Pastaraisiais metais automobilio variklio paleidimo mechanizmą blokuojantys alkoholio matuokliai, kitaip alkotesteriniai užraktai, buvo techniškai patobulinti, ir tampa ypač populiaru juos montuoti komercinės paskirties transporto priemonėse. Kai kuriose šalyse alkotesterinis užraktas automobilyje yra privalomas tiems vairuotojams, kurie bent kartą gyvenime buvo sulaikyti neblaivūs už vairo. TM žurnalas siūlo susipažinti kaip tie prietaisai veikia ir kur gali būti naudojami.
Alkotesterinį užraktą sudaro dvi pagrindinės dalys: rankinis matavimo prietaisas ir prie automobilio variklio paleidimo mechanizmo prijungiamas valdymo blokas. Prekyboje yra ir laidiniu, ir belaidžiu ryšiu veikiančių tokių užraktų.
Valdymo bloką prie automobilio galima prijungti keliais būdais. Prie naujų automobilių modelių, kurie turi gamyklinę sąsają, šį prietaisą galima prijungti tiesiogiai arba per variklio paleidimo mechanizmą blokuojantį įrenginį. Kitas, dažniau pasitaikantis būdas yra blokuoti variklio paleidimo mechanizmą tol, kol alkotesterinis užraktas neatrakinamas. Šiuo atveju variklio paleidimo srovė (automechanikai ją dar vadina starto solenoidu) nutraukiama alkotesterinio užrakto laidais. Kai kurie alkotesterinių užraktų modeliai nutraukia ne užvedimo, bet degalų padavimo pompos srovę.
Skandinavijos šalyse alkotesteriniai užraktai dažniausiai prijungiami prie variklio paleidimo srovės.
Alkotesterinio užrakto matuoklis neturėtų būti integruotas į automobilio prietaisų skydelį, nes esant dideliems šalčiams arba karščiams jo rodmenys gali būti netikslūs. Taigi alkotesterinio užrakto daviklio nepatartina palikti automobilyje. Be to, pasiėmę jį su savimi užsitikrinsite ir papildomą apsaugą nuo vagišių.
Jei nešiojamąjį alkotesterinio užrakto matuoklį apmiršote ar pametėte, tačiau automobilį vis dėlto norite užvesti, jums teks išsikviesti techninės priežiūros specialistą, kuris užraktą atrakins naudodamas specialius prietaisus. Kai kurių modelių savininkams paskambinus automobilių importuotojo teikiamu klientų aptarnavimo numeriu ir pasakius prietaiso serijinį numerį, suteikiamas kodas, kuriuo užraktą galima atsirakinti pačiam, naudojant tik raktą.
Kai kurie alkotesteriniai užraktai reikalauja papūsti kelis kartus, kad būtų sumažinta paklaidos norma. Tačiau daugumai tokių užraktų pakanka ir vieno pūstelėjimo.
Kaip veikia
Šiuolaikiškų alkotesterinių užraktų matavimai paremti puslaidininkių (angl. fuel cell) technologija. Iškvėpto oro garai patenka ant puslaidininkių plokštelių, kuriose keičiasi elektros srovės laidumas priklausomai nuo garų koncentracijos. Kai iškvepiame alkoholio prisotintą orą, jis patenka tarp dviejų elektrodų. Taigi kuo daugiau iškvėptame ore etanolio, tuo didesnis elektros srovės laidumas susidaro alkotesteryje tarp elektrodų. Laikui bėgant tokių elementų jautrumas mažėja, todėl alkotesterinį užraktą būtina reguliariai kalibruoti: kartą per metus arba per pusmetį.
Patyrę tolimųjų reisų vairuotojai, kurių vilkikuose įmontuoti alkotesteriniai užraktai, įsigudrino vežiotis suslėgto oro indus, iš kurių prieš užvesdami variklį ir pučia į alkotesterinį užraktą. Tačiau moderniausių alkoholio matuoklių modelių tokiu būdu apgauti jau nebepavyksta. Šiuolaikiški prietaisai gali atpažinti, ar iš tikrųjų į matuoklį orą pučia žmogus. Paprastai visi jie matuoja iškvėpiamo oro temperatūrą (žmogaus – 34°C), o kai kurie – net ir jo drėgnumą. Nepaisant to, trumparegiai apsukruoliai alkotesterinius užraktus sugeba apmauti pasitelkę keleivius ar šiaip pašalinius asmenis. Tačiau ir tokioms gudrystėms greitai ateis galas. Jau kuriami alkotesteriniai užraktai, kurie nuolatos analizuoja oro sudėtį automobilio salone ir tiria vairuotojų prakaitą.
Darius Čerka ir HARRI DOMONYI