Ši žiema, kaip, beje, ir prieš tai buvusios, dar kartą įrodė, kad norint važiuoti pasnigus ar pašalus reikia turėti įgūdžių.
O jų mūsų vairuotojai neturi – tomis dienomis, kai sniegas užversdavo gatves, Klaipėdoje įvykdavo kelis kartus daugiau avarijų nei įprastai. Kaip stabdyti automobilį esant slidžiai kelio dangai?
Klaipėdietis vairavimo instruktorius Virginijus Peleckis, pasieniečiams, kariškiams bei kitų specialiųjų tarnybų pareigūnams dėstantis ekstremalaus vairavimo pagrindus, sako, kad atsakymo būtent į šį klausimą žinojimas padėtų išvengti tradicinių “žieminių” avarijų, kai atsitrenkiama nespėjus sustoti.
Jo teigimu, visų pirma vairuotojas privalo žinoti, ar jo automobilyje yra stabdžių antiblokavimo sistema, vadinamoji ABS – nuo to priklauso, kaip reikės stabdyti automobilį ekstremaliu atveju.
Jei to nežinote, ar tokia sistema sumontuota jūsų mašinoje, patikrinti nesunku – nuošalioje gatvelėje ar kitoje vietoje, kur iš galo nevažiuoja automobiliai, staigiai paspauskite stabdžių pedalą. Jeigu jis juntamai vibruos, ABS sistema mašinoje yra.
“Atminkite esminį dalyką – ABS sistema skirta ne padėti greičiau sustabdyti mašiną, o leisti ją valdyti stabdant”, – sako buvęs kelių policininkas, dabar dirbantis instruktoriumi Klaipėdos aukštesniojoje policijos mokykloje.
“Pumpuoti” pedalu
Kaip stabdyti slystantį automobilį, kuriame nėra sumontuota ABS sistema? “Iškilus avariniam atvejui dažniausiai suveikia vairuotojo savisaugos instinktas – jis įsikimba į vairą, iki galo nuspaudžia stabdžius ir jų nebeatleidžia. Ratai užsiblokuoja, mašina ima čiuožti važiavimo kryptimi, ir nebepadeda net tai, kad žmogus bando pasukti į šoną – užblokuoti ratai nebereaguoja į jų pasukimą”, – aiškina V.Peleckis.
Vienintelis būdas tokiu atveju išvengti susidūrimo – imti “pumpuoti” stabdžius, t.y. greitai atleisti stabdžių pedalą ir vėl jį spausti, atleisti ir vėl spausti.
Taip, pasak V.Peleckio, neprarandama mašinos kontrolė vairu – vairuotojas gali bandyti išvengti susidūrimo jį pasukdamas į šoną ir taip išlaviruodamas.
“Nereikia net žiemos pavyzdžių. Ne kartą mačiau avarijos vietą Baltijos ir Taikos prospektų žiede, klaipėdiečių vadinamame gaudykle. Viršuje, prieš pat žiedo bortelį – stabdymo žymės, apačioje – įkritusi mašina. Ką tai reiškia? O tai, kad netikėtą kliūtį išvydę vairuotojai nedaro nieko kito, tik iki galo spaudžia stabdžius. Jei jie atleistų šį pedalą, turėtų galimybę paskutinę akimirką pasukti į šoną”, – pasakoja instruktorius.
Dar vienas patarimas – jei “pumpuojate” stabdžius, neužmiršite išminti sankabos pedalo – priešingu atveju užges variklis, atjungdamas ir vairo, ir stabdžių stiprintuvus.
Nebijoti vibracijos
Kitoks principas galioja stabdant automobilį, kuriame yra ABS sistema. Pirmas V.Peleckio patarimas tokių mašinų vairuotojams – laikytis didesnio atstumo iki priekyje važiuojančios transporto priemonės. Kodėl?
“Daugelis klaidingai mano, kad ABS sistema leidžia greičiau sustabdyti automobilį. Tai netiesa – su ABS sistema stabdymo kelias yra ilgesnis nei mašinos, kurioje nėra šios sistemos. Ji skirta tam, kad neužsiblokuotų ratai. ABS suteikia galimybę valdyti mašiną vairu”, – sako patyręs instruktorius.
Pasak jo, žmonės kartais nesupranta, kodėl tokio automobilio stabdžių pedalas spaudžiamas šokinėja, ir jį atleidžia, po to vėl spaudžia.
“Tai yra didelė klaida. Taip imama apgaudinėti elektronika – ji nebesupranta, ar žmogus nori stabdyti, ar ne, ir neretai gali visai atjungti stabdžius. To pasekmės – nenuspėjamos. Todėl leiskite ABS sistemai dirbti savo darbą – spauskite pedalą ir sukite vairą vengdami susidūrimo, nes būtent tą jums ir leidžia padaryti ši sistema”, – pataria V.Peleckis.
Tiesa, jis neužmiršta priminti vieną svarbiausių žiemą dalykų – 80 procentų sėkmės stabdant priklauso nuo padangų būklės.
Posūkyje – jokių stabdžių
Dar vienas saugaus važiavimo principas – jokiu būdu nestabdykite posūkyje, o tik prieš jį.
“Prieš posūkį sumažinkite greitį. Jei vis dėlto jame užnešė automobilį į šoną, jį stabilizuoti turite pasukdami vairą slydimo kryptimi. Tą nemažai vairuotojų jau žino, tačiau persistengia – susuka vairą iki galo, po to – taip pat iki galo į kitą pusę. Tai yra labai blogai – mašina imama mėtyti švytuoklės principu. Sukti vairą slydimo krytimi ir jį grąžinti atgal reikia mažais, tačiau greitais judesiukais – po truputį, bet staigiai”, – dėsto instruktorius.
Prieš posūkį V. Peleckis pataria įjungti žemesnę pavarą, tik sako to nedaryti jau įvažiavus į posūkį – sankabos pedalo paspaudimas ir atleidimas gali sumėtyti mašiną.
Beje, žiemą stabdyti galima ir pavaromis. Žinoma, dėl laiko stokos tą sunku padaryti avarinėje situacijoje, kai sprendimus reikia priimti akimirksniu, tačiau jei kelias slidus, o iki kliūties dar yra nemažas atstumas, saugiau stabdyti palaipsniui jungiant vis žemesnę ir žemesnę pavarą nei spaudžiant stabdžius.