinimo skysčio lygi, kadangi aušinimo skystis sušilęs šildo reduktorių ir garina dujas, aušinimo skysčio visuomet turi būti pakankamai.
Netolygios ar pulsuojančios apsukos – taip paprastai nutinka dėl neteisingo dujų mišinio ir reikia sureguliuoti dujų įrangą, bet taip pat būna ir taip kad dėl dujų įrangos montavimo oro paėmimo sistemoje pradeda gaudyti orą ir taip kompiuteris pasimeta ir nenustato reikiamų apsukų.
Per didelės dujų sąnaudos – paprastai taip pat atsiranda dėl neteisingo dujų mišinio, to priežastis taip pat gali būti jau senas dujų reduktorius kurį reikia remontuoti. Viduje yra keičiamas remontinis komplektas kurį sudaro naujas membranų ir gumelių komplektas.
Dujų įrangos remontas
Dujų įrangos remontas paprastai apsiriboja netvarkingos dujų įrangos montavimo elementų taisymas ar perdarymas. Taip pat yra keičiami dujų įrangos filtras ar nuleidžiamas dujų reduktoriaus kondensatas. Taip pat tvarkomi elektriniai magnetai, jie keičiami kitais nes būna taip, kad jie sugenda. Keičiami reduktoriai ar dedami rem komplektai. Montuojamos apsauginės dujų liaudyje vadinamos „chlapuškės“ kurios apsaugo automobilio variklio dalis nuo pažeidimo, tokias kaip oro srauto matuokles, oro paėmimo sistemą, ar oro filtro dėžę.
Dujų įrangos reguliavimas, pirma dujų karta
Dujų įrangos reguliavimas yra svarbus, ypač automobiliams kurie yra eksplotuojami su pačia paprasčiausia pirmos kartos dujų įranga. Tokią dujų įrangą patartina reguliuoti gan dažnai, keičiantis temperatūroms ir sezonams, keičiant oro filtrą. Reguliuojant tokią įrangą optimaliai galima sureguliuoti tiek miesto rėžimui tiek rėžimui tolimesnei kelionei. Tam kad galima būtų reguliuoti pirmą dujų įrangos kartą – reikia turėti įmontuotą lembda emuliatorių kuris pajungtas prie lembda zondo lempučių dėka parodo mišinio riebumą ar liesumą.
Antros ar ketvirtos dujų kartos įrangos reguliavimas
Antra ir ketvirta dujų kartos reguliuojamos jau sudėtingiau, reikalingas tiek kompiuteris tiek perėjimas kurio dėka būtų galima sujungti įrangą bei programos kurių dėka galima reguliuoti dujų įrangą. Populiariausios antros kartos dujų įrangos yra Stag ir Bingo, ketvirtos kartos BRC, STAG ir kitos. Žemiau pridedame reguliavimo proceso pavyzdį kaip yra reguliuojama Stag 50 dujų įranga.